|
|
|
|---|---|
|
hejsan vad blir jag besviken på, och vad blir jag positivt överraskad på om jag skulle byta ut min e46 m3 cab mot en sådan här? porsche är ju alltid porsche, denna ser ut så som JAG tycker dom ska se ut: Länk jag nöjer mig alltså med den "klenaste" modellen av 996 då jag inte kommer köra särskilt hårt, det kommer glidas i stan osv, automatlåda accepterar jag även om ja skulle hitta en sådan, o det inte är så att dom är problematiska? :) är förövrigt duktigt nöjd med e46m3an, men leker lite med tanken på att ha porsche pga att dom är snygga och det handlar ju inte om så mkt mer pengar än en e46 så det går ju o handla om man skulle vilja | |
|
Verkar spontant vara en prisvärt objekt. Har själv haft en 996 och effekten räcker halt klart till, tycker dock du skall undvika Tiptronic som inte gör bilen rättvisa MVH Christofer |
|
|
Du lever bara en gång, det ingår i bil-CVt att bocka av en 911 eller hur! Jag bruksade min 993a i ett år (ja, vinterdäck) och det funkade helt ok. Baksätet är litet men man får in två vuxna med lite vilja, service på Porsche är ohemult dyrt och varierande mottagande. På en äldre bil som den du länkar hade jag kört mindre verkstad med bra rykte. Tips att köra ett s k Porschetest på bilen (111-punkterstest även kallat), kostar kanske 3000 men väl värt det. Om du inte har nån kompis eller du själv som kan elvor. 996 dras med rykten om IMS och motorras som jag tror är högst överdrivna, den i länken har dessutom bytt IMS såvitt jag förstår. Gt3-paketet gör att en c2a ser riktigt fet ut! :-) mvh Anders |
|
|
Tack för inputen :) Christofer: ja jag tyckte med den verkade fint prissatt, jag har oxå tänkt över detta med växellåda och manuell får det bli, det är trots allt en "leksak" då jag kör passat som pendlarbil :) hur va bilen annars o äga, dyra reparationer? Anders: mycket bra inlägg! Det är ju sant de du skriver, att man lever just 1 gång, och en 996 vill man ha på bil CVt :) ims har jag oxå läst om, denna bilen va det tydligen fixat på, men jag tycker inte det känns så farligt dyrt utifall man ska behöva byta koppling o samtidigt ims, fanns en annons om 12k totalt på blocket? Jag har inte pillat på porsche, och känner ingen som är kunnig på dom heller, men jag har mekvana i övrigt o har gjort det mesta, men man har oxå blivit latare med åren så reparationer går på verkstad :) bedöma skicket på motor/drivlina/kaross etc kan jag nog klara av själv visserligen, men tips på vad som ska kollad tages tacksamt emot :) M3an jag har nu är ju snabb och snygg och allt det där, men det är ju porschen med :) Hur är motorljudet in real life på 996, och hur är motorkaraktären? Känns som jag måste prova en sådan |
|
|
Ps: det va mycket enklare när jag skulle köpa bmw m3, då jag hade drömt om den så länge och kunde allt om den :) Det självklara valet som jag vet till 100% att jag skulle blivit nöjd med är en m3 e93 cab, men då snackar vi andra pengar! Men hade jag haft en sån så hade jag ju fortfarande tänkt på porsche.. Hoppas ni förstår hur jag menar :) |
|
|
Sen tänkte jag på det här: Hade min m3 varit en coupe, så hade jag bytt till 996 utan tvekan just nu Men nu har jag en cabrio, och jag älskar det, känns som att jag kommer sakna m3an just för att jag gillar cabbar En porsche däremot, ska inte va cab! Det ser fult ut, nästan lite feminint, Sorry i lands problem :) Men man behöver motivation ibland, familjen tycker att alla bilar jag haft har varit onödiga osv för dom förstår ju inte :)) |
|
| Tycker den är väldigt dyr för att vara en import med >200k km. Köp en mer prisvärd. | |
| Möjligt att den är lite dyr med dom milen men det är ju mycket dyra saker som är bytta på den som troligen behöver göras inom kort på en med 10k mil så helfel är knappast priset. Sen kan man väl tycka vad man vill om en GT3-wannabe dårå... :-) | |
|
Huruvida en bil är import eller ej, det har jag aldrig brytt mig om, jag går på skicket för det är där kostnaderna börjar :) Men milen, 20k känns långt, men r det bara dokumenterat att saker är bytta så är det okej, vet själv hur det va när man va 18 och inte hade råd o hålla efter grejorna, och det drog jag lärdom av och har haft bil som sett/kännts lika bra när den gått 23000 som när den gått 11k Hahaha GE :) det är väl lite som att sätta mfront och emblem på en e36 316 , börjar nästan förstå varför folk gör så nu, för jag tycker ju att gt3 looken är riktigt snygg men en riktig gt3 kostar ju, ja , som 2 fina e46m3? Eller varför inte jämföra med CSL som är så populärt o rippa utseendet på till sin e46m3 ;) Visst hade jag velat ha en turbo eller gt , men en sån affär är inte inom räckhåll, och det finns andra bilar ja kan tänka mig såsom m5e60 osv som kostar lite mindre :) men en c2 är ju "rätt pengar" :) |
|
|
Kanske dum fråga, men finns det prutmån på sånahär bilar ? Känns som att dom i regel kan va rätt högt prissatta pga att det inte är några "medelsvenssons" som köper sånahära bilar, utan det är ju entusiaster som gärna lägger lite extra för att få något kul och inte allt för vardagligt |
|
|
Ja alltså, jag tycker det är helt ok att sätta på lite "gt3kjolar" men när även emblemet hamnar på har man gått över gränsen. ;-) Självklart finns det prutmån, en gammal 996 är ingen bil som springer iväg av sig själv. |
|
|
Tja. Jag gick från en e46 m3 smg till en Porsche 996 4s som jag nu äger. Den stora skillnaden är att det är helt klart en annan bil. Personligen tycker jag inte alls dom har några likheter. Stort plus för m3an var att du kunde färdas 4 personer med packning utan problem. M3an har mycket mera lull lull, (det hade min iaf. Fullsmetad utom taklucka). Den kändes helt klart lite modernare. Porsche är Porsche! Svårt att förklara men känslan är annorlunda. Du sitter mer tajtare, lägre och sedan har du motorljudet som kommer bakifrån. Denna är oxå fullsmetad med navi sportavgas system osv. Detta är ett måste! Jag har gjort 4 långresor med båda bilarna, 2 med m3an och 2 med porschen. M3an var bättre på det sättet att den hade 3st 12V uttag som var riktigt bra att ha när dator + 2 mobiler ska laddas vilket jag saknar i porschen. Det är bara ut och provköra, känna av själv vad du tycker. Du kommer inte bli besviken men om du behöver utrymme så är porschen inte den största bilen. Automat ska du undvika tycker jag. Jag har manuell med short shift och funkar klockrent! Skillnaden finns och känns mellan den vanliga lådan och den med short shift. Med vänlig hälsning, milos |
|
|
Äh ha inte ångest över höga mil. Min 993 rullade nästan 7k mil hos mig, både långkörning ned i Europa (pre-kids), till jobbet, till ICA och till banmöten. Sålde med 19500 mil på mätaren, fick bara bra omdömen om bilen. En välservad och välhållen bil står bra i pris, slitagedelar såsom dämpare mm får man nog räkna med att byta. Jag slapp kopplingsbyte på min så ryktena om att en manuell låda håller Max 8k mil är inte helt Sanna de heller. Visst, det är inte världens billigaste bil att driva men det är väl inte en M heller? Nu hade säkert jag extra kostnader pga rätt flitigt banåka under några år, det gick ju en del däck och broms :-) Det är klart det finns prutmån, se till att prova några olika bilar, du känner rätt fort vad som känns rätt. Min hade trötta dämpare och fuktade lite olja när jag köpte, bara man vet vad man ger sig in på. Underbara bilar som man verkligen vågar köra till vardags om man vill! 996 är lite underskattad tycker jag, inklämd mellan den sista luftkylda och 997. Vad väntar du på, ut och prova! :-) mvh Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.