AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.624

Nya stötdämpare fram och bak till min 330ci med m-tech II

Aq
15
AquaRelliux
330ci 2003 m-tech II
Hejsan

Jag har en 330ci m-tech II års 2003. Jag vill ha nya Sachs dämpare och fjädrar till den har letat lite på ebay men det är svårt att hitta till min bil, det finns mest till standard. Någon som vet en bra sida i tyskland där man kan köpa detta billigt? leveranstid är inte super viktigt att det är jätte snabbt
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Jag bytte precis stötdämpare fram på min M-tech.
Det man får tänka på här är att före 09/2001 (tror det var då) så satt det Sachs Advantage stötdämpare på både vanliga och M-tech. Efter detta datum är det Super Touring som gäller.

Jag köpte mina från car-parts24, för att försäkra dig om att det verkligen är rätt stötdämpare till din bil så skicka iväg ett mail (Engelska går fint) dock är jag nästan 100% säker på att det är dessa stötdämpare du ska ha.

Vänster fram:
Länk

Höger fram:
Länk

Bakdstötdämparna finns inte på sidan, men om du kontaktar företaget så kan dom givetvis ta fram dessa, och kanske göra ett bra paketpris.
Bmw's artikelnummer på bak originalstötdämpare till din bil är: 33522282461

Tänk nu på att Sachs Super Touring finns i två versioner, en för vanligt chassi och en för m-tech
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Edit: Om du även planerar att byta fjäderbenslagring, så rekommenderar jag dig att köpa antingen original eller Sachs.

Jag köpte först Vaico (gick sönder nästan direkt) sedan köpte jag Febi-Bilstein (obs inte samma märke som Bilstein) och dessa höll ett par månader sen gick dom också sönder.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
AquaRelliux, du kan ju kika efter Bilstein B4 också, finns en del på Ebay. Kan knappast vara sämre än Sachs Super Touring.

Här är en sats B4 för M-technik-bilar för ca 2600:- plus några hunkor frakt:
Länk

Men om du ändå ska byta fjädrar också så kanske ett H&R Cup kit eller Eibach/Bilstein Pro-kit/B12 kan vara något?

Eibach/Bilstein är ju antingen Eibach Pro-kit eller Sportline-fjädrar med matchade Bilstein-stötdämpare (typ B6 Sport eller B8 Sprint). Finns för ca 5000kr + frakt via Ebay från Tyskland (jag funderar starkt på ett pro-kit/b12 till min)

H&R Cup kit finns även flera varianter, komfort/touring samt någon sportvariant. Lite mer sänkning än tex Eibach-prokit men billigare, ca 4000kr plus frakt. Stötdämparna ryktas vara tillverkade av Bilstein - gissningsvis anpassade B4-stötdämpare (jag som gissar), eftersom priset är relativt lågt.

Exempel på Ebay:

Eibach/Bistein Pro-kit/B12:
Länk

H&R Cup-kit komfort ("komfortfahrwerk" på tyska, touring på engelska):
Länk

H&R Cup-kit sport:
Länk

Aq
15
AquaRelliux
330ci 2003 m-tech II
Tack för alla svaren vart får jag tag på ett bar fjädrar som är samma höjd som original på m-tech? vill inte sänka bilen tycker redan den är låg som den är
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
M-techfjädrarna ska ge samma höjd som övriga original sportfjädrar så det är väl bara att köpa fjädrar från tex BMW eller någon som säljer motsvarande fjädrar (borde väl gå att köpa från någon bildelsbutik, dyrt i Sverige kanske).

Eibach Pro-kit sänker ca 25mm fram och 10mm bak eller något sådant, det tycker jag skulle vara acceptabelt på min 323:a som går året om (men håller också med om att det är lite lågt ibland.. hehe).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.