AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.779

Gnisslande " fläktrem " - vad göra?

E39 540 M62-motorn, båda remmarna är bytta för ett år sedan så de är fräscha. Men den undre, den som driver styrservopumpen och AC? - gnisslar friskt. Känner man på remmen så känner man att den är slapp.

Jag antar att det är remspännaren som är trött? Men jag skulle vilja höra vad någon som antingen bytt denna själv, eller haft samma besvär har att säga: den sitter ju ganska jobbigt till - går den att smörja, eller är det byte som gäller?

P.S: jag har sökt, men inte hittat något bra. Nästan alltid är det någon som skriver samma sak som jag - men sedan dör tråden, man får aldrig veta hur problemet löstes.

Sökord: remspännare rem spännare gnisslande fläktrem
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Jag rekomenderar en ny spännare.
Vist de finns de som har lagt i olje bad ett dygn
O då har spännhjulet tystnat efter det

Vist de kanske hjäper en stund
Men som sakt byt ut den istället.
rsarits
Om remmen är slapp, så kan ju spännaren bara ha lossnat?
På E34 med V8, så var det relativt lätt att komma åt underifrån (bara att lossa täckplasten under motorn)

Micke
Bytte spännare, men remmen fortsätter att gnissla.

Både remmen och spännaren är alldeles nya, men spännaren är i bottenläge och ändå är remmen slapp. Det är rätt rem. Vad fasen kan det bero på?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Du har spänt den precis som man ska? Instruktioner här: Länk

___

Min bil: Länk
pbengtss: sorry, jag såg inte ditt inlägg förrän nu. Stort tack för det, bra länk!

Bilen har varit avställd i vinter, men jag ställde på den för en vecka sedan och det var ett enormt gnisslande!

Det är rätt rem 7R 1629, men problemet var att den övre spännarens fäste inte satt åt. Det märktes när man tog av remmen och vred på bultarna med nyckel.

Det visade sig bero på att någon tidigare verkstad eller ägare hade dragit gängpaj på den bulten. Ny bult, och nu är det tyst!

Men det krävdes att man lyfte av remmen för att upptäcka det. Det var gåtfullt, för alölt såg och kändes rätt -- bara det att spännaren var i botten men remmen var ändå inte spänd...

Tack för tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.