AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.814

Etanol, enorm skillnad på avgasvärden!

Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Hur stor skillnad har etanol gjort för er?
Alla mina värden under förhöjd tomgång var dåliga, t.ex lambda 0.95, hc 197 co 2500 0.7. Jag fick besked att det troligen var katalysatorerna som börjat bli dåliga, inga felkoder. Jag tankade etanol och vips!

lambda 1.01
hc 004
co 0.0
co 2500 0.0

Helt otrolig skillnad. Är det någon annan som har samma erfarenhet?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bara etanol i tanken?
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Låter som en liten fuling om det är avgas värderna man får avslag på hos bilprovningen.

Bra knep ;)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Knappast en nyhet?

Folk har hällt k-sprit i tanken i alla tider för att få bättre värden, i princip samma skit :)

Bara etanol i en bensinbil är oftast ingen bra ide, 50% klarar de flesta bilar att gå runt på iaf, om en lite hackigt.
Hur mycket hällde du i och hur mycket bensin hade du i tanken?
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Har fått igenom en bil i besiktningen utan kat men värdena var helt OK som att det satt kat på bilen, detta med hjälp av K-sprit. Han tyckte den luktade lite konstigt men hade inget klaga på. Hade i 1 liter på ca 5 liter bensin, sen var det bara och åka och tanka fullt efter besiktningen.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Du har lyckats få kärran genom besiktningen men i det längre perspektivet så lurar du dig mest själv genom att inte fixa felet. Lambda 0,95 innebär att den går fett pga något fel och drar extra soppa till ingen nytta. Fixa det riktiga felet, det är troligen bara en dålig lambdasond eller läckage på avgas eller insugsuget.

Att du sedan skonar planeten genom att avgasreningen funkar får vi ta som en bieffekt.

// Magnus

Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Jag hade omkring 10-15l i tanken och fyllde 25l etanol. Det finns inga andra fel än att katalysatorerna börjar bli trötta som jag förstod, lambda 0.95 är ett formeltal mellan de fyra gaserna som mäts, dvs inte syre som många tror (hos bilprovningen alltså). Anledningen är att det annars går att släppa på extra syre och på så sätt komma igenom besiktning om motorn går för fett. Hade ingen aning om det tidigare och att etanol kan göra skillnad visste jag men inte att det nästan kan ersätta katalysatorn.

Jag håller annars med dig Magnus, det finns ingen anledning att inte åtgärda problemet!

Vad är det för bil?

På e39 hade så mycket etanol tänt motorlampan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.