AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.056

E36 tempmätare på max men motrn normaltemp?

s_
91
s_ahlen
328i-95
Hej, jag har fått ett lustigt fel på min 328, de är så att tempen går efter ett tag att motorn varit igång upp i maxtemp alltså de lyser rött.
Men motorn är inte mer än normalvarm, den kokar inte och är inget tryck när man ska öppna kylarlocket?

Har testat lufta kylsystemet flera gånger, men där kan ju inte felet sitta för då hade de ju kokat när den visade på rött?

Vad är de som är fel, är de termostaten som har gett sig?
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Kolla så att det inte är för lite kylarvätska, värmen i kupen brukar iofs sluta funka då , men det kan ju bli hotspots på sina ställen där vatten ej finns :)

Är där fullt med vatten i kylaren så kan det säkert va så att termostaten inte öppnar, och motorn har inte tillgång till vattnet i kylaren.. Man kan ju öppna o ställa termostaten i öppet läge för o se om det blir nån skillnad?

Men iaf, visar tempen fullt, stäng av bilen och låt den svalna, du vill inte riskera att den kokar och toppen blir skev

Med vänlig hälsning, patrik
s_
91
s_ahlen
328i-95
Patrik.E: Jo de är sant, men den är ju inte varm direkt men de känns ju inte bra att köra när lampan är på rött, så detta problem måste ju fixas!
Det finns gott om kylarvätska fyllt på nyss.

De kan väl bara egentligen vara till att byta termostat?
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Eftersom du har fullt med kylvätska så är det ingen dum ide' att byta termostat :)

Det är inte dyrt iaf :)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Har du nyligen skaftat bilen eller bytt kylarvatten? Jag har haft samma symtom när jag hade luft i systemet. Men om felet är något som har uppkommit helt plötsligt, så är inte luft så troligt. Då skulle det kanske kunna vara thermostat eller trasig givare.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Hur har du luftat? M52 är erkänt svårluftade. Och nej, kör inte en meter med några röda lampor!
s_
91
s_ahlen
328i-95
Jag skruva loss ena kylarslangen för ett tag sen när jag bytte vevgivare och då blir de ju luft i systemet. Jag har inte kört efter de förutom nu lite när jag fått igång bilen igen efter att haft en trasig pump.
Så något har de nog med de att göra.
Verkade bättre idag tog längre tid innan den blev för varm så har hållt på att luftat som en dåre och ska nog lufta lite till imorrn :)

Men håller på att sätta dit avgassystemet, så ska göra klart det imorgon och sedan får vi se om de blivit bättre efter all luftning.

Finns de något enkelt sätt man kan kontrollera om termostaten funkar som den ska?
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Jag har ingen aning hur man kan testa den, men en teori är att du kanske kan lägga den i en kastrull med kallt vatten, sen dra på full värme o kolla om den öppnar när vattnet blir varmt ?

Någon annan som kan hålla med i min teoretiska ide? :)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ja det går bra att provkoka en thermostat tillsammans med en termometer. Är 92 gradre dom ska öppna på på m52. Låter som du har lut i systemet. Kämpa på med luftningen.

Värmen i kupén på max
Fläkten på läge 1
Parkera i lite uppförsbacke med fronten.
Skruva ur lilla luftskruven
Fyll sakta tills det rinner ut ur lilla luftskruven. Det ska sippra ut vatten HELT utan micobubblor i.

Skruva ihop och varmkör bilen till full arbetstemp och en liten stund till. Låt kallna HELT = många timmar. Gör om proceduren ovan.
s_
91
s_ahlen
328i-95
Hej, alla har de sista skruvat lite med avgassystemet så har inte varit ute och kört mer.
Men nu börjar allt gå klart för mig vad de förmodligen är fel på, provade starta bilen förut när jag satt på avgassystemet och märker hur trögstartad den är när den är helt kall får säkert nöta 20sek på starten för att den ska gå igång, så har den varit dom två andra gångerna jag kallstartat den sedan pump bytet, innan dess startade inte bilen och stog i ett halvår nästan över hösten och vintern nu.
Men sen om man stänger av den efter 30 sek och provar starta igen så startar den hur lätt som helst.
Så de måste ju vara tempsensorn de är fel på.
Jag bytte den till en ny för kanske 2månader sen när jag försökte leta fram felet på bilen innan jag hittade att de var pumpen som var dålig.
Jag har kvar den gamla så ska testa byta tillbaks till den imorgon och se om de hjälper.
Men finns de två tempratursensorer? För den jag bytte är den som sitter i blocket.
Men de är väl den som styr kallstarter och skickar signaler hur varmt/kallt vattnet är?
Så de måste ju vara så att jag fått en defekt tempgivare, köpte den dock på mekonomen så de är ju ingen skit men de kan ju hända endå.

Vad tror ni, känns som att allt faller på plats med varför den visar tempen på max och de med, när den inte ens är varm.
Dessutom är kylet luftat nu så de finns inga luftbubblor i vattnet i allafall.

Tilläggas ska att bilen går bra när den väl startat, lite ojämn tomgång stundtals bara.

Vad tror ni?

Återkommer med svar imorgon :)
32
48
328e36cab
M3 Coupé -97
X5 4.4i -02
535i Sedan -88
Har följt dig både här och på garaget.org och måste ge lite kred för allt tålamod med 328an! Har dragits med en del småfel på mina men du verkar ju få alla på en gång. Hoppas du får snurr på maskineriet och ett par problemfria år framöver!
s_
91
s_ahlen
328i-95
328e36cab: Haha, tackar :)
Men saken är att jag har bara haft två problem på den sedan jag köpte bilen, trasig vevaxelgivare och en defekt pump och nu förmodligen trasig tempgivare som jag köpte ny.

De är så här att de är jäkligt svårt att hitta felen på den här bilen eftersom man inte får fram några koder på den oavsett var jag felsöker,
Den fungerar att felsöka precis till slutet av felsökningen då slår hela systemet ifrån och de står att någon förbindelse saknas eller vad de är på felsöknings programmet.

Han på BMW trodde att det kunde vara någon kabel som var av.
Hade ju inte vart fel att lösa de felet, eftersom jag har felsökningsgrejer här hemma också.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Behöver inte vara nåt annat än ett givar fel! Byt båda givarna! Känner igen de där att den går en stund för att sen vandra ner på rött utan att motorn kokar! Tror grannen har så på sin m5:a e39! Så byt båda tempgivarna! På e30 sitter dom väldigt synligt till på termostathuset! Kommer inte ihåg hur de är på m52 dock!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Sen så är m52/m50 bmw svåraste motor att lufta skulle jag tro, följ hassos mektips o gör exakt som de står så bör du få ut all luft! Bilen kanske inte kokar direkt med luft i systemet, men tempen vandrar ju långt över normala iaf och är livsfarligt för aluminium sexan=(
32
48
328e36cab
M3 Coupé -97
X5 4.4i -02
535i Sedan -88
Såhär sa en BMW-mekaniker att jag skulle göra för att lättast lufta en M52:

Ställ bilen i brant uppförsbacke eller om du har möjlighet att köra upp på ramper/pelarlyft med möjlighet att endast lyfta bilen i framkant.

1:Skruva av luftningsventilen helt.
2:Fyll på glykol tills det rinner över i luftningsventilen.
3:Skruva tillbaks ventilen.
4:Töm överflödig glykol till rätt nivå i expansionskärlet. Verkstan hade en pump till detta men glada amatörer kan trycka till hårt på slangen och låta de skölja ut ett par deciliter.
5:Starta bilen med locket till expansionskärlet öppet.
6:Sträck dig ner till trotteln under insuget och gasa upp bilen till runt 3000 varv och kontrollera så att de cirkulerar glykol (du ser detta på att ett hål överst i expansionskärlet skickar ut en jämn stråle).
7:Skruva på locket på expansionskärlet. OBS! Släpp inte trotteln förrän du skruvat på locket. (Ej testat att släppa men antagligen blir det att svämma över eller nåt)

Snabbt och effektivt!
s_
91
s_ahlen
328i-95
Då var problemet löst :)
Tog loss den 2 månader gamla tempgivaren och såg att mässingen hade spruckit och lossat helt nu, den biten som man skruvar i blocket hade gått av.
Så testade byta tillbaks till den gamla jag hade liggandes, den startade hur lätt som helst kall och ligger på perfekt temp hela tiden, går aldrig varm :)
Så jag lyckades nog bra med luftningen!

Nu är de bara att problem jag har kvar med den som har funnits enda sedan jag köpte bilen, när man gasar på tomgång och låter varvet sjunka, så sjunker den jättefint och sakta till 600-700 varv, men när man kör den då bilen är i rull och kopplar när man ska växla ner till tvåan säger vi när man motorbromsar så sjunker tomgången fort och ner till 500 varv sen upp till 800 varv och sen upp och ner som en jojo ett tag.
Ibland sjunker varvet så lågt att motorn dör när man kopplar.

Har aldrig riktigt fattat vad felet kan va eftersom bilen går som ett skott nu, och vakumläckage i insuget har jag kollat tusen gånger och de finns inget, tomgångsmotor har jag bytt tre gånger.

Men läste på en engelsk bmw sida om en som hade ett precis likadant fel på sin E36, då var de något med stoppskruven på gasspjället han hade fixat till.
Jag ska kika upp detta för de måste vara där felet sitter, eftersom bilen går som ett skott förövrigt.

Om ni vet något skriv gärna!
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
jag vet ett sätt som funkar väldigt bra att lufta på, dock krävs det gärna 2 människor för att det ska fungera

jag klämmer på båda slangarna som går mellan kylare och motor. jag klämmer båda slangarna samtidigt.

när du klämt ihop slangarna så ber du en vän att trycka till i ett litet hål i expansionskärlet, sitter precis vid locket och mot kylaren. är ju nåt hål som det rinner vatten från kylaren till expansionskärlet

varje gång du klämmer ihop slangarna, så ber du en kompis trycka till i hålet, släpp slangarna och vänta tills slangarna utvidgats. be kompisen släppa fingret från hålet och repetera. all luft tvingas då ut.

gjort de säkert en 10 ggr med lyckat resultat.
Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Jag hänger nog också på här i tråden. Det är så att jag har bytt båda tempmätarna som går till instrumentpanelen respektive motortempstyrning eller liknande.

När jag startar bilen så går den från blå i botten till röd men lyser inte med en röd lampa och motorn har inte ens hunnit få normaltemperatur. Jag har heller ingen luft i kylsystemet och full cirkulation har jag också.

Termostat bytte jag också då den var hel sönderrostad.

Nu vill jag inte låta tvärsäker men min slutsats skulle kunna vara att kabeln från tempmätaren till instrumentpanelen är skadad eller att själva instrumentpanelen har dålig fäste med lödning eller liknande.

Någon som vet eller är erfaren om mitt problem.?

Skulle ändå inte tro att jag måste fixa de ovanstående sakerna som s_ahlen hade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.