|
|
|
|---|---|
| Någon som har bytt kamrem på M40 (E30 318i -90) motorn? Tydligen saknas märkningar på denna motorn? | |
|
Hejsan Jag hade en -88:a jag bytte remmen på. Det är inga märkningar, utan du ska ha fyra(4!) specialverktyg från bmw. 1. En låsanordning för kamaxeln, som du sätter över kamaxeln så den är i våg med toppen, man ser en fyrkantig del av kamaxeln när man lyft av ventilkåpan. 2. En låssprint, ser ut som en stång bara, skulle gå lika bra med en borr i rätt dimension, ca 8 mm, som du låser svänghjulet med så att vevstaken inte rör sig. 3. Ett mätinstrument, en klocka som visar spänningen på remmen när du ska spänna. 4. En termometer, man "ska" mäta tempen på motorn så att man får rätt remspänning. När du låst fast allt lossar du remskivan på kamaxeln, byter rem, eventuella löphjul och remspännaren, och sätter tillbaka allt och drar åt remmen i rätt spänning, därefter låser man remskivan på kamaxeln. Har då för mig att det var så. Ska snart byta på min 318i -92, lär väl va likadant.. Synd bytesintervallen är 4000 mil, skandal! Lycka till. Johan |
|
|
BMWs specialverktyg behövs inte, går lika bra med bondförnuft och lite fingertoppskänsla... :) För att låsa svänghjulet kan man använda en M8 skruv eller annan lämplig tapp, borr e dyl. Kamaxeln kan man ställa in genom att lägga en kort stållinjal eller annat rakt föremål över fyrkanten på kamaxeln och mäta avståndet från linjalen ner till tätningsytan för ventilkåpan på båda sidor. Remmen spänner man lagom... Denna metod har funkat för mig fler gånger än jag kan komma ihåg, aldrig några problem. |
|
|
Det bästa tipset är att du köper Haynes handbok. Det gjorde jag till min 318...det tar en tid att byta rem men boken ger dig knep utan BMW:s specialverktyg. Henk |
|
| När jag bytte på min så tillverkade jag ett verktyg som höll fast kammen. Mycket enkelt. Sedan så låste jag svänghjulet med ett lämpligt rundjärn. Sedan så spände jag remmen med hjälp av en insexsnyckel och en fjäder som jag spände ut så pass mycket att momentet blev rätt. | |
|
Tackar för tipsen. Jag förbereder mig med en Haynes handbok, så får vi se... Ola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.