AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.209

Bromsskivor och belägg från Tyskland

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har någon erfarenhet av Autoteile 55 som återförsäljare och Zimmermann´s bromsskivor samt belägg.

Har tänkt att beställa detta:
Länk

Är väldigt mån om att få bra skivor och också ytbehandlade skivor. Har kört slitsade tidigare på mina V70 vilket höll dubbelt så länge som standard. Zimmermanns är visserligen inte slitsde men hålen ger kanske en liknade effekt (?).

Priset på Zimmermann-kitet är otrologt bra enligt min mening. Cirka 3500:- SEK inkl frakt.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
Jag beställde skivor (vanliga släta), belägg och slitagevarnare nyligen från Autoteile 55. Snabb leverans, flygfrakt och sedan levererat till dörren med Jetpack, otroligt smidigt.
Har kört ca: 10mil med bilen sedan bytet så jag kan inte uttala mej om kvalitén på än, men Zimmermann verkar vara bra grejor om man läser på lite på nätet. Ytbehandlade var dom också.
389 Euro låter ju som bra pris, jag fick veta att de kostar 12000 i sverige, vet ej om de stämmer dock.

Jag har lite skeva skivor känner jag vid inbromsning, beläggen var helt nya, är de lönt att byta skivorna bara eller ska de göras med nya belägg?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Köpte släta skivor med belägg f/b och kört 6t mil. Fungerar finfint inga vibrationer eller dylikt. Dock har saltet bidragit till missfärgningar samt fläckar av ytrost vid navet.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har precis beställt. Totalpris för 4 skivor, 8 belägg, 2 givare, 4 bromsbackar, blev 3584:- inkl frakt.

Bara skivorna (4st) kostar i Sverige cirka 4352:-
Belägg och givare fram, 1200:- (beroende på kvalitet)
Belägg och givare bak, mint 800:- (beroende på kvalitet)
Bromsbackar 400:-
Total pris i Sverige cirka 6700:- alltså cirka 3200:- i besparing.

Är lite osäker vilken nivå på belägg Zimmerman levererar men utgår från att lägsta nivån motsvara BMW original (OE).

Håll tummarna för Zimmermanns kvalitet. Ska rapportera när det kommit, sedan när det är monterat.

cme

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jag köpte Zimmermannbelägg fram till min 540 förra året och de har fungerrat kanon. Kommer gå på deras skivor när det är dags att byta!

Handlade via ebay från nex_motorsport

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Hur är det med damm och Zimmermansbelägg? Jag tycker BMWs dammar mycket. Har åkt med Black Diamond från PEAN Sweden i 6-7 år ¨på mina Volvosar och jag har glömt av hur det var att ha nerdammade fälgar.

cme

Jag har vibrationer vid inbromsning, räcker de att byta de två fram eller ska man ta de bak också?
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Det ska bli spännande att höra vad du tycker när du har monterat.
Har ingen erfarenhet av Zimmermann, men de sägs vara OEM-tillverkare av orinaldelar till BMW.

Köpte själv Meyle - som också är originaltillverkare - 4 skivor, 8 belägg, slitagevarnare och backar till min 540 E39 i vintras. Det var otroligt nog ännu billigare, kring 2800 ink leverans.

Har funkat helt klockrent, väldigt nöjd. Enda är att metallen rostfärgats av saltlaken i vintras, vid navet. Tänker skruva av hjulen och stryka på silverfärgad hammarlack där, ser fräschare ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.