AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
572

VÄRDE?

Skiöld
Har en ALPINA B10 3,5 som jag måste sälja pga, av flytt.
Bilen är totalrenoverad för 86,000:-
Allt är bytt, allting fungerar perfekt.
Det finns inte ett märke i bilen.

Vad ska jag sätta priset på???

""ALPINA""
Skiöld
Bilen : 1990 nr, 270 av 572
Mil : 17000 Snart

""ALPINA""
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tjena Micke!

Vi har snackat om bilen tidigare, jag mailade med frågor kring pris och liknande. Jag tycker egentligen att det pris du annonserar den för är vad den BORDE kosta, tyvärr delas nog inte denna uppfattning av alla. Jag känner till bilen sedan tidigare och efter den renovering du gjort bör den vara i riktigt fint skick.

Problemet med den "vanliga" B10:an stavas M5. Beggade M5:or finns till salu (i hyggligt skick) för runt 60,000. De är både snabbare och mer "stylade" än B10:an, varför jag tror att många ser sig om efter en sådan istället.

Jag vill inte göra dig besviken nu, men hårda fakta är nog att om du får ut vad du lagt ner på renoveringen, så får du vara nöjd. Urtrist men sant... det GÅR att hitta dem i Sverige (inte i lika fint skick) för runt 50,000:-.. jag ringde på en för ett tag sedan (mest på kul) som var i helt OK skick med lite småfix och en ful fälg.

Folk fattar helt enkelt inte finessen med Alpina...

Om jag hade något bra att byta med skulle jag höra av mig till dig.. men som det ser ut nu är det mest äldre BMW och sådant på gården, dvs. inte så attraktivt. Tanken på en bil till som jag inte vet hur jag ska hitta garage till inför vintern är inte heller direkt lockande...

Lycka till i alla fall, hoppas en seriös och intresserad spekulant dyker upp.

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Skiöld
Alpina B10 3,5 utan turbo går bättre än M5 3,6.
Det är faktist inte skitprat.
Innan jag inhandlade bilen kollade jag runt, väldigt noga. Provade båda sorterna av M5, visst 3,8 går bättre än vad B10 gör. Den har ett mycket bättre vrid i högre farter. Axar bättre med.
Men det gör tyvärr inte 3,6.
Dels är det mer komfort i B10 än vad det är i M5.
Jag tycker det är lite konstigt att folk som inte kan meka köper bilar som är totalt slut i framvagn mm.
Har sett en hel del exempel, då jag jobbat på BMW.

""ALPINA""
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag säger inte emot... då jag själv är Alpina entusiast och gärna ser att B10 3.5 drar M5 3.6. Siffrorna talar emot det, men siffror är siffror och real life är... tja, real life!

B10 Biturbo går bättre än E39 M5! ;D Sådeså!

Men nu var det ju inte det tråden handlade om... tyvärr är människor väldigt prisorienterade. Man behöver inte vara något geni för att kunna räkna ut att en kass B10 för 65.000:- snart är uppe i vad din bil kostar om det behövs lite ny lack, en omgång bussningar, ac reparationer, osv.

Jag skulle snarast tro att man då passerar ditt begärda pris... men, folk är som sagt väldigt prisorienterade. Därför står mitt tidigare förslag fast, 85.000:- är och förblir något slags max i min värld. Det är samma pengar som en fin, 92-93:ans 3.8.

Är det ingen annan som har några förslag?

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Tyvärr Skiöld är det nog så illa att quixotic2 har rätt....
Såvida du inte hittar han som skall ha just en B10 3,5 till varje pris då kanske det går lite bättre...
Skiöld
Jaha. Vi får väl se vad tiden säger, kanske blir så då!

Tack för era svar.

""Micke""
Visa användare
131
MACKILLER666
AlpinaB10 3,5-90
Nr:319
Tjenare grabbar!
Måste bara lägga in en grej i debatten:B10vsM53.8 Mycket...eller om inte allt ihop sitter i han som gasar och hur "tur" han har, det känns VÄLDIGT bra att ha åkt ifrån en "340hk" bil med min B10 3.5-90...4GÅNGER efter varann´...8D!!!
Intressant om pris på B10 men det är nog sant som ni säger...
Allt gott/
Macke
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Är inte denna bil annonserad för runt 109 kkr ? har för mig jag sett den i annons nu i sommar.

Tror det är mycket mycket svårt att ha någon egentlig uppfattning om ”rätt pris” på en så pass sällsynt bil.

Men att föreslå att annonsera/sälja en bil nyligen (får man förmoda) renoverad för runt 86 kkr för 85 kkr verkar ju hur som helst inte vidare vettigt, detta kan ju endast ge märkliga signaler till potentiella köpare. Tror ett sådant ’lågt’ pris i kombination med presenterat rep-konto bara skulle skrämma i väg seriösa spekulanter. Spekulanter vilka naturligtvis då ställer sig frågan varför ? är det något allvarlig (dolt) fel på bilen? har han alldeles tröttnat på ständigt nya utgifter, eller ?

Ställer mig vidare verkligen frågande till prisjämförelsen med M5or, där 60 kkr anges för bilar i ’hyggligt skick’ samt ’fina’ M5 3,8or för 85 kkr,? Detta trots att ”hyggligt skick” och ”fin” båda är relativa och tämligen diffusa begrepp i bilsammanhang. Ska dessa två begrepp enligt mitt förmenade ha någon som helst meningsfull konnotation kan nog angivna prisnivåer ses som typ fria fantasier. Alternativt visa underlaget för dessa påståenden, egen empiri? … eller om vi ska tugga anglosaxiska .. ’show me some evidence’ ?

Visst kanske det går att få tag på M5or för 60 kkr men dessa bilar ska nog inte kosta mer heller och saknar därmed relevans i detta aktuella sammanhang.

Skiöld
Måste bara få tillägga att jag renoverat bilen, för att slippa få några oförutsedda problem.
Bättre att allt är bytt, än att byta vart efter.
Det var min tanke i renoveringen.
Sedan var bilen inte i original utförande vid mitt inköp.
Ville få bilen i original skick. ("pedant")
(Ögonlocken är borta nu!!)

""Micke""
Skiöld
Nej.. jag behåller nog bilen trotts allt:)

Min kärlek till den bara växer med tiden.
Mina barn får ta hand om den vart efter, tror det blir en bra gåva när man kommit ännu längre fram i åren!

""Micke""
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.