AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.669

Förslag på vettig bil för långkörning?

Sida 1 av 2
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Har tjänstebil idag men går nog över på egen bil och kör på milersättning istället.

Mina förutsättningar/önskemål är följande:

Kör ca 4000 mil om året.

Golf-klassen eller större

Diesel

BRA stolar

Farthållare

Inga egentliga krav på årsmodell

Vad ger vettigast ekonomi, köpa en bil och köra till den är slut eller försöka byta med jämna mellanrum?

Du åker riktigt billigt med en VW Passat 3B Tdi 110 1997-2000. Jag kör en sådan och har pendlat drygt 3mi förstl i Markstrakten då den drog 3,7-4,6 och nu lika långt Lidingö-Järfälla och då drar den 4,1-5,1. Försäkringen går på strax under 2800kr/år och vägskatten är 5100kr/år. Den är mycket hållbar vilket jag vet eftersom min mamma haft den från 2001. Det enda som vore önskvärt är mer utrustning och ett partikelfilter i övrigt perfekt. Mvh Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är budgeten? Själv skulle jag gärna pendla i en 520d med komfortstolar.

-------
//Lövet
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Lövet: Sålde precis våran gamla 520d, dock med std-stolar. Tröttnade på den då jag öste in pengar för reparationer. Hade gått ca 28000 mil. Klarar mig med mindre bil.

Stephan: är nyare passater lika pålitliga?

Hur dyr bil kan man köpa utan att gå back?

Kan köpa diesel till rätt pengar.

Service och däck till rätt pengar likaså.

Vet ej vad milersättningen ligger på idag, hade nog 25:-/milen för några år sedan.
RBS; Jag hoppas det för jag tubbade mamma att köpa en 2010a. Trots exetremt dåligt rykte i taxibranschen en chaufför sa att VW Passat är Tysklands hämnd för att ha förlorat andra världskriget=). Men även 3B/B5 generationen hade dåligt taxirykte men det som hänt från ca 8000mil till knappt 28000mil är;

Alla länkarmar bytta på garanti 2002, byte av höger framssäkerhetsbälte, stötdämpare fram, koppling, LMM (gick på halvfart ibland), uppsmörjning av bakrutetorkaren, kamrem o vattenpump, vindruta (den behöver bytas igen), bromsskivor, ena bakre bromsoket. Det är vad som är gjort förutom service och däck. Det tycker jag sällsynt bra.

Bäst ekonomi får man genom att ha samma bil år efter år. Passaten köptes med vinterdäck och CD-spelare för 123500kr juni-01 till idag har den tappat strax över 100tkr. Jag har svårt att tro det går att åka mycket billigare med den komforten.

Om jag var du skulle jag kika på en 04a eller 05a Passat 3BG TDI 130 som tydligen ska vara törstigare än TDI 110 men ändå ok, det är de sista av samma generation som min eller ta chansen att köpa en 3C/B6 TDI. Gällande BMW kan du åka snålt i 320d, 520d, 116d av senare årgång men värdeförlusten är inte försumbar som med till exempel en Passat 3B/3BG. Möjligen kan en 320d E46 eller 520d E39 var något?!

Mvh Stephan
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Min personliga åsikt om passat 3b är att det är mycket reparationer. Finns en av denna modell inom vår familj och bilen är en total utsugare. Framvagnen är sopor på dessa bilar och som på beställning så är det något nytt stag som gett upp till besiktningen varje år. Nu så har även reflektorerna i lysena ärgat så pass mycket att dessa inte går igenom besiktningen. halvljus och helljus har i och för sig alltid varit riktigt dåligt.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Merca c-klass?
/m

Mina bilar:
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Volvo S80 eller S60D5 är också mycket komfort för pengarna. Mycket driftssäkra motorer.

-------
//Lövet
En 1 serie diesel eller mini cooper diesel :)

Går billigt, billiga i skatt, håller ihop bra och med sportstolarna sitter man klockrent.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Angående nyare passater. Har haft bilen inne hos en "taxi-verkstad" ett par gånger och ägaren av taxibolaget byter nu ut alla sina Passater pga för mycket problem. Frågade vad han tyckte om nya E-klassen men han skakade på huvudet även där. Han stalltips var Toyota Prius. Lät inte så kul men de var visst bränslesnåla och han uppfattade dem som pålitliga.
08976; Märkligt, som sagt inget i framvagnen är bytt sedan 2002 förutom dämparna vad jag minns. inte heller några problem med strålkastarna. Den rullar alldeles utmärkt.

Volvo d5 ska man välja rätt årsmodell annars får man en törstig bil.

Angående Prius gillar åkarna den medan förarna i det närmaste hatar den. Stolarna klarar inte av de långa passen vilket både V70 och E-klass gör. Dessutom är den trång så man missar massor av körningar.

Mvh Stephan
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
volvos d5 motor är väl i det närmaste skottsäker, och säga vad man vill om hur underhållande en v70 är att köra, men ta dig från A till B gör den oerhört bekvämt.
Dock är deras miljömotorer i stort lika törstiga som d5.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Passat/A4 fick en kraftigt förbättrad framvagn från -99/00. Efter dess är det inte mer problem med glappande styrlänkar, tvärlänkar eller styrleder än någon annan motsvarande bilmodell. Men efter 10-12 år och 15-20000 mil på dåliga svenska vägar så är det inte konstigt att bussningar etc blir slitet.

Jobbar själv på VW-verkstad och ser många halvslitna Passat 3BG (01-05) och faktum är att de inte är speciellt mycket fel på de annat än slitdetaljer. Tidiga årsmodeller av Passat 3C (06-07) krånglar betydligt mer.

Sen är det klart, man ser i mångt och mycket bara bilar som krånglar , det rullar naturligtvis många problemfria bilar också...

MVH Christofer
Verdi
Tyckte mina E90 320d gick riktigt snålt och bra. Snittade strax över halvlitern med rätt ok prestanda. 177 hk är ju stor stor skillnad mot 110 hk.

Den här är visserligen precis nyimporterad och verkar lite för billig för att den ska vara ok men om den tål en granskning så är det riktigt mycket bil för pengarna. Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Snålutrustad nyimporterad E90 diesel men med navigator. En ganska speciell konfiguration som dock är vanlig på långmilare på kontinenten. Bör kollas mkt noga innan man slår till.

-------
//Lövet
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Hur är stolarna i passat runt -04-05?
Verdi
Bra lövet. Såg bara navin och att det var en LCI. Sen såg jag att det var std-stolar osv... känns inte rolig.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
I Passat 3BG finns både standardstolar i Bas och Comfortline samt sportstolar i Trend- och Highline, båda är bra att sitta i.

MVH Christofer
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Denna är väl egentligen lite för liten för dig men:

Audi A2 1.2 tdi

Min bror har haft en sådan sedan ca 2005 och jag måste säga att den är extremt ekonomisk. Drar seriöst strax under 0,3l/mil vid landsvägskörning i 100-120km/h. Inte mycket mer vid blandad körning heller. En kul grej är att han en gång testade med 18" RS hjul lågprofil 225mm breda sulor som precis gick in i hjulhusen. Bilen såg mycket roligare ut genast men förbrukningen gick direkt upp till ca. 0,4l/mil så han bytte tillbaka till original rätt fort.
Årsskatten är löjlig, runt 1000:- (Tror den kostade 700-någonting innan den senaste höjningen!)
Jag upplever också att komforten och utrymmena sittande i framstolarna är helt ok, tom bra i mitt tycke. Dock dålig bak.
Å andra sidan är det en riktigt, riktigt tråkig bil att köra. Den automatiskt växlade manuella lådan gör ingen BMW-vän förtjust direkt, och den har begränsade lastmöjligheter så klart. Och så ser den rätt, tja udda, ut antar jag. Kan säkert uppfattas som skitful av vissa.
Det har även förekommit problem med växellådorna, eller rättare om jag inte missminner mig, något med hydraulstyrningen av dessa. Så titta efter en med renoverad låda om denna bil är intressant.

För övrigt finns exakt samma drivlina i VW lupo, men i den återfinns inte samma komfort som i A2 enligt mitt tycke.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Det blev en Volvo V50 1.6d-08.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Eehm stackare, hoppas motorn kommer fungera för dig! den jag hade var inne på verkstaden minst en gång i månaden, tror iof att den var en -10.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.