AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.665

BMW Sonderlack E32 740iA -93

Ma
32
Magnusson91
BMW 330DA Touring M-sport -09
Godkväll!
Jag är ny i BMW-träsket men jag känner på mig att jag är här för att stanna. Har köpt på mig en E32 740iA -93, en modell jag haft ett öga till sedan jag var två flugskitar hög.

Bilens skick är inte vad man skulle kunna kalla "mint condition" men inte heller skrotfärdig. Den ruvar på ytrost runt samtliga skärmar samt hålrost runt tanklocket.

Har lagt några eftermiddagar i veckan på att svetsa igen det sistnämnda och då börjar vi närma oss den krångliga delen. Bilen har en dekal med texten "BMW-Sonderlack" i motorrummets främre del. På dekalens högra del står det även lodrätt "2 121 364". Det sitter även en plåt uppånervänd i närheten av höger (i färdriktningen) fjäderbenstorn som har lite siffor. Bland annat står det 490/9 som låter som en färgkod men som inte finns under färgsidan under modellguiden här på AP och hittar inget när jag tittar runt på internet heller.

Har läst lite trådar här på forumet och det verkar kunna vara i värsta fall omöjligt att hitta färgkoden till en sån här sonderlack-variant. Jag tycker att den ser ut att vara ganska lik t.ex. kulören Barbadosgrön. Ska svänga förbi Bilia Group Göteborg (Mölndal) och kolla om dem kan få fram något, men bilen är importerad från Tyskland och det kanske inte är helt säkert dem får fram något.

Om någon vet något som kan göra mig klokare i denna frågan så är jag mycket tacksam!

Bilen på garaget:
Länk

MVH

/Christian
Den är 247 Barbadosgrunmetalic. Kika på bmwvin.com så får du upp hela listan. mvh Stephan
Ma
32
Magnusson91
Hej Stephan. Tack för svaret. Ska mata in vinnumret imorgon när jag har dem tillgängliga. Hur kan du veta så säkert att den är just barbadosgrun?
MVH

/Christian
För att jag har gjort just det:-). Dock från mobil annars hade jag lagt upp länken.
Ma
32
Magnusson91
Var just inne och kikade och du har ju alldeles rätt med kulören. Fanns lite annan kul läsning där med vad gäller utrustning m.m. Tack så mycket för hjälpen! :)

/Christian
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Type code GD41
Type 740I (EUR)
E series E32 ()
Series 7
Type LIM
Steering LL
Doors 4
Engine M60/2
Displacement 4.00
Power 210
Drive HECK
Transmission AUT
Colour SONDERLACKIERUNG (490)
Upholstery (0226)
Prod.date 1992-11-20

Code
Description (interface)
Description (EPC)
S209A SPERRDIFFERENTIAL 25% Differential lock 25%
S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S241A AIRBAG FAHRER/BEIFAHRER Air bag for driver and passenger
S245A LENKSAEULENVERSTELLUNG ELEKTRISCH Steering wheel column adjustment,electr.
S302A ALARMANLAGE Alarm system
S317A KOMFORTBETAETIGUNG F. TUEREN Automatic Soft-Close trunk lid
S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering
S352A DOPPELVERGLASUNG Insulating double-glazing
S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Green windscreen, green shade band
S401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S416A SONNENSCHUTZROLLOS Roller sun vizor, rear lateral
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim
S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Seat adjuster, electric, with memory
S464A SKISACK Ski bag
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S472A MITTELARMLEHNEN VORN FAHRER/BEIF. Armrest, front, driver/passenger
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Headlight aim control
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG National version Germany/Austria
S860A SEITLICHE BLINKLEUCHTEN VORN Additional turn indicator lamp
S940A SONDERWUNSCH AUSSTATTUNG special equipment BMW Individual

Text
0490 Color
= Lackierung in barbadosgrün-metallic, wie Schl.Nr.247,
incl. Außenspiegel und Stoßstangen, gem. B 8096.E

0940 Special request
= Shadow-Line, wie Schl.Nr. 339, gem. B 9068.D
E r s a t z für Produktionsauftrag v. 22.10.92
Ma
32
Magnusson91
e34briliant: Jag var inne och kikade och såg detta. Ganska trevlig spec om jag får säga de själv. :)

/Christian
Christian; 0226 för klädselkod är som så klart Schwarz Leder. För ungefär 1år sedan togs informationen om vad numret betyder bort. Från 9/94 byttes klädselkoderna till mer lättförståliga L2SW osv.

Håller helt med dig om utrustningen mycket bra komponerat av första ägaren!

Trevligt med fabriksmonterade sidoblinkers, diffspärr, gardiner, taklucka, larm, elstolar+ minne och el-ratt etc.

Har den softclose till dörrarna?

Mvh Stephan
Ma
32
Magnusson91
Ja jag gissade att 0226 hade att göra med vad för klädsel samt vilken kulör den har. Intressant.

Just det med fabriksmonterade sidoblinkers funderade jag lite på. För den oinvigde så känns det som att sidoblinkers brukar vara standard? Åtminstone på den svenska marknaden, att många USA-bilar kan sakna sidoblinkers känner jag till.

Nej den har inte softclose till dörrarna utan bara bagageluckan som man kan släppa från öppet läge så stänger den själv låset. Den typen av softclose av dörrar som finns att köpa till dagens BMW har jag svårt att tro kan ha funnits så tidigt som till E32? Möjligtvis E38 då. :)

MVH

/Christian
Så här såg listorna ut tidigare;

Fahrgestellnummer WBAGB81010DC09410

Typ-Code GB81

Typ 750I (EUR)

E-Baureihe E32 ()

Baureihe 7

Bauart LIM

Lenkung LL

Türen 4

Motor M70

Hubraum 5.00

Leistung 220

Antrieb HECK

Getriebe AUT

Farbe BROKATROT METALLIC (259)

Polsterung SCHWARZ LEDER (0226)

Prod.-Datum 1992-09-02

Sidoblinkers var standard på marknader som krävde det; Finland, Norge, Sverige, Danmark, Italien, Australien, Japan, UK osv. Medan det på övriga marknader var tillval fram till 3/94 (gäller alla BMW undantaget E32 som aldrig fick de som världsstandard men så byggdes de sista icke bepansrade 3/94).

Det borde ha funnits till E32 då BMW uppdaterade E32 kraftigt efter MB W140 kom vilken har en massa nya detaljer. Här soft close på en 92a 300 SEL Länk märkligt nog hittar jag inte kod S317 ens på E38:or.

Mvh Stephan
Ma
32
Magnusson91
Intressant!
MB W140 må ha varit en ståtlig kärra på sin tid. Men ställer man upp E32 mot W140 mot varandra idag 20 år senare, vilken kärra har fortfarande kvar sin pondus? Jo E32an. W140n ser bra tråkig ut idag. Bara min åsikt.

MVH

/Christian
Håller inte med. W140 är i mitt tycke en av de allra mäktigaste bilarna mer pondus än någon annan S-klasse. När en W140 kommer bakom ryggen hör man att det är just en sådan. Dock har E32 andra förtjänster som gör att jag passar bättre med en sådan, men en fin W140 med 5 eller 6liters maskin vore också trevligt.

E32 fick softclose till bagageluckan och dubbla rutor för att stå emot W140, xenonljus var dock ett eget grepp det tog MB 6år innan W140 fick det. E32 var första bilmodell med xenon överhuvudtaget.

Men alla lyxbilar är trevliga, det är den klassen jag tycker allra bäst om förstår inte de som sätter tråkiga cabbar eller sportbilar främst. Jag tar mycket mycket hellre en E32 än en Z3 eller Boxster.

Mvh Stephan
Ma
32
Magnusson91
Okej, pratar vi Merca och tidigt 90-tal så är jag mer för en W124 500E eller E500 som jag tror den bytte namn till där någon gång.

MB erbjöd redan softclose och dubbla rutor till W140 när E32 fick det eller? Att E32 kunde utrustas med xenon original visste jag inte, har jag aldrig sett det själv, men det är mäktigt. :)

Håller absolut med om det sistnämnda. Visst kan det finnas en viss charm i en lite mindre och sportigare bil med vassa vägegenskaper men det är något visst med lite större sedaner.

/Christian
Hallå!
Det var en häftig E32 du har fått tag i, Magnusson91, fin färg.

Var softclose alltså ett delikat tillbehör till E32? Trodde alla hade det - fy vad budget att behöva smälla igen bakluckan! :-)

Pappa vill ha bort sin e32:a då han har tröttnat på den - men jädrar vad man blir sugen på att ta över den.
Men EDC är dyra grejor att hålla på med tyvärr, och totalkonvertera är inte heller speciellt billig, och det vill man ju inte heller egentligen, EDC gör ju halva bilen! Nästan iallafall.
Sen så ska man ha bilen omlackerad också... Dyrt dyrt.
Men man kan ju tyvärr inte ha för många bilar heller. :-(

Hoppas du behåller din e32:a länge, blir alltid avundsjuk när jag ser en komma åkandes på vägen och tänka hur nöjd föraren måste vara! ;-)
Christian; Här är en av de första E32:orna med xenon;

Länk

Utrustning

Individualdata finns!

Fordonsuppgifter

Typ Wert
Chassinummer WBAGC81070DC57717
Typkod GC81
Typ 750IL (EUR)
E-modellserie E32 (2)
Serie 7
Typ LIM
Styrning LL
Dörrar 4
Motor M70
Cylindervolym 5.00
Motoreffekt 220
Motor HECK
Växellåda AUT
Färg LAZURBLAU METALLIC (294)
Stoldynor (0437)
Produktionsdatum 1991-05-17

Extrautrustning

Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S209A SPERRDIFFERENTIAL 25% Spaerrdifferential
S223A ELEKTRONISCHE DAEMPFER CONTROL(EDC) EDC
S293A BMW LM RAD MIT NOTLAUFEIGENSCH BMW LM hjul med nödloppegenskaper
S302A ALARMANLAGE Stöldskyddsanläggning
S303A INNENRAUMSCHUTZ/NEIGUNGSALARMG KUPESKYDD MED NIVAALARMGIVARE
S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Vindruta grön glas grönkil
S365A HECKSCHEIBE, VERBUNDGLAS Bakruta laminerat glas
S401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH Skjutbart lyfttak elektr.
S416A SONNENSCHUTZROLLOS Solskyddsgardin bak sidleges
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Inlaeggningsmatta velours
S428A WARNDREIECK Varntriangel och förbandspaket
S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND In-/utvänd. speglar m. nedbländ.autom
S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Svankstöd förare och frams.passagerare
S489A LORDOSENSTUETZE FUER BEIFAHRER Svankstöd passagerare fram elektrisk
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Stoluppvärmning förarsida/passagerar
Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S496A SITZHEIZUNG FUER FONDSITZE Sätesuppvärmning bak
S528A AUTOMATISCHE UMLUFT CONTROLL (AUC) AUTOMATISK CIRKULATIONSLUFTKONTR.
S536A STANDHEIZUNG Parkeringsvärme
S656A BMW BAVARIA C PROFESSIONAL Radio Bavaria C Professional
S671 CD 10 Selektion
S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi-Högtalarsystem
S708A M SPORT-LEDERLENKRAD II M Sportratt läder
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG Landsförande Tyskland/Österrike
S860A SEITLICHE BLINKLEUCHTEN VORN Extra blinklåmpa
S934 WINTERREIFEN AUF ALU
S940A SONDERWUNSCH AUSSTATTUNG Specialönskemål för utrustning

Individualfordonsdata

Text
0940 Special request
= Sonderausführung gemäß B 9016.D, u. a.:
. Autotelefon MOTOROLA Tandem-Anlage mit Bedienhörer
vorn und hinten, wie Schl. Nr. 0622
. Gasentladungs-Abblendlich-Scheinwerfer, wie 0522
. Klapptische und Fußstützen aus Schl. Nr. 0447
. Fernbedienung für Beifahrersitz und Radio aus Schl.
Nr. 447
. Vorbereitung für Telestarteinrichtung für Webasto-
Standheizung gem. B 9114.C
- Lenkrad-Prallplatte und Lenksäulenverkleidung in
Nappa-Leder pergament hell, wie Schl.Nr. 0437,
ACHTUNG: Ersetzt den Produktionsauftrag vom 11.04.91

Många gillar 500E/E500 W124 det gör jag med men inte i närheten av W140. En 600SE kör dessutom ifrån 500E. 0-100km/h tar 6,1sek för 600SEL mot 6,8sek för 500E. Den hette 500E 1991-1993 och från facelift sommaren 1993 (1994årsmodell) bytte den namn till E500. 326hk i början sen gick det ner till 320hk.

Roligast är en större bil med vassa köregenskaper, den 5växlade 735i E32 jag ägde kändes som en stor gti. 7serien ger det lilla extra med manuell låda. Synd att det inte byggdes 740i/6 E32 annars hade jag haft några:).

Vad jag vet kom dubbla rutor och softclose i samband med uppdateringen av E32 våren 1992. Kan ha kommit lite innan. Men det var efter presentationen av W140 åtminstone. Med E32 lyckades BMW för första gången sälja mer lyxbilar än MB i Tyskland och då gäller det att kunna erbjuda det konkurrenten kan.

Bland de första bilar med xenon i Sverige var privatimporterade E32:or, såg några stycken på Lidingö och på Lidingövägen runt 95/96. 1995 var första året MB erbjöd Xenon då på E-Klasse W210. Audi var tvåa efter BMW med 100 C4 hösten 1993. Medan Porsche kom strax därefter med 993 (Litronic).

Mvh Stephan

Ma
32
Magnusson91
Mange: Tack ska du ha! Bilen är inte mint condition som sagt. Men har potential att bli helt okej tycker jag. Håller på att slipa/laga rost i detta nu. :)

EDC är någon typ av aktiva dämpare, om jag har förstått det rätt? Det saknar jag på min verkar det som. Min är dock i nuläget utrustad med sänkfjädrar runt om och jag tycker den ser riktigt maffig ut lite lägre så kommer behålla den så även om komforten inte riktigt når upp till original.

Tycker du ska ta över farsans E32. Hör ju på dig att du vill ha den! ;)

Jag får se hur länge jag behåller den. Köpte den egentligen för att den dök upp på blocket till fördelaktigt pris och alltid haft ett öga till modellen. Men då visste jag inte att den är relativt välutrustad och har lite Individualprylar. Har knappt kört något med den än, men jag gillar den och ju mer tid jag lägger på den, desto mer lär jag vilja behålla den även till sommaren -14. Vi får se. :)

Stephan:
Det är inte utan att man blir imponerad över hur mycket lull-lull det fanns till dessa gamla bilarna. Telefon i armstödet baktill trodde jag fanns först till E38. Maffigt. Har en liknande Motorola fram i centerstacken på min faktiskt. Sitter en box bak i skuffen, bredvid cd-växlaren som tillhör telefonen. Finns plats för SIM-kort i den bland annat. Då pratar vi SIM-kort i kreditkortsstorlek givetvis. ;)

Jag har aldrig varit i kontakt med en manuell E32. Däremot några E34or. Det ultimata vore ju att ha en E32 740iA att glida med och en E34 540i/6 att köra lite mer aktivt med. Ser att du har ett gäng sådana. :) När det gäller valet mellan aut och man rent allmänt så kan jag tänka mig båda två. Älskar en smidig automatlåda som växlar som den ska men beroende på biltyp och humör så kan en manuell vara lika rätt. Läste om någon tysk som hade monterat 6-vxl manuell i en 740i E32 och jag misstänker att det lär finnas någon här i Sverige som gjort det med.

MVH

/Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.