|
|
|
|---|---|
|
Skulle köra in bilen i garaget igår och eftersom jag har alla nycklarna på samma nyckelknipa fick jag stänga av bilen för att sen starta den igen, det första som händer är att bilen startar för att sen direkt dö som om det var soppatorsk, därefter så startade den upp igen som vanligt efter några sekunder men märkte att motorn gick väldigt ojämnt på tomgång, "brum brum brum" i intervaller istället för ett sammanhängande brummande. [URL=Länk på tomgångskörning och ljudet[/URL] | |
| Lät allt okej första gången du startade den? Menar då du skulle in i garaget innan omstart. | |
| Jadå allt lät fint då innan "omstarten", det här är första gången den låter på det viset. T.o.m motorn rycker i takt med ljudet. | |
|
Var precis iväg till bilen som fått stå sen igår eftermiddag och provstartade den, det första som händer är att den, återigen, startar för att sen slockna precis som tidigare. Vid andra tändningen så gick den igång igen (likt tidigare) men den tappar snabbt i varvtal och ligger runt 800-900. Även röken som kommer ut från avgasröret, kommer ut i "omgångar" (i brist på annat ord) i takt med brummandet. På länken nedan kan man se hur röken kommer ut, tror inte att jag sett det tidigare eller bara inte uppmärksammat det förut, men borde det borde väl inte komma ut rök när garaget håller minst 10*C? Länk |
|
| Har du möjlighet att felsöka den och se om du får något svar därifrån. | |
|
Har ingen meckarvana och vet inte hur jag i så fall ska gå tillväga eller vilken utrustning som behövs. Tänkte spontant, kan det vara kamkedjan som blivit för slapp? Och såg röken på videon ut att vara normal? |
|
|
Nu har bilen gett upp helt.. Åkte en sväng till Ikea, är vi skulle starta bilen för att åka hem så gick den inte alls igång vilket var precis som om den inte fick soppa eller att batteriet var tomt. Några vänner svängde förbi och försökte med startkablar, putta och slutligen dra bilen med bogserlina men det ville sig inte, så det fick bli att bogsera hem bilen till garaget. Fick många gissningar på orsaker till vad det kunde vara, bl.a. generatorn, batteriet, elektroniken samt bränslepumpen. Är det någon som har råkat ut för något liknande och kan dela med sig av sin erfarenhet? |
|
|
Jag hade problem med vandrande tomgång som senare blev problem med ryckningar och att bilen gick över till nödprogram. Felet uppstod flera gånger, återställdes men kom tillbaka. En riktig felsökning visade att det var brott i motorns kabelstam. När den var väl var bytt gick bilen normalt. Detta var en bil med M54-motor. Jag påstår inte att det är felet du har. Jag delar bara min erfarenhet. Jag tror det finns trådar om detta och liknande här någonstans. Anders |
|
|
Skulle tippa på en defekt bränslepump, bytte de nyss på min E36 efter varit på ett liknande sätt, började gå riktigt dåligt till att sedan inte starta alls. Mäta soppatryck är inte alltid de stämmer, måste nog isåfall göras med motorn igång, för jag gjorde det på min till att börja med fast hade tändning på bara och då stämde mätvärden så jag tänkte ju inte att de var pumpen de var fel på. Sedan efter att ha bytt alla möjliga givare så köpte jag en pump för 400kr på en närliggande skrot och efter de går den fint igen! Så mitt tips är att byta pump! |
|
| Har hört med mekaniker och ska troligen få den bogserad till verkstad imorgon så ska dem kolla upp vad felet är. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.