|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har under en period nu märkt av att min BMW klonkar väldigt lågt när jag går från backen till 1an, eller från koppling till 1an. De händer aldrig vid högre växlar , utan de är specifikt just där de låter. Har sökt lite på andra forum och även detta men inte lyckats hitta nån lösning. Har hört om flera som har samma problem, men som sagt så har jag aldrig hört nån orsak eller lösning.. Nån som känner igen problemet? | |
|
Suck, missde att vara lite övertydlig med vad de är för bil ... -_- E91 touring, 325i, gått ca 18 000 mil om de hjälper |
|
| Vet inte 100%, men kan det vara din Hardy Skiva som är sliten om du skulle slå ett öga på det. Tycker jag läst i andra trådar om det. | |
|
Jag ska slå ett öga på det, med dom milen jag har på bilen så behöver jag ändå köra en "vårstädning" på bilen snart. Har du koll på om de är något man fixar att byta själv? Sökte lite på det och vad jag ser så verkar de inte vara så jättekrångligt förutsatt att man har en lift? |
|
| Tyvärr. Johan B skrev i någon tråd att det ska inte vara så svårt. Ska själv byta min så fort jag får tag på en lyft. | |
|
En kass "hardy" kan det så klart vara...MEN jag tror mer på att klonket du hör uppstår pga spelet i drivlinan. Kan nämna att det var inga problem alls att få fram klonket på jobbets splitternya MB Vito, ljudet är ofarligt o konstruktions betingat. Iaf, jag skulle se över diverse bussningar,hardy,stödlager samt även vrida på kardan/drivaxlar (om man kommer åt) när bilen är upplyft. Kan man vrida rätt mycket innan det tar stopp så har du hittat orsaken till ditt klonk högst troligt. |
|
| tack för tipsen! jag ska kolla upp de saker ni tar upp :) | |
|
Även vid slitna "främre bärarms bussningar" så uppstår klonk när man kopplar. Testa lägg i backen och släpp upp kopplingen så den börjar rulla lite. Stampa ner kopplingspedalen. Klonkar det då tror jag det är de bussningarna som är dåliga. Så va det i mitt fall iallafall. Kass hardy märks ju i alla hastigheter och växöar. /Fredrik |
|
| Det du beskrev nu Mugellorot, låter precis sådär dovt klonk om man gör så då man backar eller om jag växlar för snabbt 1an till 2an :) Dock är ju min från -94 så man får väl förvänta sig lite klonk här och var! | |
| Fick du rätt på det smashedface ??? | |
| Nope inte ännu. Jag hade tänkt o hissa den nu i helgen men fick 2 kräkrsjuka barn ....bah | |
| Aha okej. Meddela gärna om du finner felet sedan. Lycka till | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.