AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.033

Vibrationer vid 90 km/H

Am
95
Amit
BMW 320-92
hej! min bil vibbar vid 90 km/h och minskar vid 100 km/H vad kan det vara?? det upstod efter montering av nya fälgar med spacers(20 mm) jag trodde det skulle vara balansering men det var det inte finns ingen obalans i däcken nu...
fälgarna är OK däcken är OK centerringen är oxå ok vad kan det vara ?? styrleder?
tacksam för hjälp!
Amit

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej
Har samma fel på min 528. Bytte däck o fälgar men ingen skillnad där. Så det bör väl vara nå med nån led. Fan vet vilken.

BMW Såklart
DJ
29
DJ Power
Snart en 318i Cab-91
XC70 D5-08 tvångsbil
MB A 170CDI -99
Hej Amit!

Har haft samma bekymmer på mina båda E34 touring en 525 och en 530 Båda gick som skadeskjutna kaniner i 85-90 km/h Problemet märks inte med 15" fälg. Med smala 16" fram ca 205 märkbart men inte värre, med ca 225 skakar det duktigt. Med 17" går det knappt att hålla i ratten. Men det har visat sig att det troligtvis berodde Caster- eller camber-bussningen( lär mig aldrig vilken som är rätt). Bytte den till den som sitter på 750 modellen, hårdare gummi och problemet är ur världen. Detta kan få till följd att airbagen vibrerar loss. Det är en liten bult som gängar ur sig när det vibrerar länge i ratten. Ingen fara men det låter illa.
Spacers sliter dessutom duktigt med hjullager och därmed får du en ökad felställning i hjulupphängningen med ökat bussningsslitage som följd. Lycka till

Livet fortsätter förbi 200
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej! kan du skriva lite mer exact vad jag ska byta och var det sitter ? var jag får tag i sådana m.m

tacksam för din hjälp

Amit
Skiöld
Självklart att man kan få obalans om man hänger ditt 20mm spacers.

""ALPINA""
leri
Det som felar är Casterstagens eller som de egentligen heter - tvärlänkarnas bussningar. De mattas och mjukas upp med tiden. Anledningen till att du märker mer av vibrationerna efter att ha monterat spacers är att hjulet flyttas längre på axeln, det blir med andra ord en längre hävstång (större kraft) som trycker mot bussningen. Det du ochså ska kolla är kullederna som sitter i den yttre ändan av tvärstagen. Det enklaste är att byta hela staget, finns hos Motor Nord för under 1000:- /st. Sedan kan jag nog tycka att det inte är så jettesmart att montera spacers, det sliter oerhört på framvagnen. Det gör också bilen instabil vid inbromsning på spårig vägbana. Hela framvagnsgeometrin påverkas negativt.
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej!
men när jag köpte bilen så satt det 17 tummare på och då hände inget det hände precis när spacer och nya fälgar kom på

Amit
Skiöld
Amit: Leri, förklarade helt riktigt för dig i sitt inlägg. Din framvagn är inte ny, bilen är från -89.
Alla framvagnsdetaljer slits med tiden, sätter man då dit 20mm spacers får man med all säkerhet vibrationer.
Renovera din framvagn, eller ta bort spacer plattorna.

""Micke""
leri
Amit, Om jag försöker förklara det så här;
Det som är avgörande i hela resonemanget är var någonstans hjulcentrum befinner sig axiellt.
Dina 17" fälgar hade förmodligen en större del av bredden innanför navet än vad som nu är fallet. Detta balanserar i så fall hävkraften så den inte blir så stor. Har du några originalfäljar till bilen så monter dem utan spacers för ett test. Du kommer märka en stor skillnad. Det kanske också kan övertyga dig om att mitt resonemang kan innehålla en del sanning.
Kämpa på.
/Leif
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej! sålde fälgarna idag tyckte det var lika bra!
köper ett par 17 tummar som är till min bil utan spacers...hoppas det försvinner då...för ägaren innan hade 17 tummare till bilen och då funka det bra
tack för hjälpen iaf
Amit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.