|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har de senaste dagarna upptäckt att vår 320i -08 är lite svårstartad. Det har än så länge bara varit lite sporadiskt, men en gemensam nämnare är att det oftast varit på mornarna när det varit kallt på natten. Man får hålla in startknappen runt 10sek innan den startar och 10sek är en evighet när man sitter på morgonen och tror att den inte kommer starta. Har hittat liknande fall på 325:an och 330n, men ringer man BMW så har de såklart aldrig hört talas om problemet... Det ända de kunde se var att man återkallat tändstiften men de ser ut att redan vara bytta. Någon som vet vad det kan vara? | |
|
Hade provat byta stiften. Låter som det är de som är kass/på väg att ge upp. Verkar som du inte är 100% på att de är bytade eller ej. |
|
| Parakos: Varför hålla inne start-knappen? Det räcker med att trycka en gång på den så påbörjar elektroniken starten av motorn. | |
| Precis, det är en knapp inte ett mekaniskt vred. Tryck på knappen på samma sätt som du sätter på en dator...... | |
|
Dubbelkollade igen i serviceboken och jag hade läst på fel rad. M.a.o. så verkar inte tändstiften vara bytta, så har jag lite tur så har du rätt Clintan ang. tändstiften, framför allt då BMW har återkallat dessa. Tack så länge, skall försöka komma ihåg att återkomma om det hjälpte med nya stift! Chris: Tack för det, betydligt smidigare! :) |
|
|
Länk Hyfsade priser här plus att det är Iridium stift istället för 4 elektrods. Tar lite längre tid att få hem dem från Ebay. |
|
Karl-Hilding |
Det är inte tändstiften som är sk återkallade och skall bytas. Det är tändspolarna. |
|
Så, nu är tändspolarna och tändstiften bytta! Imorse så startade bilen direkt - YES!! Sen frågade jag tjejen när hon kom hem efter jobbet hur den hade gått och då hade den helt plötsligt blivit trögstartad när hon skulle hem från jobbet?! Nu kanske detta var ett enstaka fall men lite märkligt då den bara varit trög på mornarna innan vi bytte delarna. Får hålla tummarna att den inte beter sig konstigt igen annars lutar det nog åt högtryckspumpen eller spridarna ändå... |
|
|
N43 motorer har varit behäftade med massor av problem. Plöj igenom detta, om du orkar, det är verkligen deprimerande läsning. Länk RBiH for life! |
|
|
Ja det var ingen rolig läsning det där och för BMW bör det vara ganska pinsamt kan man tycka. Dock verkar BMW haft mycket problem de andra bensinarna också, där det tydligen gått så långt att BMW blivit stämda... Tacka vet jag M54:an i vår andra bil, 20000mil snart o går som en klocka:). Ny update: Imorse så startade motorn igen utan problem så får hålla tummarna att det håller i sig. Tog även en testtur igår och att den tvekar och rycker på låga varvtal är nu helt borta!:) Får säga vad man vill om N43:an men när den väl går som den ska så är den en grymt rolig motor med ett sanslöst drag med tanke på den lilla motorn! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.