AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.000

Vad kostar viskoskoppling i original?

Hej!

Behöver byta viskoskoppling på min BMW E39 och har fått en offert på ca 3000 kr, 1500 i materialkostnad + arbetstid, är det rimligt? Kollade på Shmiedmann och fick fram att en viskoskoppling som inte är original kostar ca 700 kr, är det någon som vet om det har stor betydelse om man byter till original eller inte?

Tacksam för svar!
gO
1.407
gOry
335i Touring
En "original" är väl tillverkad av Sachs om jag inte minns fel, så kolla vad en sån går på, på ebay tex.. Byter dom även bladen?
Tack för snabbt svar! Hmm intressant, skall kolla med mecken om bladen ingår. Om dom inte ingår, skall jag lägga till det i beställningen eller inte? Vad tycker ni?
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Arbetstiden låter väldigt väl tilltagen.

Blocknyckel 32 mm och en stor hammare behövs.
Tänk på att gängan där fläkt/viscokoppling sitter är vänstergängad.
Ett snärtigt slag, och sedan är det bara att gänga av fläkten med viscokoppling för hand.

Viscokopplingen sitter fast i fläkten med 4 skruvar.

Montera den nya viscokopplingen på samma sätt - på samma sida av fläkten.

Gänga på enheten och avsluta med ett snärtigt slag på blocknyckeln.

Visckokopplingen behöver inte vara original, bara den kommer från en välkänd tillverkare - undvik de billigaste varianterna på t ex tyska e-bay.

Lycka till - mellanskillnaden kan du ha mycket roligare för än att betala meken.

Hälsningar

ChristerG525
Tack så mycket för svaret! Nu känner jag att jag har mycket bättre insikt i vad det är som ska göras! Och det är helt klart att man kan ha mycket roligare för pengarna :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fläktvingen behöver du inte byta om inte viscokopplingen varit väldigt glapp så att bladspetsarna är avslagna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är även en guide med bilder (dock för en E34 men E39 borde vara i princip likadant)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.