AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.963

Trasig huvudbromscylinder efter verkstadsjobb?

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Hej!

Börjar med lite bakgrundsinformation.
Min fars 330i -06 började beté sig konstigt och ratten vibrerade i runt 100 km/h, så vi beslutade oss för att lämna in bilen till en av svea rikes mest renommerade verkstäder och låta de felsöka bilen.
De kom fram till att bilen behövde nya skivor runt om, samt att vänster bromsok bak var "skevt" och hade lossnat, samt gav upphov till vibrationera. Vi var redan medvetna om att skivorna behövde bytas, men hade tänkt fixa det själva nu till vårkanten.
Eftersom att bilen vibrerade så otäckt, samt att jag befann mig 60 mil ifrån platsen där bilen stod, så lät vi verkstaden ta allt jobb. Det blev alltså nya skivor runt om samt ett nytt bromsok till en totalkostnad av drygt 9600:-.

När bilen sedan hämtas så får min far veta något i stil med: "bilen ger felkod på hydrauliken och huvudbromscylindern behöver bytas, det är ett vanligt fel och bmw har nyss bytt revision på huvudbromscylindern". Sen får han ett prisförslag på vad ett byte av nämnd del går på, men väljer att avvakta då han ville rådfråga med mig först.
Pedalen tar allra längst ner och det går att pumpa upp tryck så att den blir stum, för att sedan sjunka igen. Bromsarna tar även riktigt ojämt när man väl bygger upp bromsverkan. Farthållaren fungerar inte heller.
Detta är alltså skicket vi fick tillbaka bilen i. Bilen uppvisade inga liknande symptom när den lämnades in, utan det var endast vibrationerna som var problemet. Jag kan även gissa att verkstaden hade velat byta huvudbromscylindern om den var trasig när bilen först kom in för felsökning, men den var alltså inte trasig innan de tog in bilen för reparation.

Kan verkstaden ha förstört huvudbromscylindern vid luftningen, eller kan det vara så att det är luft i systemet och att bilen ger felkod på huvudbromscylindern pga detta?
Vad tycker ni att vi har för rättigheter i detta sammanhang? Bör verkstaden stå för bytet av huvudbromscylindern? Jag vet inte hur de ställer sig till detta då jag inte hunnit ringa dem än, och väntar därmed att nämna några namn.

En till grej som jag märkte var att de hade sabbat obd-uttaget och luckan inte var ditsatt. Oproffsigt.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Bilen ska väl oavsett jobb lämnas tebax i fullt fungerade skick. Självklart ska ni inte acceptera det.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jo, visst är det så. Problemet i det här sammanhanget är att det lät på verkstadschefen som att felet med huvudbromscylindern fanns där när arbetet påbörjades, vilket inte stämmer.
bm
43
bmw530power
520d x-drive M-sport -15
Då undrar jag varför ni inte fått veta något om cylindern när ni får ett prisförslag på skivor och ett ok!
Det borde sett felkoden när felsökning påbörjades!!
Men det är bara min åsikt!!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
En liten update, problemet(eller snarare mystiken kring problemet) har löst sig till viss del.

Fick reda på att felkoden de fick fram var lagrad sedan 800 mil och hade upprepats 150 gånger. Trots detta är det inget som har märkts när bilen har körts under dessa mil. Det är en magnetventil i DSC-enheten som fastnat i öppet läge och inte huvudbromscylindern som jag trodde innan. Tydligen hade de jobbat med att försöka lösa problemet i 5 timmar, och under tiden luftat systemet ett 10-tal gånger och kört tester med dator för att motionera hydrauliken.

Så det var ren och skär otur att det packade ihop när de höll på med bromsbytet. Ett nytt DSC-aggregat kostar 18 000:-, så det är bara att bita i det sura äpplet eller leta begagnat.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
nästan säker på att det finns en repsats från bmw där man endast byter ventilpeketet, bör vara billigare?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Den delen har iaf funnits till bilar med 4cylindrig motor. Kan vara skillnad på din.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Tänkte säga att det löste sig, blev en begagnad absenhet för 4000:-, sen plockades ventilpaketet från den "nya" och monterades till den gamla boxen. Sedan funkade det... MEN, nu upptäckte verkstaden som utförde det här jobbet, att vi hade ett höger bromsok på vä. bak, och att de hade fått demontera oket för att kunna lufta ordentligt.

Vi fick ett nytt bromsok uppskickat, samt lite andra delar som kompensation, stort plus till verkstaden där iaf.

Lät ytterligare en verkstad byta ut oket, eftersom den andra verkstaden som bytte absenheten lyckats lämna kvar hylsan till låsbulten i navet... Vilket jag upptäckte när bilen var hemma. Har fått lite svårt att lita på verkstäder efter detta, och det är trist att klaga hela tiden.

Den senast anlitade verkstaden menade att det felvända oket var orsaken till alla problem, vad tror panelen om den teorin? Verkstadschefen menade att det var omöjligt att lufta ordentligt när oket satt felvänt och att ventilpaketet kan ha gått sönder av luften i systemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.