|
|
|
|---|---|
|
Hej! Trodde det var ett enkelt jobb.. Efter mycket pillande fick jag loss de tre skruvarna. Sen har jag förstått att man måste ta bort kylarkåpan av plast som sitter runt fläktbladen med två skruvar i toppen. Tog bort dem men sen har jag kört fast. Hur jag än försöker så kan jag inte få bort den eller vrida den så att jag kan få plats att ta bort fördelarlocket. Måste man ta bort fläkten eller finns det nåt annat trick? | |
|
Måste vara att locket inte varit borta på länge, Bytte på min E32 på parkeringen när jag köpte den. De tre skruvarna som håller locket lossas så de blir lösa. De går inte att ta bort från locket. Däremot brukar insexskruvarna till rotorn vara lite tjuriga. Mvh Jonas B |
|
| Missförstånd, fördelarlocket är löst, det finns bara inte plats att få bort det. Det ligger för nära plastskölden. Måste vara annorlunda på E32. | |
|
Fläkten sitter med en 32mm mutter som är vänstergängad. Plasten sitter som du säger med 2st skruvar upptill, sedan bara att dra plasten takt upp. Har haft bort mitt flera ggr. Inget konstigt. Mvh Jonas B |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det var tight att byta fördelarlocket på min M30B35 (E34), men det gick med nöd och näppe utan att ta bort fläkten. Länk Så det är inte omöjligt att man måste ta bort fläkten på en E24. Fläkten är dock tokenkelt att ta bort, precis som Brynet nämner. Se nedan för detaljer (gjorde detta i samband med byte av viskokoppling). Det är en E34 men det ser i princip likadant ut på en E24. Länk |
|
Tack för alla svar! Ska ge mig på att ta bort fläkt/koppling/sköld. Ser jättetrångt ut mot kylaren så vi får se.. Mvh Leif |
|
| Köpte en 32 mm blocknyckel och fick bort fläkt och kåpa hur lätt som helst. Fördelarlocket ser slitet ut och ska bytas. Rotorn är inte typen med 3 skruvar utan ser ut som en klassisk rotor. Sitter dock som berget. Nåt tips om hur man får bort den? Det verkar som om rotor och fördelarlock från just den här årsmodellen (83) är mitt emellan den gamla typen och den nyare från -85. Svårt att hitta reservdelar. Nåt tips? | |
|
Hej alla! Har nu bytt både fördelarlock och rotor. Fick hugga sönder rotorn som satt som berget. Dock ingen förbättring, motorn går illa och fett (böta stift). Jag antar därför att det är tändningsfel. Kan också vara tändkablar eller tändspole. Nån som har efarenhet, brukar tändspolarna falera? |
|
Inte särskilt vanligt att tändspolen ger upp, men det händer. Om det är tändkablarna borde något eller några tändstift vara lite blötare än andra (att alla sex tändkablar har något problem är lite långsökt). Är alla sex tändstift likadan och lika blöta? Hur är det med LMM'en? Går den dåligt på alla eller bara några cylindrar (kan avgöras med tex ett stetoskop)? Går den dåligt på endast tomgång eller genom hela varvtalsregistret? Drar den jänt vid acceleration eller tvekar den vid vissa varvtal eller över vissa varvtal? Hur ser dina avgasvärden ut? |
|
Kolla luftbälgen mellan LMM och gas-spjället. Var vanligt förr. Även den lilla vevhusventslangen kan vara sprucken. Mvh Jonas B |
|
| Hej från problemägaren. Tack för synpunkter! Nu har jag lite mer info. Har mätt resistansen i alla tändkablar och de ligger alla runt 35.000 ohm. SÅ de verkar ju hela. Resistansen i spolen ligger på 0 mellan plus/minus och 32.000 ohm på spolen. Kan den vara boven? Läste på bigcoupe.com att den inte bör överstiga 6.000 ohm. Själva problemet med motorn består i att den verkar gå fet, varvar inte som den ska, känns som den inte går på alla sex. Dock perfekt tomgång. Har bara kollat med motorn kall till halvvarm och i friläge. (Står avställd i garaget). | |
| Efter bättre nollställning av multiinstrumentet (hmmm.. klantigt) så visar tändkablarna runt 6.500 Ohm och tändspolen 6.000 Ohm (som den ska ha). Av en slump tittade jag på tändstiften som jag bytte i höstas. W8 R DC sitter i bilen fast det stod W8 DC på kartongen! Kollade instruktionsboken och det ska vara W8 DC. Vad jag förstår så betyder R att det är ett högre motstånd i stiftet. Detta i kombination med högresistenta kablar kanske är orsaken? Det konstiga är att jag körde bilen efter bytet i höstas och då tyckte jag den gick normalt. | |
Nu var det längsen jag kollade, men står inte R'et för att det finns ett avstörningsskydd? M20 & M30 brukar vilja ha Bosch W8LCR eller NGK ZGR5A (har kört med båda typer utan problem). Vet inte vad skillnaden mellan W8LCR och W8RDC är, ska kolla. |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kolla annars jordpunkterna överallt, främst på motronicen och motor. Kolla även hur bränsletrycket ligger vid tomgång och vid lite gas, kan möjligen bränsletrycksregulatorn vara defekt alt hål i vacum slang? Mvh Patrik |
Nu tänkte jag tokigt... Det är en ju E24 vi pratar om... W8DC passar då alldeles utmärkt (W8DC verkar trivas bäst i icke-kat M20/M30 medans W8LCR trivs bäst i kat M207M30). R'et ska betyda avstörningsskydd (extra resistor). |
|
Hej! Efter påställande och körning kvarstod felet. Tog bort stiften och fann att nr 4 var alldeles blött. De andra perfekta. Alltså tändkabeln. Original kabelsats 2060 kr. Hittar inget annan som har denna sats men däremot några som har lösa kablar. Fråga 1: Nån som känner till nån som säljerbilligare kabelsatser? Fråga 2: Går det att byta ut en tändkabel? Hur få den genom kabelkanalen? |
|
| Visade sig inte vara nåt fel på tändkabeln så då återstod bara injektorn. Knackade lätt på den några gånger (varför gjorde jag inte det tidigare..) och nu går motorn bättre än nånsin. Även efter en femmilatur idag. Skönt!! Bara hoppas det inte händer igen. Har iom inget annat lärt mig en massa på köpet.. | |
|
Härligt. Tummen upp. Nu blir man avis.....vill ut och åka jag med. Mvh Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.