AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.567

Autolåsning av E39

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Hej
Höll på att få ett stort problem idag, en bekant körde bilen en kort sträcka medna jag lämnade tillbaka en snöskoter.
Hon lämnade nyckeln i tändningslåset och efter några minuter låstes dörrana.
Naturligtvis var vi 15 mil från närmast verkstad mitt ute i dom djupa skogarna och reservnyckeln i packningen I BILEN.
Vi diskuterade att knäcka en ruta, bärgare,,, tills jag såg att låset i förardörren var öppet.
Stort jubel från oss alla.
Bilen en E39'a -01 har larm, autolåsning när man kommer upp över 5kmh, lutningslarm, larmenhet i taketm.m.
Öppning av låsen med knapp i mittkonsollen.

Kan det vara så att en av skyddsfunktionerna är att dörrarna låses automatisk när man stannat bilen och stått stilla ett tag för att förhindra att någon hoppar in i bilen utan att man vill det, på samam sätt som att alla dörrar låses när man t.ex. stannat vid ett stoppljus.

Härligt med funktioner som hjälper en men ibland blir det lite för mycket, kan man stänga av denna funktion?

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Är det någon extrautrustning, detta med autolås?
Vet att det fanns på min tidigare mb, men på min e39 har jag inte märkt någon autolåsning när man kör mer än 5km/h
Man kan programmera det så att bilen låser sig vild tex 5km/h.
Det är vad jag vet inte standard i Sverige att bilarna har det, men man kan åka in till BMW så programmera de det åt dig. De kan ta bort det också om man nu skulle vilja det.
Man kan om man har programvaran även göra detta själv, eller be någon som har programvaran göra detta åt dig.

Finns en hel del saker som inte är aktiverade default på bilarna utan som man kan göra i efterhand när det gäller sådana här "komfortfunktioner".
Vet att det finns ett pdf-blad som cirkulerar här på forumet över vilka funktioner som finns.
Har det dock inte själv, men någon annan kan säkert hjälpa till där.

Mvh ChristoferB
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Stort tack Christofer för din info, får se om ngn kan skicka mig pdf med vad som kan göras "seperat"
God kväll igen, jag hittade filen och slängde upp den på mitt Dropboxkonto.
Det borde funka om du klickar på denna länken: Länk

Lite finns det att göra om man vill/kan.

Mvh ChristoferB
Blev visst ingen klickbar länk, men det går ju alltid att kopiera den och klistra in så ska det fungera.

Ber om ursäkt för detta.

Mvh ChristoferB
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Har du ngn hum om vad sådant ingrepp skulle kosta på bmw?
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Kan man ändra dessa inställningar själv t.ex. genom OBD'n?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har det på min E61 och det funkar på samma vis l
Låter man nycklen sitta i och går ut öppnas bara den dörr du stiger ut genom
Och låser sig när du kör iväg alla dörrar öppnas bara när du tar ut nycklen

Ha deT
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Grunnat på händelseförloppet och det finns nog en trolig lösning.
Hon som körde bilen var inte van vid den så när hon körde iväg med den så låste sig dörrarna som dom skall.
Sen stannade hon bilen och provade att öppna förardörren utan att trycka på centrallåset. Vid andra försöket så öppnades dörren. Och hon lämnade bilen i det tillståndet med nycklarna i tändningslåset.
Fick ett tips om hur man kan öppna en bil med alla dörrar låsta och nyckeln i tändningslåset utan att skada rutor m.m.
Vill inte skriva det här men fråga eran favorit verkstad så kan dom tipsa er om ni är kända där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.