AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.822

Köpråd: Saabnörd är sugen på en 5-serie E60.

Sida 2 av 3
Ska åka o titta på en 525 -06a imorgon :)
Ska även titta på en 325 -07 aut. På en bilfirma om tiden räcker till.

Hade inte tänkt mig att kolla på en 3-serie pga att jag sitter rätt kasst i brorsans 320d -10, den har iof inga sportstolar.

Blev riktigt imponerad av BMWns automatlåda (Brorsans 320 är aut.)
Har kört både nya Volvo, passat som varit automat och ingen kan mäta sig med BMWn. Iof en amatörmäsdog analys då jag inte är nått proffs på bilar. :)
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Som ett "tips", snällt eller ej, så tycker jag att du ska kika på 545 också. There is no substitute for cubic inches ;-). Själv kom jag från 9-5 med Noridic Steg 3 och det var med V8 som BMWhimlen blev blå.

/Thomas

Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ja v8 är nog inte fel alls! Men provar man är man säkert fast. Jag testade aldrig någon 535d eller 545/550 när jag skulle köpa min. Försäkringen var alldeles för dyr.
Men sist jag kollade låg försäkringen på samma som jag har nu så man blir ju sugen att byta upp sig!

Alla som säger att saab är skit undrar jag om de kört någon efter v4:an? Tänker tillbaka på min 9000aero som vi hade länge i familjen och som jag tog över sen. Det var en grym bil!
Ja en 545 vore ju inte fel. :) Dyyrt när det hår sönder antar jag.. Ska kolla lite på reservdelspriser BMW jämfört med andra modeller. Man far ju fått lära sig att "finare märken" är dyrare.
Karl-Hilding
Du har ett mycket bra mellanting.
Det är 530. Den har tillräcklig styrka som räcker i 99% av din körning, kanske den sista procenten också.
Tänker du på en bil före facelift 04-06 så får du 231 hk i -04
och 258 hk i 05-06.
Men du får en bättre och snyggare 5-serie om du kan hitta en faceliftad
-07 = LCI. Där har även 525.an 3 liters motorn som känns betydligt starkare med samma hk (218) som sin äldre bror 525 -06 som har 2.5 liter.
Kan du sedan hitta en fin 530 -07 LCI (det finns 2 olika 525/530 som tillverkades -07), kolla Modellguiden.
Min 530 LCI med 272 hk går som en dröm. Köper de en sådan så saknar du aldrig kraftflöde och definitivt inte den gamla Aeron som är rena stenåldern mot BMW. Jag vet för jag har också varit Saab Torbu nörd!
Karl-Hilding
Och jag glömde nämna.
530 LCI är mycket bensinsnål inte minst med den nya automaten.
Växlar oerhört mjukt och lent. Och stampar du plattan i botten så ryter den till direkt och en kraftig "turbin" skjuter på.
Medresernärer frågar om det finns turbo under huven när man gör en snabb omkörning.
Vi får se provkörningarna imorgon säger. Vill ju givetvis ha en så ny som möjligt, får se vad plånboken säger oxå..

Har som sagt aldrig kört E60 modellen, så det ska bli kul att se vad man missat. :)
Att man åker skönare på alla sätt och vis i en nyare BMW än i en äldre saab lär det ju inte vara några tvivel om. Ungefär som att jämföra en M6 med en koenigsegg. (Såg just ett klipp på Youtube om det nämligen :))
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Fast å andra sidan... När vi pratar om sedaner så ska vi inte glömma att flagga för E65 :-)

/Thomas
Som saabnörd är det jobbigt att hålla reda på alla modeller och motorallternativ.

Man är ju van med en ny modell vart 12e år ungefär :)
E65 är 7-serien som fanns mellan 02-08 ex. Länk

Här har du en 545 Länk ;)
Karl-Hilding
Inte skall man blanda in 7-serien om man går från Saab 9/5 Aero?
Innermåtter är praktiskt de samma på 9/5 och 5-serien.
Men oj vilken skillnad i kvalitet...
När Opel/GM började tillverka Saab då såg man slutet i tunneln.
Om Saab hade förblivit Saab så vete fan om jag inte hållit fast vid Saab.
Men men.... när jag köpte en Saab 9000T16 -87 så "dräglade" jag lite på en 528 E28 -86.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Saab är annorlunda. BMW 5-serie är inte annorlunda, men E65 står ut i mängden. Själv talar jag bara av egen erfarenhet.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
man kan säga att saab är skräp gämnfört med bmw ahahaha
åså finns det inte längre! jag försöker förtränga det varje dag men det är inte så lätt när man jobbar med skräpet på verkstan.
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
förtränga saab altså hehe
Att 545/550 är dyrare än 530 i reparationer är en myt anser jag. Tycker inte min är speciellt dyr att ha, visst kan den bli dyr om man byter mycket i proaktivt syfte men gör man bara det man måste så är den inte dyrare än en volvo i reparationer.

Försäkringen skiljer dock lite men inte supermycket för mig.
Hur är kvaliten på 3-serien (E90) mot en 5-serie (E60)?

Ska som jag skrev tidigare titta på en 325i aut. -07 imorgon. :)
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Titta lite på de olika modellfelen på forumet så kan du bättre bedöma om du vill ge dig in i BMW ägandet.;)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Kvaliten är bättre i e60 gentimot e90
Bättre matrialval o

Sen är e60 snyggare en e90
Skulle tittat på en 325i aut. -07 på en firma men den var utlånad över helgen.

Men dom hade en skaplig M3 för 340t som jag blev sugen på. Hoppas på en lottovinst ikväll. :)

Håller med om att e60 är snyggare. Ska åka o klämma o känna på en alldeles strax.

Har läst om att det verkar var många som får fylla på olja och vissa tanka olja.. Låter ju inge vidare.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Inte gnytta olja i min i alla fall
Kanske beror att den är fiskörd så mycket
Sen kör jag fluch motorrengöring för varje olje byte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.