AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.923

740d 2011 vs 2013

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej!

Har tänkt köpa mig något i stil med denna inom ett par år: Länk (740d Xdrive).

Ser dock att det har hänt en del på motorn mellan 2011/12 och 2013:
2011 740d xDrive 306 6/2993 (0,70) (6,0)
2013 740d xDrive 313 6/2993 (0,60) (5,4)

Lägre förbrukning och mer kraft! Vad har man gjort? Ren mjukvaruuppgradering, eller annat? Antagligen lär en -11 vara betydligt billigare än en -13 om ett par år...





---
Min bil: Länk
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
De har fintrimmat motorn så den blir lika stark som vissa av sina konkurrenter.
Start och stop funktion sänker förbrukningen rätt bra.
Förbrukningssiffrorna är enbart till för att jämföra med andra bilar och är inte så realistiska.
Min bil (306 hk) kommer inte ens nära de fina förbrukningssiffrorna,hamnar runt 0.8 l/mil vid normal körning, mest landsväg, högst 25 % stadstrafik. Bilen har M-paket med lite större frontspoiler som säkert bromsar en hel del.
Officiella förbrukningssiffrorna gäller för 18 tums fälgar med lättrullande 245 däck.
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Vore intressant att se hur förbrukningssiffrorna skulle ligga för mig som kör ca 90% landsväg. Ligger på 0,85l/mil med en E65 740d.

Samtidigt funderar jag mycket inför ett framtida byte av bil hur gången är i en F01 med duktigt trimmad dieselsexa jämfört med min dieselåtta.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Hamilton.
Motorljudet i nuvarande bil är skönt, troligen pga dubbla avgasrör, även om det är ett ofrånkomligt diesel knarr om man står framför bilen.
När det gäller motorkraft så saknar jag inget ihop med den fina växellådan. Hade ju känts kul med en 750MX, men har faktiskt ingen användning av riktigt så många hästar (381 f.ö. samma effekt som i gamla 850csi med riktig V12). Sätter nog bara onödig press på vevlager och transmission. Det är ju bara en liten 3 liters motor när allt kommer omkring, som i sin ungdom utvecklade så där 184 hk.
En L6 diesel med 8 växlad låda drar något mindre bränsle än din V8 som väl är 6 växlad.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kaparn: "Lika stark som vissa konkurrenter" - menar du att det finns andra märken som har motorer med mer effekt i förhållande till förbrukning?

Någon som vet om den är fixad "hårdvarumässigt" eller om det i princip bara är mjukvara som skiljer? De har ju faktiskt kapat 6 tiondelar på 0-100 acc.

Start-Stop är helt värdelöst i den stad jag kör. Stoppen är oftast så korta att den knappt hinner stänga av så ska den starta igen. Känns som att det bara borde dra mer bränsle och slita på motorn m.m. mer = negativt för miljön i slutändan.

Nä, nog förstår jag att förbrukningssiffrorna är lite väl optimistiska. Men landar man på 0,7-0,8 landsväg och dryga litern i stan är jag nöjd. Är ju van med 2,1 i stan och 1,4 landsväg :)

Angående motorn så har jag testat en 535d, som verkar ha samma snurra. Den är helt fantastisk! Utmärkt gasrespons, bra tryck genom hela registret. Man behöver inte vänta på något laddtryck. Ljudet är dessutom så jäkla läckert! Inte tillstymmelse till klassiskt dieselljud i kupén, men som Kaparn säger så hör man att det är en diesel när man står framme vid motorn. 535an är helt suverän i motor och drivlina, men den är för stötig och instängd.

För mig så känns helt klart 740xD som den ultimata bilen! Extrem komfort, suveräna prestanda, låg förbrukning och dessutom fyrhjulsdrift. Den enda värdiga ersättaren till min gamla trotjänare!

Jag förmodar att du är nöjd, Kaparn?

---
Min bil: Länk
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
@Kaparn: Jo, min låda är 6-växlad och inte riiiktigt så mjuk som jag hoppades att den skulle vara.
Testade en F01 730d med den 8-växlade förra året och den var riktigt trevlig. Men saknade motorkraften från min.

Hur långt kör du per år med din?
Vore intressant att veta hur en F01 håller ihop efter ett antal tusen mil och några år på nacken då det börjar bli dags för mig att kolla på en sån.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Johan S
Jo så är det med konkurrensen. Det var väl Audi A6 Allroad som kom med en 313 hästare, och BMW skrämde upp X6an till detsamma och nu har turen kommit till 7-serien. A6 verkar dock kräva något mer bränsle, eller så är de är inte lika skickliga hos Audi med att testköra enligt EU cykeln.
535d har ju i princip samma motor men man åker skönare i 7:an med justerbar fjädring och dynamic drive. 535d som jag testat kändes lite trång.
Självklart är jag mycket nöjd med 740dX, ännu nöjdare verkar frugan vara.

Hamilton1974
Bilen växlar närmast omärkligt. 8 växlar kan förefalla onödigt mycket när det finns så mycket vridmoment, men ger fin gång.
Årlig körsträcka ca 2600 mil för mig och frugan.

Betr hållbarhet, min 730d 2007 krävde två turbobyten och ett byte av laddluftkylare(!). Allt gick på garanti och good will tack och lov. Bilen hade körts 1800 mil av första ägarinnan när jag köpte den och den kan ju ha misskötts. Sen bytte jag bort den efter 3½ år innan det hände ännu mer. Kolla noga innan du köper, det kan bli väldigt dyrt med reparationer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.