|
|
|
|---|---|
|
Vet någon max tillåtet vridmoment och effekt i en e28,i detta fall en 528-84? Har någon lyckats få en turbo genom besiktningen? Tack på förhand för svar och tip. nct | |
Paap Reeder |
Hej! Som Du kan se på annan plats i forumet har detta spörsmål ventilerats ganska rejält. Notera att bara för att man lyckats "få igenom" en bil på SBP som Du kallar det (kanske pga viss ouppmärksamhet av besiktningsmannen), innebär det inte att det är bara å åk. Så länge det i Ditt regbevis står 185 hk(tror jag det är i en 528)och den således ej är regbesiktad med en annan effekt och att det skall anges Turbo så lurar Du försbolaget. Krockar Du med en M5´a och Ditt bolag blir "skyldigt" och de upptäcker att de inte har försäkrat "rätt bil" får Du dels stå för Din 528 samt köpa en ny M5:a ..(som Du dessvärre ej heller får köra ty den går till motparten) Summa ca 700 000:- tror jag det blir. Att typa om en 528 med turbo tror jag är ogörligt. Man kan nå en bit via "ombyggt fordon" men inte till turbo. I dag tror jag att 185 + 20% d v s ca 220hk kan nås via "ombyggt fordon". Jag har hört att det skulle vara lättare att få 528´an godkänd för 185+30% d v s 240hk än att få den godkänd med en turbo som ställs att ladda 0,3 vilket skulle kanske ge 220hk. Alla vet att man sedan chippar om trycket till 1,0 och fräser omkring i 300hk. Därför är det litet speciellt med just turbo och regbes. Har dock ingen erfarenhet av detta utan har bara sammanställt lite olika info från här och där. MVH /// Paap Reeder |
|
Tack för svaret Paap,jag undrade om någon visste exakt tillåtet vrid,alltså fått papper från generalagent eller BMW-tyskland.Kom igen nu då,någon vet väl? nct |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag är ganska säker på att BMW inte kommer att utfärda ngt intyg eller papper på Ditt problem. Skall Du typa om en 318/E30 som ombyggt fordon får Du godkänt med max 140 hk (litet osäker på +/- 10 hk) trots att det i 325/E30 sitter 175hk. Det enda är att gå via omatörbyggt fordon...men då får Du bygga en egen 528 från slät karosseriplåt med regelbundna inspektioner på gjort arbete från ram - till taklucka. Då kan Du å andra sidan peta dit en V12:a på 330 Din. Lita inte på dessa uppgifter men använd dem som en checklista i Din planering. Jag vet bara att första meningen stämmer. MVH /// Paap Reeder |
Helge |
Paap Reeder: Vad har du "hört" att man får själv får casha motpartens bil? Låter "FRUKTANSVÄRT" otroligt. Du menar alltså att om jag våldtar min bil med en stressfläkt, inte berättar nåt för försäkringsbolaget eller besiktningen, och sen smäller jag en M5 bakifrån så får jag casha själv? På bågar funkade det förut så att om du hade fuskat med effekten och det upptäcktes och ansågs ha med olyckan att göra så åkte du på en en fetare självrisk och lite böter. (Stog i BIKE) För övrigt kan säga att en vanlig trafikförsäkring på bilar, mopeder och motorcyklar täcker skador orsakade av dig upp till ett värde av 300 miljoner. Det är för övrigt omöjligt att köra en påställd bil utan försäkring..... |
Helge |
Paap Reeder: Vill inte vara Besserwisser, men var går gränsen? Alltså vad räknas till att luras så mycket att man får pröjsa själv? Om du chippar bilen? Byter kam? Byter avgasrör? Byter luftfilter? |
Paap Reeder |
Hej! Jag tror att det råder en viss skillnad mellan teori och praktik. Rent "USA-advokat-mässigt" så har jag hos försbolaget försäkrat min M535 med exvis dragkrok, 220-55-390 samt 218 hk. Ändrar jag ngt så är det inte längre "rätt bil". Bolaget kan säga att "Du har kört oförsäkrat". Praxis har gjort att man "inom vissa gränser" inte "bråkar om exvis olika fälgdimensioner". Man godtar en 10%höjning av motoreffekt o s v. Jag är för dåligt påläst för att kunna redogöra för ngt extremfall. Vi kan gärna "borra vidare" i detta. Just nu tror jag: att sätter Du Turbo på en 535 och smäller på en M5 bakifrån och ngn skadereglerare upptäcker detta så kommer givetvis trafikförs att betala en ny M5:a men bolaget kommer att stämma Dig. Varför måste man typa om bilen från man till automat? I det fallet är det vikten som skiljer. Du har med staten kommit överens om att 1540 kg ger 1900:- i skatt. Ändrar Du bilen så den blir tyngre måste Du göra ett nytt avtal o s v. Beträffande olika ändringar typ kam, filter m m är jag pessimist inför framtiden. 5-10 år. Redan nu görs försök med automatiska utsläppsregistreringar av Dina avgaser. För att generalagenten skall få en ny bil typad ur exvis miljösynpunkt så är t o m exakta tändstiftvärden typ fabrikat och typ registrerade. En körcykel som är definierad per millisekund och som alla miljödepartement kommit överens om ligger till grund för typningen. Konkret tror jag att om Du byter till andra stift på en sprillans M3 så klarar den inte avgaskraven. Detta är mina funderingar. Vet ngn annan mera ...låt oss se. MVH /// Paap Reeder |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.