AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.819

Köpråd: Saabnörd är sugen på en 5-serie E60.

Sida 1 av 3
Hej!

Är i bilbytartankar och har snöat in mig helt på 5-serien (E60 tror jag att den heter).
Har varit SAABnörd sedan födseln så har ingen koll på bmw öht. Förutom att bilanrna är snygga och att man åker skaplig i dom :)

Är som sagt sugen på en 5-serie E60 modellen. Har sett att priserna verkar ganska humana (kollat från -05). Tex en 530 som gått 11800 mil för runt 100k:- (sv såld)

Så frågorna är:
Ska man undvika de tidigare modellerna och satsa på en nyare typ -08?
Många barnsjukdommar?

Kom gärna med input ang dessa bilar.
Hej och välkommen hit! Själv varit en liten Saabnörd i tiderna :)

Börja med att läs begagnatguiden Länk kan jag tipsa om.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Efter -07 fick bilen en facelift och fick ganska mycket högre kvalitetskänsla. Men även innan -07 är den bra mycket mera solid än en Saab ;)

Du kommer sakna turbotrycket men älska väghållningen.

Många fel som finns på modellen är specifika till Touringmodellen så letar du sedan är många fel redan åtgärdade så att säga iom att de inte finns (nivåreglering, kablar till bakluckan)

-------
//Lövet
Tack för länken. :)

Har tänkt mig en sedan, mest för att den är bra mycket snyggare i mina ögon och för att vi inte har något behov av kombi förutom att man får in fler öl-backar.

har en trimmad stackars 9-5 aero -02 nu. Så jag räknar inte med ett WOW i acceleration osv när jag provkör en 525 eller 530. Åker hellre skönt än rassligt och "fort".

Nu ska jag läsa FinnUbbe´s länk, så får vi se om jag vågar gå vidare med mina BMW drömmar :)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Klart du gör. En 530i sedan är lika snabb som en 9-5 Aero för övrigt, det bara känns inte så om du inte är flitig med växelspaken. Å andra sidan så slamrar inte bilen, den byter inte spår bara för att vägen är ojämn, den är tyst, den har ett fantastiskt motorljud.

-------
//Lövet
Gör jag säkert. Man (jag) är bara lite nojjig när man inte vet nått om bilarna. :)
Men köper man tex en -05a så kan ju vad som helst hända och gå sönder.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
E60 har _hög_ kvalité. Det är absolut inga problembilar om man bortser från "standardfelen" på Touringen.

-------
//Lövet
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Här är också en gammal saabnörd som bytt bana. Tycker min e61 är underbar att köra. Var motståndare till personbilsdieslar innan men testade en 530d och var fast. Både gällande bilen i sig och motorn.
Vare sig det är bensin eller diesel tycker jag det ska vara sexa i. Eller v8 eller v10. ;-)
fredde 7
Hirsch:Bmw och i synnerhet E60 upplevs som kvalite, men är nog varken bättre eller sämre än snittet.

Däremot om du blir Bmw ägare så kommer du säkert att märka att Bmw handlarna generellt är de drygaste och mest inkompetenta i branchen.
Detta kan få vilken Bmwvän som helst att byta märke.
Har du köpt bil hos en handlare för flera hundratusenkronor kanske du inte kräver rödamattan, men vill inte bli behandlad som om du är där och dricker gratiskaffe och provskiter kundtoaletten.

Lycka till i ditt etande!
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
fredde 7: Känns inte som du och jag vänder oss till samma handlare :)

BMWCS #8925
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag verkar inte heller möta samma handlare som fredde 7. Har aldrig blivit behandlad på ett drygt och inkompetent sätt av B;W-handlare
fredde 7
Newman Nockenwelle:Skönt att höra att det finns undantag:)
Ioförsig kanske det är så att ni tillhör gruppen kunder BMW vill ha?
Alltså följande:
*Köper flång ny bil oftare än var femte år.
*köper nästan ny bil oftare än vart femte år.
*lämnar in bilen på sevice eller vid andra problem och drar gladeligen kortet:)

Detta är BMW:s drömkunder. Jag ingår väl inte riktigt i denna kundgrupp då motsvarande kontakter med BMW för mig ser mer ut såhär.

*Har aldrig köpt en ny BMW (inget annat märke heller)
*Har köpt en begagnad BMW hos BMW under en 37årsperiod .
*köper bara delarna på BMW och gör allt jobb jag klarar själv.

Med ovanstående typ av kontakter med BMW är man inte värd så mycket.
Reservdelar verkar inte vara ngt som de tjänar pengar på, och då köper jag relativt mycket delar.

Jag har hittat ett annat sätt att handla delar nu som verkar funka bättre även om de inte kommunicerar på Svenska eller befinner sig i närheten.

Om den dagen kommer då jag ska beställa en ny bil(högst osannolikt) blir det de som säljer även den.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
fredde, vad är det som tyder på att det är våra erfarenheter som är undantagen och inte dina som är undantag?
Förvisso har jag handlat flång nya BMW kontant de senaste gångerna, men så har det inte alltid varit. Jag blev inte sämre bemött tidigare, när jag höll mig till begagnade BMW.
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Mina erfarenheter är exakt som Nockenwelles. Hade jag haft dåliga erfarenheter av BMW åf innan det blev köp av nya bilar så hade jag nog valt ett annat märke.....

BMWCS #8925
fredde 7
Nockenwelle:Det kan absolut vara mina erfarenheter som är undantaget, eller att jag som kund är förbannat jobbig.

Många som jag känner tycker tyvärr som jag, men det kan ju bero på att de också är jävligt jobbiga, verkar ju som vi jobbiga dras till varann.

Det kan ju också vara så att vi har olika krav? Orimliga eller rimliga......

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
fredde, om du aldrig köper bilar utan bara reservdelar så är det ju en liten annan sak. Man anställer ju sällan direkt överkvalificerad personal till att sitta i reservdelsdisken, det räcker ju ofta med någon som kan slå i ett register och hämta föremålet på rätt hylla. Det händer att dessa personer har relativt begränsat servicetänk, men så är det ju inom många områden där kvalifikationerna inte är så höga.

Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
hirch om du nu är så rädd att nått ska gå sönder så kanske du ska hålla dig till din aero.
ps alla bilar går sönder hehe

Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Fler Saab-ägare som söker sig till nya domäner. Samma här, sålde 9-5 Aeron i oktober och njuter fortfarande varje kilometer jag kör i vår E61'a. Du kommer inte ångra dig. Aeron var grym men detta är nåt annat.
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
haha om du tycker aeron var grym så har du inte haft speciellt höga krav på riktiga bilmärken som finns altså.
jag har provat nästan varje saab som finns från 1985-2010 skulle heldre köra en lada samara än och äga en saab

det känns skönt att saab har gått i graven
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Beklagar att du inte hittade nåt som föll dig i smaken Victor. Du måste ju ändå ägnat en god del av dina 5 körkortsår åt att provköra dig igenom 25 år av Saabmodeller. Men alla kan ju inte gilla turbomatade bilar från Västergötland, likt TS, jag själv och en nån mer stackare. Då är det ju skönt att vi kan förbrödras här och ge varandra goda råd när nån ber om det, eller hur? Hej.
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Beklagar att du inte hittade nåt som föll dig i smaken Victor. Du måste ju ändå ägnat en god del av dina 5 körkortsår åt att provköra dig igenom 25 år av Saabmodeller. Men alla kan ju inte gilla turbomatade bilar från Västergötland, likt TS, jag själv och en nån mer stackare. Då är det ju skönt att vi kan förbrödras här och ge varandra goda råd när nån ber om det, eller hur? Hej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.