AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.963

Motorlampan lyser

Ma
31
Malke
520d F10 -11
Har en BMW 523 -07 (ej faceliftad).

Motorlampan började lysa när jag startade bilen påväg hem efter jobbet.
Bilen beter sig normalt. Fick hjälp av en kompis läsa av felkoder (kommer inte ihåg vad de var för koder), men tolkningen var att förvärmningen till alla fyra lamdasonder inte var aktiva.

Vi har provat radera koderna utan resultat. Såfort vi startar om bilen så kommer koderna tillbaks och motorlampan lyser igen.

Jag har bokat en tid på BMW för felsökning, men min fråga är om de någon som vet om de är farligt att köra runt med bilen. Tiden är om 2v. Eller om jag kan felsöka något själv och spara några tusenlappar:).

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag har tyvärr ingen aningen. Men gör gärna en feedback på ditt inlägg när felet är hittat och åtgärdat.
Ma
31
Malke
520d F10 -11
Hej,

Bilen har nu vart inne på felsökning.

Felet var givaren i vevhusventilationen som bränner säkringen till förvärmning av lamdasonderna. Någon kortslutningen i givaren.

Pos.1, se länk Länk

4500:- kommer de att kosta för bytet:(, rimligt?

Givaren till vevhusven. är bortkopplad så länge tills arikeln kommer hem.
Motorlampan lyser inte längre.
Enligt BMW är de inget farligt. Tänkte höra med er om de sant så att jag inte råkar ut för någonting. Jag tänkte ut en längre stäcka denna helg.
Pos 1 är ingen givare utan en oljeavskiljare till vevhusventilationen och den har inget med förvärmningen att göra.
Finns inga eldetaljer alls i skissen du skickade.
Ser ut som elsladdar på detaljerna 1,3 och 4. Det är väl eluppvärmningen av slangarna för att förhindra frysning?

/ninja
Ma
31
Malke
520d F10 -11
De va den sprängskissen som han visade mig. De blir en kortslutning till kontakten som går till pos.1.

Och vad är det som de byter?

Var kontakten ärgad eller vad?

Är det verkligen förvärmningen till lamdasonderna?
Ma
31
Malke
520d F10 -11
Bytet gäller på pos,1 oljeavskiljare + en packning. Vad jag fick veta så är en kontakt till pos.1 borttagen. Nu lyser inte motorlampa. Finns de allså ingen el i pos.1. Ska höra med verkstan när jag ska lämna in den. Jag kanske har missförstått. På lappen står de byta av oljeavskiljare samt en packning.
den kanske frös sönder i kylan?
E39 har haft problem med att vevhusventilationen kan frysa i stark kyla, vilket har hänt med mig två ggr. Någonstans på forumet har jag läst att E60 har en förbättrad variant med eluppvärmd vevhusventilation. Det är nog dessa delar vi ser i sprängskissen. Skulle tro att din bil fungerar utmärkt utan att kontakten sitter i, men att oljeavskiljaren kanske kan frysa i stark kyla. Jag skulle absolut byta den så att det finns fungerande uppvärmning.

/ninja
Ma
31
Malke
520d F10 -11
Efter ett par besök så är felet lokaliserat.
Felet var en vinkelstuts pos.7 Länk
Motorlampan lyser, motorn går ojämnt

Det började med att den gula motorlampan började lysa. På bilbesiktningen fick dom en felkod som sa: -"kamaxellägesgivare sen".
BMW i solna sa att de skulle byta kamaxelgivarna som steg 1 ( då det var det vanligaste felet) Byte drygt 4000:-
När jag hämtat ut bilen från BMW i solna och kört halvägs hem började motorlampan att lysa i samband med att jag gjorde en omkörning och varvade till ungefär 3500 rpm. Dessutom började motorn gå mycket dåligt, hackade sig fram och var kraftlös. Jag stannade vid första tillfälle och stängde av motorn efter en stund startade jag bilen och den gick då som vanligt utan lysande motorlampa. Tyvärr återkommer detta problem så fort jag pressar bilen upp till ca 3500rpm, ryckig gång och kraftlös. Nu har jag lämnat in bilen till BMW solna igen. Dom ringde och talade om att jag måste byta topplocket för att "kamaxelt har grävt sig in i toppen" pris 60 000:-..
Jag kan ingenting om bilar och motorer men inbillar mig att om kamaxeln grävt sig i topplocket borde det väl resultera i att bilen går dåligt även i låga varv samt att det borde låta illa.

Jag sa att det verkade konstigt att det skulle vara ett mekaniskt fel och frågade om dom var säkra på sin sak. BMW verkstan har INTE tagit av toppen och verkligen tittat (eftersom det enligt dem är ett jobb på 3 timmar).

Jag tycker det är konstigt att bilen går sämre när jag haft den inne på en auktoriserad BMW-verkstad än den gick innan jag lämnade in den då endast motorlampan lös.

Jag skall åka in och hämta bilen imorgon då försäkringen bara täcker upp till 10 000 mil (min har gått 10380 mil) och jag inte har råd med en sådan utgift.

Är det någon som råkat ut för liknande?

Det låter konstigt att de först säger kamgivarna och byter dessa, är det samma felkod igen .
Om det är det så ska de byta givarna igen eller åtminstone ge dina gamla i retur då det ej var någon fel på det.
Jag kan sätta en bärs på att det ej är "kamaxeln som ätigt sig in i toppen" det hade hörts och motorn borde inte gå alls, hur vet de det utan att lyfta toppen det måste du fråga.
det lär inte alls vara det då felet försvinner när du startar om bilen.
Har de kollat felkoder igen.

Hämta ut bilen och lämna den till per i hudding på bil och motorteknik för felsökning, be han spara allt han byter.
När det är gjort reklamera allt hos bmw i solna gå till media om du så måste.
Hej.
Per i Huddinge, är det BMW man ser längs vägen? Kommer själv från Norrtälje.

Hej när det är en fristående.

Länk

Prova å sök på bil och motorteknik per i huddinge han har ganska gott ryckte.

Prova å ring se vad han säger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.