|
|
|
|---|---|
|
Hej, Suffletten på min Z3:a skulle behöva bytas. Jag undrar därför följande: Vart köper jag en ny till ett vettigt pris? Klarar man detta själv, eller är det bäst att låta "någon som kan"? Hälsningar, Tobias | |
|
Klarar man det själv? Se denna länk Länk Jag läste den och insåg att detta skall jag klara av. Sedan är det upp till dig och dina kunskaper. Sufletten sitter med kraftiga häftklammer i bakkanten. För detta krävs en kraftfull häftmaskin. Jag köpte en tryckluftsdriven billig på Biltema, inslagsdjup ca 10-12mm. En annan aspekt att kontrollera, är att det finns tydligen två typer av sufletter. Originalet har insydda plast-skoningar exempelvis vid framkant mot vindruta där sufletten skruvas till stativet, även en typ av plastbåge vid sidorutornas bakkant som skruvas till stativet. Detta ersätts på en del kopior med limning. Detta syns ej efter färdig montering. Summering, köper du själv och jämför priset skall du även kolla om det ingå plastförstyvningar i vävens kanter. Plastförstyvning förenklar arbetet med några timmar men är ej nödvändig för ett bra slutresultat. Jag köpte en ny sulflett av www.eurotop.de , pris 478EUR + frakt. Ej den billligaste men sydd i det bästa tyg som finns på marknaden, original Sonnenland. Därför valde jag att köpa den av Eurotop. Sonnenland har livstids garanti att det ej bleknar. Denna suflett är utan plastförstärkningar. Montaget tar tid. Jag la över 20 timmar, beroende på de misstag man gör första gången. Men slutresultatet blev bra. |
|
|
Ovanstående lät som ett bra förslag. Kolla även på tyska ebay, där lär det finnas hur mycket som helst, både nytt och begagnat. Bildelsbasen har säkert också, men då är det ju oftast beganat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.