|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag skulle behöva lite tips om vad jag ska lossa för att få dit fjäder igen i bilen, att få bort fjäderbenet va inte svårt då fjädern hade gott av, nu när en ny fjäder sitter på så får jag inte dit den, vad behöver jag lossa får att få dit den? Youtube tips fungerar lika bra som svar:) tack på förhand | |
|
Missförstår dig lite antagligen. Har du fått på fjädern som du ska eller du har inte fått på den på själva stötdämparen? |
|
|
Det du vill ha hjälp med är det fjädern på stötdämparen eller själva hela dämparen på bilen? Har du haft av hela stötdämparen eller bara släppt ner stötdämparen från fjäder tornet? |
|
|
Jag har fått loss hela fjäder benet med fjäder och bytt fjäderna på fjäderbenet. Fjäderbenet va lätt att få bort från bilen eftersom att fjädern hade gått av men sen när jag satte dit ny fjäder så får jag inte upp ner fjäderbenet i fästet vid typ bromssläden efter som att han blev längre när jag satte i en ny fjäder. behöver jag lossa någon länkarm eller något annat för att kunna trycka ner fjäderbenet i nedre fästet så jag får upp den i fjädertornet? |
|
|
Börja med att trycka upp hela fjäderbenet i fjädertornet och sätt dit ett par skruvar i topplagringen lite lätt. sen får du trycka ner länkarmen lite för att få i fjäderbenet. |
|
|
Jag hade samma problem på min touring. Skrev en tråd om det här: Länk |
|
| Daniel_80s motsvarande tips fungerade inte på min bil. Som sagt kolla länken, men jag spännde ihop fjäderbenet lite med fjäderspännare så det gick att vinkla ut ur hjulhuset. Dock borde inte detta problem uppstå om man har m-chassie. | |
|
Daniel: tror du inte spindeleden går sönder då? Frapp: ska testa med detta, tror dock att dom fjäderspännarna jag har kommer ta i fjädertornet, men det är lätt värt ett försök. btw hur vet man om man har m chassie? |
|
| Du kan be bmw kolla ditt reg.nummer eller slå in ditt chassienummer på bmwfans.com | |
| Läs min länk. Jag fick göra rördistanser för att inte fjäderspännarna skulle ta i tornet. Använde helt vanliga fjäderspännare. Inte så smart att tvinga spindelleden nedåt. Då knäcks den. | |
|
Cape: Jag tror inte du har m-chassi på bilen, för jag har nyligen bytt stötdämpare på min med m-chassi och det är bara att trycka ner hjulspindeln och plocka ur fjäderbenet. Antingen får du spänna ihop fjädrar som Frapp skriver, eller lossa länkarmen, jag skulle föredra att spänna ihop fjädrarna isf. |
|
|
Har pratat med verkstadschefen på bmw Växjö nu. Han sa att oftast brukar det gå med att bändalite med ett spätt, ibland får man lossa lite på länkarmen |
|
|
Låter inte bra att bända med ett spätt. Skönt och veta att verkstadschefen på bmw brukar göra så... Såg föresten att du skrev "Fjäderbyte vänster fram bmw e46 330ci" i din överskrift. Hjulupphängningsdelar ska ALLTID bytas parvis så jag rekommenderar dig att byta båda fram :) |
|
|
Nej det gör ju inte de. jag får rätta mig där, det va inte verkstadschefen jag pratade med utan en vanlig mekaniker, har pratat med verkstadschefen innan därför jag förväxlade det. ja precis, ska byta båda fram, måste bara få dit vänster först så jag kan köra ner den till verkstad och byta vevhusventen, den frös för mig och motorn sög in nästan 2 liter olja i cylindrarna och tvärdog, men hade en jävla tur och nu snurrar den runt igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.