|
|
|
|---|---|
|
Satt och körde lugnt och fridfullt på motorvägen då det helt sonika började knattra ifrån bakvagnen! Det fortsatte ända tills jag gick ner i låg fart, då upphörde det nästan (man kunde höra en antydning om man lyssnade väldigt noga). Vid ökning av hastighet började det igen, ca 40-60 km/h. Ljudet kommer liksom under baksätet, snett bakåt och låter som ett högfrekvent knattrande!! Vad är detta som hänt?? Har det att göra med drivknutar eller automatlådan eller vad?? Det ska tilläggas att bilen och allt i övrigt går som vanligt, men ljudet kan inte vara bra för bilen i längden.... VÄÄÄÄLDIGT tacksam för snabba svar....jag är orolig att det kan bli otroligt dyrt!! Mvh Rasmus | |
|
Kontrollfrågor: 1. Det är inget bakhjul som sitter löst? (Det kan låta mysko...). 2. Titta under bilen: Det är inga plast eller aluminium-paneler som lossat och ligger emot kardanaxel eller drivaxlar? |
|
|
Kontrollsvar: 1. Inget bakhjul sitter löst. 2. Ingen plast/plåtbit såvitt jag kunde se vara lös. (Liggandes som en platt sill mot asfalten och glutta in under bilen kanske inte kan utesluta detta helt...) Mer info dock. När jag var ute och provkörde nyss fanns inte tillstymmelsen till ljud kvar. Ytterst märkligt. Tidigare ändrades dessutom inte frekvensen hos ljudet vid olika hastigheter, varför det skulle ha att göra med kardanaxel eller drivaxlar kan uteslutas. (Vid olika hastigheter borde även ljudet ändras i sådana fall) Förväntar mig att ljudet återkommer inom de närmsta dagarna, det kan inte helt enkelt bara försvinna! Tacksam för fler teorier...nån kanske stämmer. Mvh R |
|
|
Hej igen.. Nu har jag lyckats återskapa ljudet. Vid vänstersväng (typ rondell eller korsning) i hastigheter 20km/h + börjar knattrandet ifrån bakvagnen. Kan det ha att göra med någon drivknut eller något lager som har blivit dåligt?? Mvh Rasmus |
|
|
Tror inte det är drivknuten utan att det är bakre bärarmar och bussningar som är slut. Hade exakt samma symptom och fel på min (fast vet inte exakt hur hjulupphängingen ser ut på 740) Är inget fel som försvinner av sig självt. Fast det kan ju vara så att det bara är nån bult/skruv som bara är lös. |
|
|
Du har inte råkat ut för grus innanför bromsskölden? På E39 är det visst inte ovanligt. Du kan läsa lite kring det på: Länk Always Diesel |
|
|
Hm, nix, det är inte grus innanför sköldarna, dem har jag demonterat förra veckan och gjort rent. Ljudet jag försöker återge er kan med lite fantasi kopplas ihop med det ljud man fick då man satte en kartongbit i ekrarna på en cykel när man var liten....dvs ett "drrrrrrrrrrrrrrr". Mer teorier eller börjar det ta slut? Asken...?? Du brukar ha ett klockrent svar på det mesta! /R |
|
|
Alexandar....hur kan ett par bärarmar resp. bussningar framkalla ett liknande ljud som jag beskriver?? /R |
|
|
Du har inte nyligen skaffat nya fälgar och fått för långa skruvar, som i sin tur har slitit av fjädrarna i handbromstrumman eller...! Jag har själv råkat ut för detta men det var en Opel det gällde då! Ljudet lät exakt som du beskriver det iallafall! Peter |
|
|
Jag har inte bytt vare sig däck eller fälgar. Visserligen har handbromsvajern gått av och hänger fritt innanför hjulet, men att den skulle orsaka ett sådant här ljud bara för att jag svänger vänster har jag svårt att tro. En intressant teori dock. Mera.... |
|
|
Har den LSD ? (Limited Slip Differential) I så fall kan det vara dags för påfyllning/byte av oljan i klumpen. |
|
|
Detta tips låter mycket intressant...hur vet jag om jag har det? Diff. vet jag att jag har, men vad mer det är har jag inte en blekaste om. Hur kollar jag sånt? Detta kanske kan vara nå't! |
|
|
Ralle! Tror att Alexexander är inne på rätt väg.Snackade med en e 32 kunnig mek på Borgs igår,jag har nämligen haft samma plötsliga ljud som du fast i höger sväng och fullt med folk där bak.Enligt honom var det till99% bakvagnsbussning,har du kanske halvtaskiga silent block så hjälper det till eftersom hela baken vrider sig vid hög belastning. Mvh Dic. |
|
| En tanke... Om handbromsvajern är av, borde änden sitta kvar löst inne i bromsskivan. Känns som det kunde vara en källa till "intressanta" ljud. | |
|
Tack för bra teorier. Om det nu är bakvagnsbussningar och silentblock som är dåliga, är det en kostsam affär att lämna in den för byte av dessa? Jag har nämligen en tid inbokad redan för bl.a handbromsvajern, så jag tänkte att de kanske kan byta bussningar och silentblock på samma gång. Någon som har några prisuppgifter? Dic, är du säker på att det var ett liknande snattrande ljud du hade då bussningarna var slut? Jag har nämligen svårt att tänka mig att en bussning (jag antar att de är sådana där gummilagringar) kan orsaka detta smattrande ljud....återkom gärna och kommentera. Snart är jag/vi kanske nära en lösning... /R |
|
|
En liten teori... eftersom snattrandet inte är varken varvtals eller hastighetsberoende (vad det verkar) är det ju mest troligt att ljudet kommer från vibrationer eller skrammel. Dålig bussning ger lätt vibrationer och beroende på MÄNGD faktorer kan dessa uppstå vid olika situationer på olika bilar. Jag hade nog undersökt bussningar och upphägningen bak (även på avgassystemet som kan vibrera och ta emot någonstans om någon upphägning gett sig). Lycka till! Always Diesel |
|
|
räkna med 15-1700:- inklusive material och arbete fö silentblocken Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Jag kan inte säkert säga att ljudet inte skulle vara varvtalsberoende...kardanaxelns rotation vid olika hastigheter bör inte ändra sig så oerhört mycket, så ljudet kan vara hastighetsberoende. Byte av silensblock är snart tidsbeställt. Lika bra att byta dem också, även om det inte är det som orsakar ljudet. Bilen har ju rullat ca 20500 så det bör nog vara dags. Ytterligare info: Ljudet har avtagit mer och mer under de senaste 2 dagarna. Ljudet kommer fortfarande vid lite tvärare vänstersväng och lite hastighet, men det har blivit mindre....hur tolkar man detta? |
|
|
Ralle! Knepigt att beskriva ljud på nätet,skrapsnatter är nog det närmsta jag kommer och som du sa inte varvtalsmässigt.Silent block kostar ca:350:/st men sen tillkommer mek kostnad,de e´dyrt,bussningarna är i sig inte dyra "men"jobbet att få dit dom små rackarna kostar. Uppkommsten av ljudet kommer inte från själva bussningen utan från hela bakvagnen som vrider sig och blir en samverkan. Vore kul att höra vad som händer efter verkstan. Mvh Dic. |
|
|
Hej igen BMW vänner! Hittade felet idag...tog av höger bakhjul, trots att ljudet snarare kom från mitten/vänster. Jag ville kolla den där handbromsvajern som har gått av tidigare. Och mycket riktigt var det vajer-kabeln som när man svängde kraftigt vänster, fick friktion mot typ drivknuten och snodde runt tills den hamnade i ett stopp-läge. I detta läge snattrade den så att säga mot drivaxeln. Så fort jag backade "släppte" jag ut vajern från detta instängda läge och den blev åter fri, dvs inget ljud. Kraftig vänstersväng och vajern kom åter igen i kontakt med drivknuten och for in i snatter-läget. Konstigt hur ljud kan fortplanta sig i kupén, jag hade kunnat ge både land och rike på att ljudet snarare kom ifrån mitten eller vänster, dvs helt fel! Jag får tacka för alla tips jag fått, men nu vet ni vad som kan orsaka detta ljud om ni hör detsamma någon gång... Tänk en sån simpel sak! Tack! Mvh Rasmus |
|
|
Ralle! Ett stort grattis och självklart mindre kostnader. Mvh Dic. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.