|
|
|
|---|---|
|
Hejsan hoppsan. Jag kör som topic antyder i dagsläget en 330i E46. Det är absolut inget fel på den i sig, den har haft minimalt med problem osov, anledningarna till att jag funderar på att byta är väl egentligen bara att få lite mer prestanda samt generellt habegär(jag är fullt övertygad om att ni känner igen er). Då kommer problemet, vad ska man i sånt fall köpa? Alternativ som jag har i tankarna rent spontant är en E90 335i(då den ass-liftade som inte har så förbannat fläskigt arsle), F30 335i eller rentav en E90 M3'a. Mina tankar om valen är ungefär såhär: E90 335i. Skapligt billig, bra prestanda, ett vettigt all around val känns det som. Dock den avgjort fulaste(eller snarare den minst snygga). E90 M3. Det är en M3'a. Mums prestanda, ljud osov. Enda nackdelen är väl egentligen att jag inte är säker på vad en dylik kostar i drift. Givetvis inser jag att den är dyrare än en 335, däremot funderar jag på om det är mer åt samma håll som en V12 AMG-merca, dvs att minsta skruv och mutter har ett prispåslag á 500% bara för att, eller om det är mer resonligt? F30 335i. Snyggare än E90, inte lika snygg som E46. Bra prestanda, dock verkar en del tycka att den är lite tråkigare än E90, elektronisk styrning osov spelar in där misstänker jag? Den är väl lite för ny för att någon ska kunna uttala sig om hurvida den krånglar mycket eller ej, men o andra sidan är den ju ingen radikal utveckling från E90 så den borde väl hålla ganska bra tycker man. Sedan finns ju det tråkiga(om än kanske vettiga) alternativet, att behålla min E46'a. Jag är trots allt av åsikten att E46 är den snyggaste design BMW har klämt ur sig, och jag gillar att den inte är fullsmetad med krafs(HUD, navigator, etc etc etc). Som kanske går att gissa baserat på ovanstående så är jag inte mycket för extrautrustning, fönsterhissar och CD-spelare är egentligen det enda jag vill ha. Jag kan nämna att bilen kommer att köras exklusivt på vår/sommar/tidig höst, jag har en annan bil för körning i vinterväglag eller annat "skitgöra". Kommentarer och tips mottages varmt. | |
|
Du pratar mycket om hur snygg bilen är. Det är ju väldigt individuellt. Jag tycker inte att karossens utseende spelar särskilt stor roll. För mig är interiörens utseende mycket viktigare än exteriörens och där tycker jag E90 vinner lätt över E46 och F30 i sin tur slår E90. Jag har ägt E46 330i i drygt tre år, 330i E90 i drygt sex år och F30 335i i ett halvt år. Vid alla tre bytena har jag imponerats av BMWs förmåga att göra den redan utmärkta 3-serien ännu bättre. Den nyare modellen har varit lika bra eller bättre på i stor sett varje punkt, framför allt på de för mig viktiga punkterna: vägegenskaper, komfort och motor. Att F30 skulle vara tråkigare håller jag inte alls med om. E90 var klart bättre att smiska på bana eller krokiga asfaltvägar än E46. Jag har inte hunnit testa F30:in så mycket ännu på grund av vädret, men det jag hittills upplevt tyder på att den är bättre i detta avseende än E90, men skillnaden är inte lika stor som mellan E46 och E90. Komforten är överlägsen i F30. Prestandamässigt vinner F30, samtidigt som den är snålare på bensinen. Varför gillar du inte navigator, hud och annat? Jag kan förstå den nybilsköpare som tycker BMW:s priser på extrautrustning är för blodiga, men köper man en begagnad har redan nybilsköparen fått ta den smällen. |
|
|
Ja visst är utseende individuellt, men så länge det är min bil så är det bara en åsikt som räknas. ;) Men det var trevligt att höra att du inte håller med om att F30 skulle vara ett steg i fel riktning vad gäller körglädje och prestanda. Jag har som sagt bara läst om det lite här och var. Vad gäller prylar i bilen så kan man väl säga att jag tillhör de som tycker att perfektion är när du inte längre hittar något att ta bort, vilket också är en anledning till att jag tycker om E46 så mycket. Hade man tagit bort radion och bara behållit CD-spelaren så hade den varit perfekt. Faktum är att jag har funderat på att bara köpa en ny F30 för att se hur mycket man kan lyckas få bort från bilen. |
|
|
Låter som ett solklart val för dig, behåll bilen. Du har ju bara anledningar att behålla den. Att både E90 och F30 känns betydligt nyare och har en massa förfiningar och finesser som du bara stör dig på verkar ju tråkigt att behöva leva med. Varför inte överväga en M3 E46 om nu E46 är bästa och framförallt snyggaste bilen för dig..?! Jag överväger då och då att gå till just E46 M3 få jag gillar plattformen för banåka men har svårt att byta bort comforten och effekten i 335an. Inte så många dagar på bana för mig ändå.. |
|
| Varför inte en tvåsitsig cab eller måste du ha massor av plats? | |
|
Kanske den nya Z4 ? Jag tycker den är grym i utseende. Såg att du är ganska fäst vid utseendet på bilar, det är även jag (om jag ännu inte haft så många bilar). Länk Länk Tycker den är extremt snygg. |
|
|
Ja se Z4'an var ju inget som sved i ögonen direkt. Johmei, kul att du tog upp E46 M3'an, det är ytterligare en tanke som har slagit mig, nackdelen där är väl att den är så pass till åren att det lär vara svårt att hitta en som inte är sönderkörd eller helt enkelt har >20K mil. Jag ska dock inte direkt säga att jag stör mig på saker i sig, så länge de inte ställer till med något, t.ex lägger på vikt i onödan, är i vägen, osov. Heltsonika, nej massor med plats behövs absolut inte, faktum är att en annan variant som jag har funderat på är en 1M. Och ifall någon tycker att jag verkar velig och/eller konstig så är det helt korrekt, det är antagligen en yrkesskada att "övertänka" saker. :) |
|
Karl-Hilding |
Sunner skriver: "Ja visst är utseende individuellt, men så länge det är min bil så är det bara en åsikt som räknas. ;)" Varför är du här? |
|
Tja, det finns ju annat än utseendet som är relevant och avgjort mindre subjektivt. T.ex Nockenwelle's svar om F30's körkänsla kontra E90 vilket var precis den sortens svar jag var ute efter. Jag har svårt att se varför det skulle vara särskilt kontroversiellt att säga att det är ens egen åsikt som räknas vad gäller utseende. Brukar du köpa bilar baserat på vad andra tycker är snyggt? |
|
|
Åh ja, 1M/135iM är ju också ett fint alternativ. OT: Tycker att man ska få diskutera sina åsikter utan att folk ska fråga varför man hänger på forumet.. |
|
|
Länk Tycker detta är en av BMW's snyggaste orginalfälgar, sitter som en käftsmäll! |
|
|
En förklaring till att en del kan tycka att nyare modeller är tråkigare att köra är att de maskerar fart bättre. Det känns helt enkelt odramatiskt att köra. Så uppfattade jag steget från E46 till E90 och likaså från E90 till F30. Men när man verkligen kör hårt inser man att utvecklingen gått framåt för den sportigt inriktade föraren. En liten reflektion: Innan jag köpte min 330i E90 provade jag flera andra bilar, bland annat Saab 9-3 Aero, som av en del motortidningar hyllats som körglad. På ett sätt stämde det. Bilen kändes rapp och alert, minst lika mycket som E90, så länge man körde "ganska" fort. När man verkligen körde med attack var Saaben dock långt sämre än BMW:n. Aeron gick inte att köra lika fort och den hade inte lika bra balans och respons på gränsen. Lite så är det med äldre bilar ofta. De kan kännas livliga, intensiva och spännande, men är trots det inte lika bra vid verklig hårdkörning |
|
| J3n5 Visst är det en grymt snygg fälg inget snack om saken. Men det är inte en bmw original fälg, om det är CSL fälgen du tänker på så ser den snarlig ut men inte exakt så. | |
| Ja, fälgen är verkligen snygg. Vad heter den? | |
| Är inte det där Pdw Kaiser, säljs dessutom väldigt billigt. | |
| Kanske en 130, den är riktigt trevlig och rolig att köra. Dom extra 34hk känns som betydligt fler tycker jag. I kombination med körställningen (lägre än e46), växellådan och ljudet är den riktigt nice. Faceliftad m-sport rekommenderas. Men visst, det är ingen purfärsk modell, kom ju redan 2005. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.