AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.633

Köpa bromsar från tyskland, autopartsonline?

Besiktigade bilen i fredags, tydligen hade jag ojämn bromsverkan fram 2.1 resp 2.8, bak börjar beläggen sjunga på sista versen även om ingen varning har gått på ännu.

Jag ska åka till en verkstad för dom huruvida jag ska byta skivor fram eller inte, beroende på vad ojämnheten beror på... hur som helst så har bilen rullat snart 7k mil, skivor är sannolikt inte bytta, belägg har jag ingen koll på hur länge de brukar hålla...? Hur som så tänker jag att det kanske är lite dumsnålt att bara byta ut belägg för att ändå åka på och byta allt om nåt...

Och då till priser... kollade med bromsmannen, kompletta skivor, belägg runt om + frakt blir strax under 6000 SEK. Autoexperten och dyronomen ligger på ungefär samma pengar sen har jag 15% resp 10% där.

Men så satte jag mig o kollade på tyska ebay. där ligger priserna på ca 285-300 euro för allt skivor, belägg, slitagevarnare, monteringssats samt frakt till sverige. (slitagevarnare och monteringsats är inte inräktnat i ovan angivna svenska priser)

Billigast är autopartsonline.de med komplett kit för 255 euro inkl frakt.

Sen finns nåt som heter Zimmerman sport där skivorna är slitzade och borrade men i övrigt i samma storlek för 379.- euro komplett (även bromsmannens skivor är slitzade - ser ju lite roligare ut... men för denna bil fyller det nog ingen funktion)

Någon med erfarenhet av bromsköp i tyskland? prisskillnaden är ju enorm!
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Hej jag har ingen erfarenhet av att importera reservdelar men ville iaf inflika att Zimmerman är en av underleverantörerna till BMW orginal bromsdelar,
så där grundar de iaf för en viss trygghet när det gäller kvalite i mina ögon.
Lycka till.
Jag har köpt rätt mycket på Ebay.Inte bromsskivor,men framvagnsdelar,bromsbelägg + elprylar mm ! Och än så länge hur nöjd som helst !
lägga ett extra öga på Zimmerman då - ser ju som sagt lite roligare ut med...
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Satsa på kända märken brembo, zimmerman, ferodo m.m och inga okända om du känner dig lite osäker över det. Dom stora brukar ha bättre support om det blir nåt fel. men det e ju bara mitt tycke.
Lycka till med köp!

Mvh
Nu med facit i hand; beställde Zimmermann från autoteile55.de, fungerade hur bra som helst, billigare frakt till dörren än med bussgods inom sverige, totalt gick det på 2500.- för belägg, skivor och slitagevarnare runt om, att jmf med mekonomens pris på 6898.-.

Som ett sidospår kan nämnas att mekonomen lämnade offert på 2200.- för arbetet i samband med köp av material hos dom. Tänkt nu på deras dåliga reklam med andra fristående verkstäder "vi gör alltså PREEEECIIIS samma jobb som märkesverkstaden men till ett HEEEELT annat pris" jorå så att.... BMW lämnade offert på jobbet - 1800.- (utan att känna till mekonomenofferten) sen 15 % på delarna så skulle BMW landat på hundringen mindre än dyronomen.

Sen kan man konstatera att det gäller att se sig om, en obunden lokal verkstad, jemis bil lämnade offert på jobbet - 3200.- hyffsat försök till att lura upp nån tycker jag...

Bra gjort! De stora tyska nätsajterna utklassar Mekonomen totalt, oftast runt halva priset med antingen exakt samma artiklar eller bättre artiklar. (Noname alternativt är oftast säkrast att undvika).

Personligen tycker jag den enorma skillnaden är kontroversiell. Dock så kräver det ju att man antingen fixar själv eller hittar schyssta oberoende verkstäder dit man kan med sig de egenhändigt köpta delarna. Det sistnämnda tyvärr inte så enkelt tror jag...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Detta är ett problemm
Jag VILL ju att de jobb jag inte gör själv (bromsar, enklare byte av stag etc) görs av BMW för att de har kompetens och specialverktyg = går snabbt o blir rätt, de har dessutom gjort jobbet 100ggr förut.
Men jag vill inte betala BMWs reservdelspriser...

Man får se till att vara väldigt säker på att man köper rätt grejer från Tyskland dock, svindyrt med returfrakt (om de ens svarar på returbegäran).
Absolut, man måste vara extra nogrann vid beställningarna och ha en del koll. I vissa fall kan man skriva in sitt reg nummer på de olika reservdels sajterna i Sverige, sedan försöker man jämföra exakt. (Ibland har de ju exakt samma artiklar/leverantörer).

Samt att man undviker noname alternativen som mer eller mindre alla sajter har (om man nu inte har järnkoll).

Jag önskar själv hjälp med att bygga upp ett litet register här i Stockholm över vilka verkstäder eller privatperson som kan tänkas hjälpa till när man beställt grejor själv. ;-)

Tror att de flesta verkstäderna är väldigt skeptiska för ett sådant upplägg. I Mekonomen fallet garanterat tvärstopp och denna firma går ju med relativt stora steg mot någon sorts av verkstads monopol i Sverige?

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Fredrik >> Du skulle inte kunna lägga upp en länk till skivor o klossar du beställde?

Born by GOD, used by the DEVIL
Länk

Här är länken...

I Norrköping var det ingen av de jag tillfrågade som inte ville göra jobbet med nedhasad delar, alla de verkstäder var dock fristående från kedjor osv.

För övrigt så visade det sig att bägge fjädrar bak var av när de byte bromsarna, tydligen vanligt på både X3 o x5 pga underdimmensionerat från fabrik, beställde nya fjädrar från Tyskland, med garanti, kostnad 887,- inkl frakt, beställde i torsdags och kom med jetpak till dörren idag - att jmf med Dyronomen 1300 st dvs 2600....

Uppenbart finns det stora pengar att tjäna, och givetvis kostar mekonomens öppettider och mördande reklam pengar, liksom lagerhållning och bredd på sortiment. Retar mig dock att de hävdar att de gör same same men till ett heeeelt annat pris....
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Tackar ödmjukast. Lägger den i favoriter så blir det att beställa där när det behövs bytas.. Byter gör jag själv.
Har inte kollat hur mina ser ut men får undersöka lite i helgen.. ska slänga ett öga på fjädrarna med. Är det även förekommande på sportchassit?

Born by GOD, used by the DEVIL
Han somgjorde jobbet åt mig sa att det är väldigt vanligt på alla X3, välkänt problem som inte alltid syns så lätt men kan märkas på konkludera i gupp eller att bilen är extra stötig....just nu har jag således Volvo 740 sänkning på :)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vem anlita du för jobbet? Är nybliven Norrköpingsbo och självklart nyfiken på vettiga ställen att lämna in bilen på.

Mvh Martin
Klonkade skulle det stå ovan (autocorrect)
AGs är erkänt duktiga på BMW, bra att ha och göra med, inget är problemematiskt där. Helt klart vettiga priser med.
Jag använder en bekant från Jönköping som arbetat på BMW som mekaniker.

(I ett inlägg ovan har jag skrivit nedhasade, det ska vara medhavda delar... Autocrap igen....)
Öppnade för övrigt paketet med fjädrar idag, Svenska Lesjöfors fjädrar i svensk förpackning till priset 887.- för två st inkl frakt från Berlin....

Detta ska jämföras med 1250.- STYCKET på autoexperten för samma lesjöfprsfjäder dvs totalt 2500.- vs 887.- inkl frakt från tyskland.... någon tjänar åt h***** bra med pengar, för sannolikt är det inte välgörenhet i tyskland heller...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.