AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.102

Möjlighet att förhandla pris på nybil ?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vi har tänkt köpa oss en ny helt ny Bmw 320d på Bilia Group

Är det någon som vet vad Bmwhandlarna har för marginaler på sina nybilar?

Är de hårda på priserna eller kan de släppa några procent?. Exvis bilen på länken. Vad säger de om ett bud på jämna 350.000:- alt att vinterhjul ingår kommer betala kontant och har inget inbyte.

Mest intressant är dock att beställa en bil så man får exakt det utrustningsspec som man vill ha. Kanske svårare få ner priserna vid nybeställning än vid köpa av lagerbil..?

Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Länken?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Oj sorry :P

Länk
Verdi
Chansen att få bra rabatt är såklart bättre på lagerbilar som står och kostar pengar för handlaren än på ej beställda bilar.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Enligt siffrorna i offerten är bilen på länken sänkt med 15% den är sprillans ny och har stått i utställningshallen i 3 dagar..

Frågan är om man kan beställa en nybil för 440.000:- och ge ett bud på 375.000:- ?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Klart du kan ge ett bud, men de kommer tacka nej. Förutsatt att du inte räknar in massa olika kampanjer och dylikt.

De ger inte 15 % rabatt på en ny bil, utan olika kampanjer inräknat, till vem som helst.

Heden
Audi RS6 -16
Självfallet kan, och du ska, ge ett bud som är under det som står i annonsen. Med nuvarande kampanjer på 3-serien så kan du komma upp i omkring 15% rabatt om du beställer en ny bil. Så varför ska du acceptera mindre på en lagerbil?

En tumregel är att vinterhjul osv. är lättare att förhandla till sig än en "ren" prissänkning iom. att handlaren har ca. 50% marginal på sådana saker. Så en produkt som har ett värde för dig som konsument på t.ex. 15.000 SEK, kostar handlaren ungefär 7500 SEK.

Ut och pruta nu! :)

Mvh/ Niclas
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vill man ha utrustning som matchar advantage så får man nästan 50 tkr i rabatt direkt på en 320d. Så visst går det att få till ett riktigt bra pris på den bil du är intresserad av d.fagersten. Speca den du vill ha och se var det landar innan du börjar buda.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Niclas tror du har helt rätt, jag och min far har suttit i telefon senaste timmen och lagt upp en plan hehe

Måste vara rätt att lägga ett lågt bud för att sen kunna mötas på halva vägen, förhandla in vinterhjul eller liknande.

Läste mailen från säljaren igen och vad jag får det till är att bilen i annonsen är sänkt 15% beställer vi en helt ny bil med samma spec skulle vi kunna få 12% på den. Där är nog svårt att komma vidare men på en lagerbil borde man ju kunna ge ett bud, de är ju väldigt kå*a i att sälja. Säljaren vi har var ledig i helgen men vi fick ändå bokat upp ett möte med honom så det talar ju för sig själv :) Själv hade jag bara bokat in en kund som ville skriva på en båt inte bara för att titta och se om frugan gillar den (vilket hon sällan gör) ;)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Känner du till advantagedealen? Där ingår de vanliga paketen, valfri line, Xenon mm. En 320d med det utrustningspaketet är rabatterade med mer än 12 % innan ni ens sagt ordet pruta. 15 % är inte omöjligt på nybeställning om advantage stämmer med den spec ni vill ha.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Bilarna vi räknar på har advantage, m sport, automatlåda och lite andra småsaker som tyvärr är ovanligt på lagerbilar.

Vi får se budade på en beställningsbil idag säljaren återkommer i morgon.

Ska passa på att testköra i morgon också :)

Någon som vet om det är värt att ta vanliga automaten ist för sportautomaten? Prisskillnaden är minimal men tycker paddlarna är ivägen på ratten och sen är ju funktionen fantastiskt onödig. Möjligen kul på en M3a på motorvägen.

Vi ser det som att kör man på eb vanlig 8 stegad automat så täcker den lilla skillnaden servotronicstyrning istället vilket som lär uppskattats mer.

Men min fråga är kort sagt finns det några fördelar med sportlådan för vanlige svensson som lägger i Driven och kör ?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Svar på sista frågan, nej! I Drive med defaultvalda comfortläget så är det ingen skillnad. Personligen så har jag valt sportversionen för att få den kortare spaken och paddlarna. Sen är BMW själva lite diffusa med om det finns skillnader i sport+ läget. Men tycker man paddlarna är i vägen så är valet lätt!?
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag har inga pengar att handla någon fabriksny BMW för, men var med en bekant inne hos lokala handlaren och kände på prisläget på F30/F31. 11% på en egenbeställd ny 3-serie var absolut inga problem. Det gick som ett rinnande vatten. Det var samma rabatt som tjänstebilsåkarna fick sa han. Om det var prutat och klart vet jag inte, men hade jag pengarna skulle jag aldrig handla hos någon som ger mindre än 11% rabatt för en beställningsbil.

Hur mycket har handlarna i marginal egentligen? Är det runt 20%? Ni som säljer BMW-bilar borde kunna förklara hur det går till i övrigt. Får Bilia mer rabatt per bil eftersom de köper fler än t.ex Englunds i Luleå? Är det mer rabatt åt handlarna på svårsålda saker som 7-serien?

M5 E39 i Sverige Länk
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag tycker paddlarna på ratten är bra. Inte helt fel att peta ner ett steg när man skall köra om med en lite motorsvagare bil. Den går dessutom automatiskt tillbaka till D efter en stund så du behöver inte växla upp om du inte vill eller orkar.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vi köpte en nybil som fanns hemma på lager. Bilen motsvarade våra önskemål och hade sportlådan vilket inte verkar vara någon nackdel. Paddlarna på ratten får man leva med, spaken blir snyggare än den vanliga iaf ;P

Vill fortfarande få reda på deras marginaler dock :)
Vad betalade du i förhållande till listpris?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

69.000:- under listpris.

Bilen hade inte advantagepaketet men motsvarande utrustning och alla de "små" paketen sen la vi på på elektrisk motorvärmare och vinterhjul också.
69/440? exkl vinterhjul

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

445,900 inkl vinterhjulen
Bilias bruttovinstmarginal är omkring 16%. Sannolikt lägre på nybilsförsäljning. Men räkna med 5-8% BVM på såld ny bil efter kundrabatt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.