|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Har börjat växa ur vår 3-serie touring och har funderat på om en 5-serie touring är så mycket större att det är någon nämnvärd skillnad. Det är mest hur baksätet är med två barnstolar för en 1-åring och en 4-åring. Som det är nu måste både jag och frugan sitta med framskjutna stolar. Frugan sitter hela vägen fram så tur att man har en liten fru. Lika med mig, jag är 175cm och sitter trångt som det är nu. Då är ju min första fungering, är en 5-serie tillräckligt mycket större att man kan sitta två normalstora vuxna fram samtidigt som barnen sitter bra bak? Sen är ju frågan vad som är måsten när det kommer till utrustning och vad som är lite roligt att ha. Och...motoralternativ, vad ska man sikta på? Vi åker inte långt, runt 1000-1500mil som absolut max om år. Vad jag vill ha är 4wd Automat Sitta bekvämt (Det gör jag inte i de snikstolar vi har i vår 330 idag) Bra ljud (Idag är vårt ljud katastrofalt dåligt) Vad som skulle vara roligt att ha: Elektrisk baklucka Panoramatak Andra bekvämligheter som jag inte ens vet av :) Jag kan säga också att jag har funderat på en VW Sharan med 4wd och automat men det är ju inte precis en BMW och det är ingen "bil" utan mer som en minibuss. Men farsans Passat -03 med komfortstolar och 1.9TDI med 4-motion är ju inte dålig så kanske en Sharan kan vara ett helt annat alternativ? Vad säger juryn? | |
|
Jag har haft både 5-serie och 3-serie med samma barnstol (Besafe Izikid) och jag upplevde skillnaden i framstolen med barnstol bakom som max 3-4cm extra. Jag kunde inte sitta framför barnstolen (men å andra sidan är jag 190) Inte värt att byta för den skillnaden tycker jag. Däremot är bagaget ganska mkt större. Med din körsträcka skulle jag titta på 525xi eller 530xi. Elektrisk baklucka är ett ovanligt tillbehör. Panorama hyffsat vanligt. Vill du sitta bekvämt, leta en bil med sportstolar eller ännu hellre, en med komfortstolar. Dessa är fantastiska. ------- //Lövet |
|
|
Jag har haft e61 och idag har jag Sharan. Skillnaden i rymd är himmelsvid. Dessutom är Sharan tyst och bekväm. Lika snygg som en BMW är den dock inte. Tips: ta med kidsen, stolarna och alltihop och provkör en Sharan. Blir nog svårt att välja något annat efter det. Mina bilar: Länk |
|
|
Jahapp, då är ju inte en 5-serie något att ha utrymmesmässigt då. Bra då vet man det. Ja då kanske man ska åka å kika på en Sharan då. Bra tack för infon. |
|
|
Det är en persons åsikt. Själv kan jag inte se varför man ska behöva åka buss för att få med sig 2 barn. Det får utmärkt plats i E61an om du sätter barnen på rad. ------- //Lövet |
|
|
Helt sant. Har mn bara två kids har man ett fram och ett bak när de är små. Sedan båda bak. Har man tre kids så blir det bussen. Mina bilar: Länk |
|
|
Vi körde tidigare en 320i touring E46 men skaffade sedan en 535d touring -08, alltså E61. Jag tycker skillnaden är rejäl och båda våra barnstolar (barnen är idag 8 mån respektive 3,5 år) får plats bra i baksätet utan att vi har behövt kompromissa nämvärt fram. Jag är 184 cm lång och min fru 174 cm, ganska medel alltså. Bagagen är betydligt större och vi behöver aldrig ha något inne i bilen längre, ens när barnvagnen, resesängen och en hoprullad madrass är med. Jag skulle inte vilja ha större bil och det kan väl knappast behövas med bara två barn egentligen? Vad det gäller ljudet kan det aldrig bli sämre än vad BMW Business-stereon i E46 är. Vi har "standardstereon" i E61an och det är stooor skillnad mot E46an. Mvh Johan Samson |
|
|
Ibland undrar jag lite över jakten på megautrymme... Vi har tre barn, varav en i barnstol, och det är inga som helst problem att få dem in i min E61:a. Ännu längre bak blir det utrymme för ett antal resväskor och barnvagn utan att vi måste lämna något hemma på grund av platsbrist. Till Sälen? OK, då kommer en takbox ovanpå. Vill du ha en stor buss; så kolla gärna på en VW Sharan. Men behöver du den egentligen? ---- BMW CS #6212 |
|
| Jag säljer hellre min bil och åker vanlig buss än att äga och köra en familjebuss. Fifan! :) | |
|
Om du prioriterar att sitta bra ska du ha de s.k. komfortstolarna! De är helt grymma, förvandlar din femma till en sjuserie! ;-) Men det finns en nackdel, de själ lite utrymme för baksätespassagerare. De vanliga stolarna är så att säga urholkade på baksidan av ryggstödet så att personen bak får mer plats för sina knän. Borde inte göra så stor skillnad för barnstolar men märks helt klart då någon lång sitter bakom en annan lång person! |
|
|
Jepp, komfortstolen är riktigt bra. Avverkade 363 mil på semestern utan träsmak. I en helt annan division om man jämför med X3:ans sportstol. Panorama är trevligt, barnen gillar det men nackdelen blir lite vindbrus. /Håkan |
|
|
Ja till saken hör ju att Vi har båda barnen bak också nu för att airbagen sitter fram. Vad kostar det att få den bortmonterad/inaktiverad? Det är ju sjukt att man måste betala för att inaktivera en airbag när det är bara att vrida på en nyckel i andra bilar. Det är just komfortstolarna i 5-serien jag är avis på. Har bara suttit i en E39a men jäklar vilken skillnad mot standardstolarna i E46an. Finns det komfortstolar till E46 förresten? Ja det är svårt det här med utrymme. Jag vill så gärna ha kvar BMW-känslan och helst slippa busskänslan. |
|
|
Avstängningsbar airbag finns som tillval. Är säkert dyrt att göra på verkstad annars tippar jag på. Komfortstolarna finns tyvärr ej i 3serie. Har en besafe izikid isofix bak i e61 och det är aaningen tajt fram. Men det funkar helt ok om man är under kanske 185cm. Men den stolen är ganska stor. |
|
|
Har själv monterat in Nyckelavstängning i vår e61 - 09:a. Det är enda alternativet på LCI tror jag. Man stänger inte av och på airbagen som på äldre modeller. Kostade fina 8000:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.