AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.385

Byta ut allt ljud i E90 -05

Tjenare, har redan tröttnat på originalljudet i bilen och vill byta ut huvudenheten och alla högtalare samt installera slutsteg och bas.

Farsan hade en likadan för nått år sedan och enligt en billjudsåterförsäljare så var det inte nån större ide att sätta i en bashögtalare då det bara skulle bli signalstörningar.

Om det stämmer, gäller det då och ifall man byter ut hela systemet?

Nån som har alla måtten på högtalarna som sitter i det minsta paketet i en 05a, E90?

Mvh
Vad har du för huvudenhet? Om du har Radion Professional CD finns det ingen anledning att byta ut den då den håller minst lika bra kvalité om inte bättre än eftermarknadsprodukter. Plus att den passar in i interiören.

När du menar bättre ljud, vad syftar du på då? Är det dunka-dunk (mycket bas) som du är ute efter? Eller söker du efter ett renare/klarare ljud?

Alpine HiFi-paket ger förvånansvärt bra ljud i förhållande till inköpspris.
Det står Professional på den så ja, det antar jag att jag har! Är dock ute efter lite mer inställningsmöjligheter än vad det finns i denna. Dock så har du ju rätt i att det är snyggare med att den passar in.

Vill gärna ha ett klart ljud som går att spela högt med och sen så sätter jag antagligen en liten 8a, alt. en 10a i bagagen för att balansera ut ljudet så det inte bara spelar diskant.
Hade tänkt att byta ut originalhögtalarna mot eftermarknadsditon men är rädd att huvudenheten inte orkar driva dom.

Vart kan man kolla närmre på det paketet?

Tack för svar! Mvh
Zamuelsson:
Var man kan titta närmare, ja det beror ju på var du bor.
(byt högtalare och komplettera med 4-kanals slutsteg före huvudenhet/sub)
Vad var det för försäljare? Klart det kan bli bra med en sub.
Måtten behöver du inte om du köper "BMW-anpassat".

Chris87:
Menar du på fullaste allvar "om inte bättre, än eftermarknadsprodukter"?

Pierre

Seastreams Garage i Stockholm
Horsyhorse: Ja, rent funktionsmässigt finns det ingen eftermarknadsenhet som fungerar lika bra med bilens funktionalitet, dvs. dess befintliga system.
Så det som hittils har funnits på marknaden är inte bra/bristfälligt(Kinaspelare+Dynavin)?

Monteringspaneler till nyare BMW finns nu att få tag på, en Alpine dubbeldin med interface skulle vara trevligt att testa.

Spännande att se hur bra BMW-Zenecen är (landar här nästa vecka)

Pierre

Snacka med Pierre om Gladen paketet ett litet bra enkelt steg så får du bra med pop i bilen. Har inte flashat om BMW Prof stereon för att få en någorlunda rak signal men det låter kanon ändå.
horsyhorse: Finns det lågnivåutgångar på originalstereon? Har bytt ljud i mina tidigare bilar så själva baskunskaperna finns men vill veta lite mer om just E90'n specifikt vilket betyder att jag behöver måtten för att kunna skräddarsy mitt eget system.
Försäljaren var en kille på en lokal billjud och mobiltelefon återförsäljare men detta var några år sedan.

Det är väll inte dubbeldin i en e90? Ser lite litet ut tycker jag, blir väll att köpa en panel till den och installera en "vanlig" enhet istället.

Mvh
Horsyhorse: "Så det som hittils har funnits på marknaden är inte bra/bristfälligt(Kinaspelare+Dynavin)?"
Har jag skrivit detta? Du misstolkar det jag skrivit. Samtidigt har jag en känsla att oavsett vad jag skriver kommer du vända på det.

Det jag skrev var att BMW original är det som fungerar bäst ihop med bilens alla system. Det betyder inte att eftermarknadsprodukter inte är bra. Det finns många bra eftermarknadsprodukter.

zamuelsson: Gör en internetsökning på "Alpine HiFi E90" så kommer du inte mycket information om denna eftermonteringssats. Satsen kostar runt 4000kr och inkluderar kablage, förstärkare och högtalare för de främre dörrarna (mellanregister + diskant).
Horsyhorse: "Så det som hittils har funnits på marknaden är inte bra/bristfälligt(Kinaspelare+Dynavin)?"
Har jag skrivit detta? Du misstolkar det jag skrivit. Samtidigt har jag en känsla att oavsett vad jag skriver kommer du vända på det.

Det jag skrev var att BMW original är det som fungerar bäst ihop med bilens alla system. Det betyder inte att eftermarknadsprodukter inte är bra. Det finns många bra eftermarknadsprodukter.
///
Jag (miss)tolkade det som att inget var lika bra som orginal, o det enda JAG kännt till fram till nu är just Kinaspelare och Dynavin.(har inte provat utan bara hört hur det funkat)

Orginal bör ju vara det som fungerar bäst.
Vilka produkter är bra då? Förutom Alpinekitet du pratar gott om.
(EGEN erfarenhet)

Känsla att det skulle vridas om, näe, det var ju en misstolkning. :)

Pierre

zamuelsson:

Finns det lågnivåutgångar på originalstereon?

Det är väll inte dubbeldin i en e90? Ser lite litet ut tycker jag, blir väll att köpa en panel till den och installera en "vanlig" enhet istället.
///
Inga "vanliga" lågnivåutgångar.
Jag/Vi använder oavkortat slutsteg som har BRA högnivåingång, och med rätt utförd skarving/mtrl. av själva högnivån som signal klockren.
ELLER så hamnar det t.ex en dsp på vägen och då kan man köra ett högnivåin-löst slutsteg.

Det går att ordna en dubbeldinare:
Länk

Pierre(sorry "hemlänk", men jag vet ingen annan i Sverige)

zamuelsson: "Finns det lågnivåutgångar på originalstereon?"

Ja och nej. Det finns inga dedikerade lågnivåutgångar (RCA), men programmeras radion om till Hifi (676) kommer den ge ut lågnivå på de vanliga högtalarutgångarna.
Fast det är ju inte lågnivå med en ledare och en jord utan snarare
en lägre högnivå utan jord. Men visst du slipper disten...
Rikei: Varför skulle det inte gå att få ut lågnivå på ena ledaren och jord på den andra?

I teorin är det fullt möjligt för att den att lägga ut jord eftersom att dess matning är jord och +12v.
Utan att se några kretsscheman på hur huvudenheten är konstruerad kan jag inte svara på hur den fungerar internt men jag vore förvånad om den inte kan ge ut jord i och med att den har möjlighet att koppla förbi den inbyggda förstärkaren.
Absolut Chris.. Men så blir det ju inte genom omkodning..
Rikei: "Absolut Chris.. Men så blir det ju inte genom omkodning.."

Varför skulle det inte bli så? Har du kopplat upp en Radio Professional CD till ett oscilloskop eller annan mätutrustning?

In- och utgångar kan användas på flera olika sätt och det är allt som oftast mjukvarustyrt. De som arbetat med, och utvecklat, inbyggda system vet vad jag talar om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.