|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Lite dålig bild, men det är fotograferat under fronten på min 330 och det är ett av de många svarta "stift" eller "nitar" som håller motorskyddsplåten under motorn. Infästningen är således i framkant, skyddets infästning mot nedre spoiler/frontdel. Nån som känner igen monteringsdetaljen och vet hur man lossar utan att ha sönder? Länk Jag måste ha bort plåten för att nå upp och byta en motorvärmarkabel framför kylaren. /Sb, |
|
Är den i plast? Är det inte ett litet stift i mitten som du kan slå in med ett drivdorn eller ngt? Eller är det: Länk |
|
| Ser ut som en återanvändbar "expandernit". Ta tag med en lämplig tång o dra ut mittenstiftet, pilla sedan bort den andra delen med en lämplig mejsel eller liknande. | |
|
Om jag tolkar bilden rätt är det en vanlig sexkantsskalle. Sådana skruvar är det i alla fall på min om du menar den stora plastkåpan som sitter under motorns oljetråg och som har en liten lucka för att öppna när man skall tappa ur motoroljan ur tråget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En flatmejsel på var sida, sedan drar du ut "mittenniten". Dom kan sitta ganska bra så inte alltid man lyckas få ut den hela. Kan gå med en tång också, liknande hovtång fast mindre. ///Stefan |
|
| Jag brukar köra in en morakniv och bända ut stiftet någon mm, sen tar man hovtången och drar ut stiftet. Jag kan helt klart rekommendera krypolja då gamla plastnitar kan sitta rätt bra. | |
|
Skruva i en träskruv i mitten av plasthållaren och dra sedan ut mittpluggen med en tång. Därefter bänder du ut resterande del som håller skyddet på plats. |
|
| Mittsiftet drar du ut en bit med en halvslö avbitare. Sedan kan du plocka bort båda delarna tillsammans, eventuellt med att använda skruvmejsel under stora kragen. | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
WOW! Bra respons, Tack allihop! 10.000-kronorsfrågan: När jag är färdig och skall återmontera motor(under)skyddet, kan jag återanvända nitarna eller är de körda? /Sb. |
Sorry, tror "Dawwe" här ovan nämnde att de går att använda igen... |
|
Det beror helt på hur du lyckas få bort dem. Ibland sitter de som berget och då blir de mer eller mindre massakerade när man försöker få loss dem, och då går de inte att återanvända. Har du tur så klarar du dig med de du tar loss men räkna med att du kanske blir tvungen att åka till BMW och köpa några nya. |
|
Tack crli9194! Lika bra att beställa några extra o ha på lager. ;-) De LÄR sitta som berget... (tänker att de är exponerade för väg-skit etc) |
| Jag brukar ta en vanlig gaffel från kökslådan. Tryck in så att du har en "tand" på varje sida mittstiftet och sedan kan du dra eller tom använda gaffeln som ett brytjärn. Ta en lite "bättre" gaffel, de billiga är för klena. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.