AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
437

Fälgar till min mor

Sadako
Hej, jag skulle behöva lite av er experthjälp här för jag kan abolut ingenting om bilar.

Min mor har just köpt en -93 BMW 318i Sedan, som hon tycker har väldigt fula fälgar så nu vill hon förstås byta ut dom till några snyggare och inte allt för dyra fälgar.

Vad är det för mått eller vad man nu säger på denna bil, det här E36, E30 osv. säger mig ingenting? så kan nån vänlig själ tipsa om några som skulle passa? helst för inköp i Göteborgstrakten eller online.

Tack
Henrik
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Din morsa har alltså en E36a
kolla med www.gummigubben.se eller gummihuset.se
dom har en ganska stort utbud av schyssta fälgar!

Jag tycker du ska köpa några stilliga 15" fälgar borde bli billigt å bra!!!

Mvh Tobbe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Modellen som din mor har heter E-36

Bultcirkel på fälgarna är 120mm/5.
Inpressningen är 42mm (ET).
Minsta diameter på fälgarna 15".
Fälgar som passar på E-46 passar också på E-36. Fälgar till 5,6 och 7-serien har samma bultcirkel men fel inpressningsdjup. De fälgarna passar inte utan kraftiga modifieringar. Det går inte att avvhjälpa med spacers eftersom det gör inpressningsdjupet ännu mer fel.

Jag skulle personligen satsa på BMW-originalfälgar pga design och inte minst perfekt passning och höga kvalitetskrav. Lämpliga fälgar för en person utan sportbilsambitioner (det är trots allt en 318!) kan vara 15" eller 16", de brukar inte vara så dyra som begagnade. Däckbredd 205mm eftersom spårningstendenser kan uppstå med bredare däck, dessutom behövs en styrbegränsningssats fram och eventuellt bearbetning av skärmarna bak med bredare däck.
Kolla BMW-börsen uppe till vänster under delar säljes.

Mvh
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
om din mamma är intresserad, så har jag 4st 17" fälgar till salu, dom är 3ekrade o det sitter 2 däck på som är ca 2,5mm kvar... 205breda

passar till den bilen hon har! pris = ca 4000:-

/danne jakobsson 0708-862168

GLAD!
Är din mor gift rekomenderar jag 15" hjul. Komfortabelt och relativt billigt. Är din mor däremot singel krävs det 18" och uppåt för att impa på de tuffa grabbarna... :-) Skämt åsido. Femton eller alternativt 16 tum är lagom till en 318i. Det billigaste alternativet är att använda sig av de däck som redan sitter på bilen. Jag misstänker att det sitter 195/65-15 alternativt 205/55-16 på bilen nu. Välj fälgstorlek efter de befintliga däcken och låt gummihandlaren som Ni köper fälgarna av kränga över däcken.
Köp fina 15" fälgar.. det bör räcka gott och väl...

Förresten om du tittar under Modellguiden så kommer du förstå dessa beteckningar [e30,e36 etc] bättre...

billigt kan du köpa.. under "delar säljes" och gulatidningen m.m.........
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag har en uppsättning mycket fina 15" BMW ellipsoid styling 46, se länken. Passar mammas bil. Kan lämnas i Göteborg.

Länk

Däcken som sitter på är Bridgestone Turanza, 195-or, med 3-5 mm kvar. Priside 3000 kr.
Ring 0708-601709 om det är intressant
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.