AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.210

530 iT -05 vinglig i motorvägsfarter

Hej!
Jag var och hämtade min nyinförskaffade e60 igår, på vägen hem så märkte jag att när jag ligger i 100km/h + så blir bilen väldigt spårkänslig, och om det kommer nått gupp på vägen (exempelvis en grövre brokant ) så vill bilen sticka åt sidan, känndes nästan lite obehaglig att köra. Några tipps på vad man skall börja med att kolla upp? Styrleder ? krängningshämmare?
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Har varit med om samma fenomen.Kolla upp framvagns /hjulupphängning bak först.Har du satt redan inkörda däck fel? fram till bak eller tvärt om?
Har varit med om att framhjul varit slitna på insidan och bakdäck på utsidan.Skiftar man plats på dessa av misstag som min däckfirma gjorde vid hjulskifte så kan det bli rent livsfarligt! Kontaktytan på vägbanan kan då bli katastrofalt liten och bilen har en tendens att vingla för minsta ojämnhet.Värsta scenario är hög fart i kurva där däcket inte har mer kontakt med vägbanan en ett mc-däck.Som resultat av detta kan hjulsläpp och avåkning inträffa..Ju bredare däck desto större risk att tappa fäste!Och idag pumpar däckfirmor ofta lite extra i däcken för att minska slitage och rullmotstånd.Detta förstärker effekten!

Min rekommendation är att göra framvagnsinställning,kolla upphängning.Hjälper inte detta så byt däck och sätt på nya.Snåla inte med säkerheten!

Lycka till!
Så hjulinställningen kan få bilen så nervös.
Det där med däcken vet jag inte ritkgigt hur det är skött i.o.m. att jag bara haft bilen 24H, men jag antar att den har varit inlämnad för skifte varje gång.
Finns det någon led/stag som är extra utsatt på dessa bilar? Som ofta byts eller ställer till problem. Jag tyckte att det glappade litelite i ratten när man körde fort, så det kanske är dax att byta styrleder efter 11000mil,
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Absolut. Korrekt hjulinställning är A och O för en stabil gång.Men innan dess måste alla stag och upphängningar kontrolleras! Ofta kan samma firma göra det åt dig. Däcken kan du titta på själv ordentligt och se om de är snedslitna.Om så är fallet bytes dessa innan hjulinställningen.Det brukar fixa sig bara man noga konstaterar orsaken;)
Lycka till och hoppas det fixar sig!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.