AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.139

Vågar man lyfta mororn i insuget? (E36 -94)

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hej,

Jag gjoder fel och skrev in denna fråga i en annan, så jag gör en ny istället.
-Om någon moderator vill får han gärna ta bort frågan i det andra inlägget, om detta jag nu gjort strider mot några regler. (Sorry)

Min nya fråga gäller vad jag vågar lyfta motorn i?
Det sitter ju ett fäste framtill på motorn, så det är ju inga problem. Men sedan har jag inte lyckats få syn på något "bakre" färste? Det lockar att sätta ett sling runt bakersta insugsröret, som har en avdelare som gör att slinget inte skulle glida omkring. Använder jag det, kommer motorn troligen att luta lätt åt höger och då sparar jag "common railen" mot oavsiktliga tryck vid lyftet. Men då jag knackar på insuget, verkar de vara i något kompositmaterial... Vågar man använda dom att lyfta i?
(E30:an hade ett gjutet aluminiuminsug och det fungerade finfint att använda som fästpunkt).

-Tacksam för svar!

Mvh
//Matts
GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
För den intresserade:
Jag drog fram motorn (och lådan) i den främre lyftögglan på motorn och vilade oljeståget uppepå balken, bakom styrleden. Då kom jag åt att lägga en tamp runt vävellådan. Sedan tog jag och drog tampen mellan de båda bakre insugsrören, gjodre en lyftöggla ngn decimeter bakom motorfästena och fortsatte sedan fram till främre lyftögglan. Det blev perfekt! Motorn hängde rakt och fint. Tyngdpunkten hamnade rätt och gjorde att det var lätt att vicka paketer både bakåt och frammåt, för att manövrera ut det ur motorrummet. Jag hade skruvat loss hela fronten, med kylare, spoilers och allt först. (Jag var faktiskt tvungen att lossa styrleden och vika ner den också för att komma förbi styrsnäckan, i o m att oljetråget sticker ut på den sidan och tog i). Det var ganska trångt att komma åt att göra denna operation och tog lite tid. -Men det tror jag det var värt, för nu hänger allt så fint i balken under taket och väntar på fortsättningen.

Mvh
//Matts
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.