AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.743

Byta avgaspackningar M5 E39

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Hej!

Tänkte eventuellt ge mig på att byta avgaspackningarna (egentligen ringar) mellan grenrör och avgasröret, har lite lätt avgasläckage när bilen är kall som jag gärna skulle vilja bli av med. Går detta att göra bara genom att lossa skruvarna som håller ihop rören där fram + bussningarna/plattan mitt under bilen, eller måste man släppa ner det även längst bak?
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Mysigt, det ska tydligen gå alldeles utmärkt:

Länk

Det blir helt klart ett byte när jag servar den nästa gång om någon månad, perfekt!

fredde 7
Hej Daniel:Nu när det läcker, vet du om du har felaktiga avgasvärden?

Jag hade felaktiga värden för ett par år sedan(högt HC, 200)

Efter att ha bytt alldeles för mycket delar och för att kunna kolla katalysatorerna indviduellt, plockade jag ned systemet och svetsade dit fyra svetsmuffar med lock
för att kunna mäta före efter....

När jag sedan monterat tillbaka systemet och är på verkstaden och beredd på att mäta under ett par timmar kors o tvärs så visar det sig att avgasvärdena blivit klockrena, runt 40 i HC.

Det ända tänkbara för mig var ju då att jag måste haft en läcka där innan.
Det är därför jag undrar hur dina värden ser ut?

(lite kul är det att det var BMW själva som cirka ett halvår innan skruvat dit avgassystemet, av lathet,för att slippa ligga på garagegolvet och ta ned och få upp detta elände till avgassystem lämmnade jag in bilen till BMW för kopplingsbyte, men tji fick man då man fick göra om den jobbiga biten själv.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Jag besiktigade bilen i oktober förra året och då läckte den nog ungefär lika mycket som nu. Alla värden var helt perfekta utom just HC som låg exakt på gränsen, 100 om jag inte kommer ihåg fel. Den var inte helt varmkörd och det var minusgrader vid tillfället.

Tänkte försöka byta dessa ringar utan att plocka ner hela systemet och samtidigt såklart slipa lite på rören där metallen möts och smeta på med pasta, borde bli tätt. Tyvärr verkar det som att avgassystemen på dessa bilar har en tendens till mindre sprickor, t ex vid syresensorerna, så jag ska även ta en titt och se om det är något som bör svetsas.
Lo
5
Loeb
M5 -99
Hej!

Skall byta koppling i helgen på min M5a
Behöver också ha nya avgaspackningar (mellan grenrör o avgassystem)
Vart får man tag i packningen!?

Hälsningar Johan
Loeb, hos din lokala bmw-handlare är nog snabbaste sättet alt online någonstans men då lär du inte ha dom innan helgen, skulle nog ringa dom direkt, tänk på att det är kort vecka..

Länk
ha
1
hadaf
318i 2000 kombi
hej
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.