|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har som rubriken antyder just bytt växellåda från automat till manual och har några problem med detta: Bilen vägrar starta, eftersom den fortfarande tror att den är automat och har växel i (automaten startar ju endast i läge P och N)! Detta har jag tillfälligt löst genom att jag har tagit brytaren från automat växelväljaren, kopplat fast den och lagt den i N-läge! Här bör tilläggas att jag har bytt "alla" databoxar till de från den bil jag tog den manuella lådan ifrån, (även växelväljarkontakten var tom i den bilen)men utan resultat! (jag har säkert missat något!) Jag sku förståss uppskatta en mera "orginal" lösning till detta! Mitt andra problem är att datorn ger felmeddelandet "Trans Program" (tror jag att det var) och det betyder enligt handboken att den automatväxlade lådan endast kan köras på max 3:e växeln till närmaste BMW verkstad! Men kan det även dra ner på t.ex. motoreffekten? Annars kan man ju eventuellt leva med det meddelandet på datorn! Så jag hoppas att det finns någon växellåds/el guru blande er som kan hjälpa mej med dessa problem! Tack på förhand! | |
leri |
Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig med detta men jag måste bara fråga, varför har du bytt bort den fina automatlådan till en handjagare? /Leif |
|
Håller med "Leri". Varför skaffa sig massa problem med en så pass gammal bil ??? Varför inte sälj bilen och köpa en likadan, fast med manuell, det finns ju några till salu. |
|
| Automaten kan ju varit dålig? :p | |
|
Jotack fick denna effekt genom att montera en instrumentkonsoll från en automat på min manuella. det verkar ligga programmerat där alltså. bmw borde kunna hjälpa dig att programmera om för manuell. jag löste problemet genom att ta chippet från min bil på den bytta konsollen - då funkar det som vanligt. vet inte om detta löser dina problem men det verkar ju finnas ett samband |
|
|
I säkringsboxen sitter ett relä som bryter startmotorn så att det bara går att starta i N eller P, i bilar med manuellåda ska reläet bryggas förbi . Där sitter orgenal en plåt bit mellan .reläet heter K1.Du kan koppla en sladd mellan så går det att starta . |
|
|
Först vill jag be om ursäkt för att jag inte svarat tidigare, men jag har inte haft tillgång till dator på några dagar! Saken är den att bilen var en 518 tidigare, och för att jag gillar att skruva bestämde jag mej för att byta tekniken och inredningen i den! Jag hittade en fin 525iA med ljusgrå sportläder på skroten och bestämde mej för att köpa den, men det visade sej att motorn hade något fel, gick bara på 5 cylindrar och skramlade som bara va! Hade visserligen hål i oljetråget som naturligtvis lappades innan provkörningen. Så jag fick motor och växellåda från en annan bil eftersom jag ville ha den gråa inredningen från bil nr 1. Så därför tog jag alla kablar och boxar från den när jag ändå hade den "strippad"! Och för enkelhetens skull och för att motor och växellåda skulle "höra ihop" blev det manual istället! Tack till 540is och Rickard, det låter som väldigt goda tips som skall testas så fort jag hinner (väldigt mycket arbete just nu!) Jag återkommer med resultaten! |
|
|
Hallå... Återkommer med resultaten av div mek verkar inte vara så vanligt här på forumet ;) Slarvar själv en del med det jag också,men det försöker jag ändra på eftersom :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.