|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ja har en BMW 5serie motor liggandes tror ja...den ligger komplett tror den är från 80-talet den låg i garaget när ja flyttade in i huset....på insuget står de 2.5/2.8 kan tyvärr inte säga mer för ja vet inte mer om den...men är de någon som skulle vilja hjälpa mig så får ni gärna höra av er för har några bilder på motorn som kanske kan hjälpa... 0706021797 eller freddesskogstjanst.johan@telia.com | |
|
bara lite så där på chansning skulle jag säga E28 då jag sett insug där det stått 3.2/3.5 på deras insug |
|
|
kolla här om du kanske skulle känna igen något :D Länk |
|
| En M30B28 från en E12/E28 kanske? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med största sannolikhet en M30 (2.5 eller 2.8 liter). Ta en titt precis ovanför startmotorn, där ska två nummerserier finnas instämplade. Se exempel nedan från min M30B35. Länk Det är serien av formen "34 6K B" som är av intresse. Lägg även gärna upp bilder! Många! Det tusenfaldigar chanserna att någon här hittar rätt i motordjungeln :-) |
|
På mina fd E28:or (528i )stod det så på insuget...dvs mest troligt en 528i M30 motor från E28 karossen.. Kan iofs vara en motor från 525i E28 också, men det fanns/finns ingen stor mängd av dessa vagnar i Sverige. Mvh Janne. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här kommer lite bilder, ser definitivt ut som den kommer från E28 (och ser ut att ha L-Jetronic insprutningssystem) Länk Länk Länk Länk Länk @Stellan83 : Har du kunnat läsa av vilket nummer det står ovanför startmotorn (se mitt första inlägg)? |
|
Hittade siffrorna ovanför startmotorn nu och de stog 8466733 28 6E Z Är de någon som vet vad de är för motor...för just nu så tar de bara upp plats i mitt garage och vill bli av med den...men inte lätt att sälja den när man inte vet om vad för typ av motor de är och vad man kan ta för den...vet ju tyvärr inte skicket på den heller... Tacksam för svar om vad de är för motor och vad man skulle kunna tänka sig att ta för den Mvh johan |
|
| Motorn är en M30B28 dvs en 2,8 liters. Satt i både 528 och 728. Den kanske kan vara värd en tusenlapp om man inte vet skicket. Dessa motorerna har ju en del inbyggda svagheter (topplock, kamaxel)så om man inte har 100% koll på dessa så blir värdet därefter. Sedan är ju dessa väldigt gamla grejor idag, sista 528:an med M30 var 87 års modell så det finns ju inga mängder kvar av dessa idag, så efterfrågan på begagnade motorer kan nog vara sisådär..... | |
|
Tackar för svar kanske lika smidigt då att bara lämna den till skroten gör ja har absolut ingen användning av den måste ha plats till mitt bygge Mvh johan |
|
|
Lägg hellre ut den fritt mot avhämtning istället så skall du se att någon säkert är intresserad och så slipper du flytta på den själv. Dels finns det förstås några 528i/728i kvar och dels finns det ett flertal som tycker t.ex turbo är roligt, om den är frisk eller tillräckligt frisk för att renovera vore det synd om den hamnade på skroten! //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.