|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag behöver köpa en bättre begagnad 2:a bil och har snöat in på 3-serien men skulle behöva lite hjälp i mitt val. Jag har snöat in på en E90/E91 för jag tycker den är snygg, den verkar kvalitetsmässigt passa mig, de verkar dra relativt lite bränsle m.m. och jag verkar kunna få en rimlig bil inom min budget. Jag lägger marginellt mervärde i mer effekt, det är främst ett transportmedel med kvalitet jag vill ha. Förutsättningar: * Landsvägspendling 1000-1500mil/år * två barnbilstolar * Max 110.000kr(Helst under 100' efter förhandling) Jag har kikat runt lite och skulle helst vilja ha detta: * Max 14.000mil(rimlig avgränsning eller bör jag ändra mig?) * Helst touring * Gärna automat * Gärna mycket utrustning * Gärna från firma pga enklare lånehantering och garantier Frågor: * Diesel/Bensin? * Vanliga fel? * Något som kan vara bra att känna till om E90/E91/BMW...? * Har alla stereo med AUX? Många av bilarna till salu går bort pga jag blir misstänksam när antalet ägare(inklusive firmor) överstiger 4-5st på denna relativt korta period, rätt/fel? Tack på förhand! //Daniel | |
|
Rent initialt tycker jag en 320d touring är en vettig bil som fyller dina behov bra - dock med den relativt låga årsfärdsträckan fungerar även bensinarna i ditt fall. 4-5 ägare behöver inte betyda mer än 2 faktiska brukare, vilket brukar stämma in bra på bilar som byts in efter 2-3 år och sedan säljs igen. Att du blir tredje brukare behöver inte vara negativt. Det viktiga är att service är utförd som den skall, att historiken på bilen kontrolleras och att du köper bilen av en erkänt duktig handlare, finns många ljusskygga aktörer på marknaden - betala hellre lite mer för en bra bil, blir oftast billigare i slutändan. Ha inte bråttom - kolla på ett antal bilar i lugn och ro och se vad som passar dig bäst, både körmässigt och ur ekonomisk synpunkt. |
|
|
Enligt mej kan du glömma 3-serien om du ska ha 2 barnbilstolar, iaf. om du tänker dej att ha båda i baksätet? Du måste vara ordentligt kort om du ska få in en barnstol bakom förarstolen. Bakåtvänt är tvärkört, framåtvänd går om du är väldiigt kort. /Jonas |
|
|
Tack för snabba svar! Hur är det med milen? Jag har hittat en 318d på 12.500mil som verkar bra. Länk! Vad gäller barn så tänkte jag ha en kudde i passagerarstolen fram och en bakåtvänd i baksätet bakom. Jag kommer mest att köra till/från dagis/skola i denna bil då vår andra bli blir den som används vid familjeeskapader. Funkar? |
|
| Till de fyrcylindriga dieslarna rekommenderar jag automatlåda. Dels för att jag tycker det ger bättre harmoni i körningen, dels för att de manuella haft problem med dubbelmassesvänghjulen vilket leder till huggande kopplingar. | |
|
vi har kört sista tiden med 1serie och 2 framåtvända barn där bak och det funkar helt ok (jag 187, frun 180). Innan har vi haft just E91 och det är inga problem alls. På 320d med mkt utr och automat runt 100' blir det 163hk motor och där är skatten 4500 då hade jag kolla efter en bensinare istället. men denna ser ju ut att passa annars: Länk 177hk (2008) sjunker förbrukningen och skatten och den går lite bättre men då hoppar priset upp. Den du länkar till ser ju fin ut men har ingen utrustning alls, inte mer än komfort+advantage (pdc, farthållare, regnsensor) och drag. Skatten 3100. Aux har alla. Länk |
|
|
Ef98dpa: Då tror jag det funkar bra. Missade att ni har en större familjebil också. Instämmer i övrigt med Kris att den du länkade var en riktig tomhylsa... /Jonas |
|
| Oavsett annan utrustning bör du om möjligt inte tumma på sportstolarna. Halvt obekväm utan dem... | |
|
Tack för bra input! Sammanfattar jag det så borde en 318i eller 320i passa mig bra och det är bara att nosa upp ett bra exemplar. Ingen nämner milen så är den bara välservad så behåller jag mitt tak på 14.000mil. |
|
|
Det där med antalet ägare kan bero på olika saker. Min har 4 tidigare ägare men endast 1 tidigare brukare innan mig. Den har varit leasad av ett företag (som då kan ha varit andra ägaren i form av ett kreditföretag) och sedan skyfflad från kreditföretaget och 2 bilaffärer (där den första inte hade plats att sälja den t.ex.) innan den landade i min ägo. Är nog inget ovanligt, har sett fler exempel på det. Med den körsträckan/år tror jag en bensinare är lämpligast, eftersom du förmodligen har svårt att hitta en E90 facelift med nyare dieselmotorn för 100'000. Du har ändå ingen "nytta" av den lägre värdeminskningen/mil på en diesel när det är åldern som står för största värdetappet ändå. |
|
|
Jag skulle kört på en 325. Fortfarande en snål bil och den relativa prisskillnaden mot de fyrcylindriga är numera liten. Däremot är skillnaden i upplevelse STOR. Dessutom så har de vanligen mera utrustning. ------- //Lövet |
|
| Säger som bluetrain .... Sportstolar är ett MÅSTE ! Körde nyligen 60 mil på en dag ( till Idre från Göteborg ) , hade lätt kunnat köra lika långt till ... Riktigt Goa stolar | |
| Säger som bluetrain .... Sportstolar är ett MÅSTE ! Körde nyligen 60 mil på en dag ( till Idre från Göteborg ) , hade lätt kunnat köra lika långt till ... Riktigt Goa stolar | |
|
Har kört 100mil i sträck utan sportstolar och 30mil senare nästa dag. Inga problem med bekvämligheten anser jag och jag är rätt lång och relativt smal. Något man kan tänka på annars är mittkonsollen så den är kompatibel med ditt högra knä, för det är inte vi. |
|
|
Hej igen. Har hittat en 320i -07, med N46 motorn(110kw), inga sportstolar men har i övrigt det jag behöver(utom motorvärmare). Har gått som leasingbil fram till nu och är väldigt välskött in- och utvändigt. 10.000mil. 114.000kr. Något att tänka på, eller bare å köp? //Daniel |
|
| Det blev bilen, så nu har man en trevlig andrabil ett par år framåt... Kom gärna med input ändå om det är något särskilt man bör hålla koll på... | |
| Om det är en touring så öppna glasluckan ofta och håll rent där under. Konditionera samtidigt torkaren bak, den har lätt för att "sätta" igen och gå trögt. | |
| Tack för tipset om torkaren, tyvärr kollade jag inte det innan, men den fungerar inte just nu...Hur konditionerar jag den utan att bryta sönder den? | |
|
N46 är en bra maskin även om det förekommit lite sjukdomar, men eftersom motorn i din bil (N46B20B) är en vidareutveckling av B20A som i sin tur är en vidareutveckling av gamla N42 så har många av felen åtgärdats på äldre versioner. En av nackdelarna med BMW är tyvärr deras förmåga att ignorera vissa problem och låta dem följa med på generation efter generation av en viss modell eller motor. Detsamma gäller N46, på vissa bilar dras vakuumpumpen med ett knackande ljud som gör att motorn nästan låter som en diesel. Hörs tydligare om du öppnar locket där du fyller på olja. Ovanstående vakuumpump brukar också kunna läcka olja, vilket inte syns så tydligt eftersom den sitter bakom motorn mot torpedplåten. Men om så är fallet kan det ibland upptäckas genom att det luktar olja i bilen, olja droppar nämligen ner på varma rör i så fall och ångorna letar sig sedan in genom kupéfläkten. Dålig och/eller läckande pump (får samma symptom oavsett) kan dessutom få en N46 att gå riktigt illa genom att den rycker, har lätt för att tjuvstanna och att kraften kommer "i vågor" när du accelerar. Märks främst när den är kall och försvinner ofta helt när den blivit varm, då klarar elektroniken av att kompensera detta. Men några fel som är dyra att åtgärda eller problem med kedjan verkar N46(B) ha klarat sig från, men med dålig service kan alla motorer som använder kedja ta stryk... //Bjersér |
|
| Typiskt! Spruta massor med 5-56 och börja lirka fram o tillbaka. Sputa mer och lirka vidare. Antagligen ger det sig inte då den redan ärgat ihop i genomföringen i glasrutan. Köp ny del på BMW (1000-lapp eller ngt) eller skroten om det är tomt i börsen. | |
| Tack igen. Testar, annars får säljaren fixa det(firma/granne) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.