|
|
|
|---|---|
|
Så, dags för livets första nya bil och självklart vill jag ta så bra hand om den från början. Jag har läst en hel del på forumet om lackbehandlingar, Ditec, inte Ditec, etc etc men kommer inte fram till något alls eftersom åsikterna går isär. :) Kan ni som är mer erfarna av mig dela med er av era bästa och sämsta erfarenheter när det gäller nybilsköp och underhåll, förebyggande behandlingar och sånt? Bilen är en F31 och tjänstebil, planerar ha den minst tre år. Den ska tas ut av mitt eget bolag så det är intressant att få ett bra andrahandsvärde. Tack på förhand. | |
| Varför behandla en ny bil, kan ju inte bli blankare eller?? Bättre då efter ngt år eller då det är dags att byta. Stenskott mm lär du inte kunna undvika ändå o inget lackskydd stoppar mot det, bättre att fixa då du ska byta (om det inte blir för många tidigare)! Mvh | |
|
För att unvika stenskott på utsatta ställen går det att sätta skyddsfolie. Likaså vid instegen och backluckan för att skydda mot repor. Vet inte vad nya bilar har för lackbehandling men det går säkert att få bilen mer lätt-tvättad om man vaxar den. Någon polering för att få bort repor ska inte vara nödvändig så länge den som tvättat bilen före leverans gjort sitt jobb bra. |
|
|
Har gjort PERMASHINE på tre nya bilar och fördelen tycker jag är att de håller sig superblanka och man slipper vaxa någonsin. Handtvätras med Yes diskmedel. Inga efterbehandlingar. /m Mina bilar: Länk |
|
|
Passo222: det jag funderade på är om jag kan vara proaktiv på något sätt, interiört eller exteriört. stenskotten ska jag försöka väja för ;) melzen: bra idé. jag har läst om ett par som förstört den underliggande lacken då de tagit bort den, erfarenheter av det? Jag antar att man lämnar in bilen för att lägga på folien? tegel: ja, det låter onekligen som ett bra alternativ. ha du rekommendationer på företag som sysslar med sådant, gärna i Stockholmsområdet? |
|
|
Tyvärr, bor i Göteborg. /m Mina bilar: Länk |
|
|
Passo222, du har tyvärr väldigt fel. En helt ny bil har ofta smårepor här och var från transporten etc. Dessutom kan det finnas gott om flygrost på bilen, framförallt om den har transporterats på järnväg. Clayning, lätt polering och sedan ett lämpligt lackskydd är helt rätt väg att gå. /Masten |
|
|
Re: Masten Skulle min nya bil vara behäftad med dylikt så får faktiskt ÅF stå för det. Inget jag skulle acceptera på en ny bil! Mvh |
|
| Har precis haft min på Vonne. Rekommenderas men vet inte om de finns i Stockholm... | |
|
Kristoffer_L: Det verkar inte så, men kanske samma produkt finns i stan :) |
|
|
Håller med Masten, massa fel i denna tråden. En ny bil, eller även en nylackad yta bör poleras och vaxas/lackskyddas. Att sedan tvätta med diskmedel är snudd på misshandel av lacken då det innehåller tensider som är rätt aggressiva och tar bort allt eventuellt vaxskydd vilket i sin tur gör bilen svårtvättad, risk för att lacken blir flammig osv! Använd sökfunktionen så hittar ni spaltmeter i ämnet! ///Micke |
|
|
Men krasst sett så sparar man mest pengar på att inte göra något alls. Man får inte tillbaka dessa om du byter in bilen till en handlare senare och det stod ju i första inlägget att det är intressant med bra andrahandsvärde. __________ Mvh Grelle |
|
|
Nej, man skall inte räkna med att få igen pengarna i kronor och ören räknat - men det ger en mycket mer lättskött bil och man slipper spendera tid och möda med att vaxa och polera. Svårt att sätta ett pris på sådant tycker jag. På vår mattsvarta A3 vi hade tidigare lät jag göra en Ditec. Bilen blev lika smutsig som före behandlingen men den var mycket enklare att få ren. Bilen såldes på några timmar men det var nog inte på grund av lackbehandlingen... |
|
|
Kan man lägga flera hundratusen på bilen kan man väl lägga ett par tusenlappar på bra bilvård oxå? ///Micke |
|
|
Jag ser inget problem med att spendera pengar på bilvård, men om prio ett är att få upp andrahandsvärdet, då är det kanske inte det bästa sättet att spendera pengarna. Om man vill ha en fin, blank, lättskött bil eller liknande, då däremot kan det definitivt vara värt det. __________ Mvh Grelle |
|
|
Min prio är att ha en fin bil som är lätt att underhålla och är fin även om tre år. Att lägga ner några tusenlappar på förebyggande åtgärder gör jag gärna, eventuellt köper jag också loss bilen själv efter leasingstiden är slut. Har ni några tips angående interiören, fälgar eller annat förutom själva lacken? |
|
|
Hej, en DITEC-behandling är en bra investering tycker jag. Prova Länk det är en duktig kille. Mvh Asken |
|
|
Micke, Permashine rekommenderar YES diskmedel. Det funkar alldeles utmärkt på bilar behandlade med Permashine. Däremot extremt dåligt på obehandlade bilar, vilket jag själv blivit varse (krävde omedelbar vaxning). /m Mina bilar: Länk |
|
|
Bokade in min på ditecbehandling innan den kom, lämna den några dagar efter leverans. Skillanden mellan leveransrekonden (tvunget, men som jag fick själv köra den dit innan jag officiellt fick ta emot bilen) var astromisk. Ditec-killen berätta hur mycket skit han fick bort med leran. Ju tidigare desto bättre. Interiört ska du bara se till att hålla rent själv och enklast är med en lätt fuktad trasa som rengörs mellan varven. Fälgarna kan du vaxa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.