|
|
|
|---|---|
|
Har bytt kylare, termostat och packning (o-ring) till givaren.. Tyckte det var konstigt när värmen började avta på tomgångsvarv.. Tänkte att jag skulle lufta ur hela bilen, då det var min första misstanke, och märker att det kommer mycket luft.. Som om inte det räckte så verkar inte vattnet gå runt i systemet.. Jag kände på slangen som vattnet rinner tillbaka i och där var det kallt.. Hade precis kommit hem från jobbet (3 mil) och då borde ju slangen vara varm.. Nu undrar jag om det är vattenpumpen som har gett upp.. Bilen har ju snart rullat 31.000 mil och pumpen är förmodligen aldrig bytt (har ägt bilen sen 29.600 mil) | |
|
Byt pumpen oavsett - den kommer att ge upp rätt snart om den inte redan har gjort det. Det är bättre att byta den under kontrollerade former innan den totalhavererar och tömmer kylsystemet under färd och slår sönder saker med drivremmen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det låter oroväckande.. Bilen är hemma på gården och vattenpump ska köpas på Biltema | |
|
Skulle personligen satsa på lite bättre kvalitet än kinatillverkade prylar från biltema när det gäller vattenpumpen. Mister-auto.se har bra priser på kvalitetsprylar - "riktiga" delar kostar mindre än hos Biltema, men det tar minst en vecka att få hem dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du har förmodligen luft i systemet , undre slangen blir inte varm förrän termostaten öppnat och du får full cirkulation och den är i princip alltid stängd när bilen körs. Och det kan ta långtid innan den öppnar, på tomgång men det krävs ett luftat system för den öppnar enbart i kontakt med vatten. Dock så kan vattenpumpen vara en bov i det hela också impellerhjulet brukar lossna från axeln. Dessutom ska du alltid byta termostathuset också, plasten blir dålig med åldern och det blir små sprickor i det börjar läcka vid återmontage och då blir det luft i systemet igen. Det finns ett mektips i GDS avd som kan vara användbart. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jo, jag tänkte följa ditt mektips vid bytet.. Men det vore ju jävligt om termostathuset också måste bytas.. Har för mig att de kostar en del | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
150 spänn när jag köpte ett för ett antal år sedan lite pengar som sparar mycket tid och besvär ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Beställde du på nätet eller vart köpte du, Hasso?? En sak till jag tänkte på.. Såvida jag inte läste så fort att jag missade det, så framgår det inte om du stod plant eller i lutning när du luftade din bil efter bytet av pump och termostat |
|
Finns nog bara hos BMW stog plant i garaget. Det är inte fel att fylla den undre kylarslangen så full som möjligt innan man monterar den på termostathuset. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Passade på att köpa en ny fläktrem också.. Har inte sett nåt fel på den som sitter där, men remmen som går till AC:n är på väg att gå av.. Ser ut som att nån har skurit med en kniv i den.. Vad händer om den går av?? Min AC funkar ändå inte, då den kylaren är helt rutten.. Hörde av en person att det inte händer nåt om man bara tar bort den, förutom att bilen dricker mindre bensin och det låter ju bara bra |
|
| Om man tar bort den remmen, alltså (inte kylaren) | |
|
Hej igen.. Har nu konstaterat att det måste vara topplocket/packningen.. Det lustiga är att bilen inte visar några vanliga tecken på det, bortsett från att vattnet försvinner spårlöst.. Jag har ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan och bilen ryker inte heller mer än när den är kall.. Däremot så har bilen svårt för att starta vissa gånger.. Misstänker att vatten kommer in i någon cylinder.. Hur vet jag om det bara är packningen och hur dyrt blir det?? |
|
|
Lite synd att riva toppen, om du inte är 100% säker på att läckaget är vid toppackningen. Bästa sättet att konstatera läckage är ett "leak down"-test, hur det går till kan du t ex läsa här: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.