|
|
|
|---|---|
|
Hej Hittade en info jag tyckte var otrolig rolig och undrar självklart om detta är någon som faktiskt fungerar även om det låter lite väl kalle anka. Någon som vet om det fungerar? Have you locked your keys in the car? Does your car have remote keyless entry? This may come in handy someday. Good reason to own a cell phone: If you lock your keys in the car and the spare keys are at home, call someone at home on their cell phone from your cell phone. Hold your cell phone about a foot from your car door and have the person at your home press the unlock button, holding it near the mobile phone on their end. Your car will unlock. Saves someone from having to drive your keys to you. Distance is no object. You could be hundreds of miles away, and if you can reach someone who has the other 'remote' for your car, you can unlock the doors (or the trunk). Mvh | |
| Det är en myt. | |
|
Det är så va! Som sagt låter ju extremt komiskt. Fast man slutar ju aldrig förvånas med vad som går att utföra med diverse saker. Mvh |
|
| Mja...Beror ju på vilken frekvens som "fjärren" går på...Har man mobiler som klarar av att både "spela in & spela upp ljudet" så kanske? | |
| Spela in och spela upp en krypterad 433-MegaHertzvåg? :) | |
|
Lus: "Spela in och spela upp en krypterad 433-MegaHertzvåg? :)" Det är ju enbart en digital serie med ettor och nollor, så att spela in en sådan är inte särskilt svårt. Det är så tjuvar har kopierat fjärrkontroller till garageportar. Samma princip använder BMWs garageports fjärrkontroll som sitter monterad i innerbackspegeln, om bilen har det tillvalet. Huruvida bilen accepterar uppspelningen av den inspelade signalen och låser upp fordonet är en helt annan fråga, |
|
| Lägg till ett "med mobilen över telenätet" enligt föregående post. | |
| Lus: Att överföra de digitala ettorna och nollorna från en mobil till en annan via telenätet är inget problem. | |
| Ok. Jag är troligen för korkad när det gäller sånt, men förklara gärna för mig hur det skulle gå till att överföra en radiosignal över ett telefonsamtal. Jag förstår inte hur men ge en vettig förklaring så kanske jag kan fatta. | |
|
Klart som sjutton att det inte fungerar, vid pratar ju radiovågor, inte ljudvågor! - Ingen kan höra dig gråta i rymden... |
|
|
Mänskligt tal har normalt frekvenser mellan 250 och 8000 Hz, källa: Länk Mänskligt öra hos barn hör normal mellan 20 och 20000 Hz. Antagligen görs mobiltelefonens mikrofon och högtalare för att passa detta. 433 miljoner Hz (om det nu är den frekvens som BMWs fjärr använder enlgit vad som sägs ovan) så ser man tydligt att denna frekvens inte går att skicka genom en mobiltelefons mikrofon och högtalare. Hoppas detta var en lagom tydlig förklaring. Men att bygga en sändare för 433MHz med rätt kryptonyckel som kan användas istället för ordinarie nyckel är nog förhoppningsvis en rejäl utmaning för en elektronikkunnig biltjuv. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Däremot kan man tydligen ringa till BMW:s call center och få bilen upplåst om man har concierge-tjänsten till sin navi. Denna tjänst släpps i Sverige till hösten. Jag antar att man identifierar sig via BMW:s app till mobilen. Dom kan till och med starta motorn åt en. | |
|
Fast det där sista om att starta motorn verkar inte vara riktigt sant: Länk |
|
|
Vi skall nog inte blanda in nyare bilmodeller som är uppkopplade mot nätet via egen inbyggd 3G/4G-modul osv, detta är en helt annan sak. Ursprungsfrågan och myten faller på sin egen orimlighet, man spelar inte in ettor/nollor via mobiler från en radiosändare i t.ex nycklar. Isf får man göra detta med en dedikerad mottagare för just 433 MHz och med en detektor för just det modulationssätt (FSK) som sändare/mottagare i bilarnas fjärrstyrningar använder. Sen återstår bara att lösa det rullande kodsystemet, dvs det är aldrig den inspelade koden (om man nu lyckades med detta) som kan användas för att öppna bilen, det är en ny kod som måste till jämfört med tidigare använda... Annars vore det lite väl enkelt.. FP |
|
|
Kom on, det är ju inte ens möjligt att låsa bilen om nyckeln finns i den. Så själva problemet existerar ju inte. Många förstaaprilskämt bygger på "fantastiska" tekniska nyheter. Det beror på att folk i allmänhet har så svårt att bedöma rimligheten i påståenden om ny teknik eller användande av befintlig teknik på ett nytt sätt. Tänk efter lite: Fjärrkontrollens 433 MHz radiovåg (elektromagnetisk våg) fångas upp av telefonens mikrofon avsedd att fånga upp ljudvågor (vågor i luft) för att sedan konverteras tillbaka från ljudvågor i den andra telefonens högtalare till radiovågor. Man brukar använda en antenn för att skapa elektromagnetiska vågor och en högtalare för att skapa ljudvågor, antenn för ta emot elektromagnetiska vågor och en mikrofon för att ta emot ljudvågor, men i det här fallet sker nån sorts hokuspokus i båda telefonerna. Upptäckte förresten häromdan att om jag trycker *995637# på min mobil så kan jag prata rätt ut i radions P3-kanal. |
|
|
Wow... Har du också lyckats broadcasta med mobilen... jag också, och med mobilkameran kom jag in på Sydnytts lokala nyhetssändning och kunde vinka i TV:n... FP |
|
| Det är väl inte så konstigt :-) Det är ju bara ettor och nollor ;-) | |
|
Chris87 lyser med sin frånvaro... :) /Masten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.