|
|
|
|---|---|
|
Hej, funderar på att köpa mig ett par 19" fälgar till min E61a -06. Har lite frågor: Det är inget sportchassi eller liknande på bilen, kommer den se ut som en crosscountry om man inte sänker den? Passar 19" utan modifikation? | |
|
Förövrigt är däcken 235/35 19" runt om, funkar det på en E61? Samt ET35 på alla fälgar.. |
|
| ET35 låter väldigt mkt, kommer nog ta i fjäderben, bromsok o.s.v. då hjulen sitter för långt in. E60/61 bör ha ET 15-20 vad jag förstår vilket gör att du förmodligen får köra spacers på minst 15mm för dessa fälgar. | |
|
På min kör jag med: 8,5x19 ET12 med 245/35 (fram) 9,5x19 ET17 med 275/30 (bak) Gissar att de fälgar du tittar på hör till en 3-serie pga högre ET och däckstorleken. Kör du med samma dimension runt om på en 8x19 fälg så bör ET ligga kring 20 och hellre ett par steg under än över för att det ska bra ut. Fälgar till E60/E61 brukar inte vara någon bristvara så att köpa till en annan modell och sedan trixa med spacers hade jag hoppat över. Däckstorleken är något i underkant och det hjälper ju knappast till när det gäller att minimera crosscountry-looken. ___ //Ulf |
|
|
Okey tack för hjälpen! Det är mycket riktigt performance-fälgarna till en 3-serie. Ja då vet jag iallafall. Hur fungerar det annars att köra 19" utan sänkning? Ser det crosscountry ut? |
|
|
Programmer: Är det inte minst 255 på 8.5or Du skulle väl ha kört 255 - 285? |
|
| Vinyl: Beror på däck men 235 är ofta optimalt för 8,5" bred fälg, 225 kan även köras utan problem. I smalare delen av spannet kör man ofta fram för att minimera sviktande hjulsidor medan man har bredare i rekommenderade spannet bak för bra fäste. | |
| Ok, beställde nämligen 225 fram 245 bak till mina 8" (19) för ett par dagar sedan. Skulle du rekommendera något annat? | |
|
Kommer funka bra men utseendemässigt så kommer du ha lite olika stuk fram och bak, kanske inget du kommer bry dig om. Kommer bubbla lite bak med så brett däck på den fälgen. Här är exempel på data från däckleverantör av racingdäck (styvare stomme och optimerat för grepp) men du ser lite vad spannen är. Länk Jag skulle personligen valt samma dimension fram och bak om du har samma dimension på fälgarna för att få samma "fit" på fälgen. Vill du ha aggressivare look så kör lite spacers bak kanske?! |
|
|
Skulle jag kanske ha valt 235 runt om då kanske? Satt nämligen 255 bak när jag köpte bilen och tyckte baken vibrerade en del, däcken va visserligen slut men ändå. Kanske får ändra min beställning? |
|
|
Vibrera ska det inte göra, låter som dålig montering/balansering. Är mest utseendemässigt det kommer skilja. Pressar du hårt så kan däcken bak vika sig lite mer men på 19" så ska det inte vara mkt då du har så små däcksidor i vilket fall. Vad du ska göra är upp till dig men för mig låter det både lite smalt att köra 235 bak på en 530 men samtidigt lite skumt att köra betydligt olika dimension på samma fälg på samma bil. Men vad gör man om det är sådana fälgar man har.. |
|
| Ja, men då låter jag det va som det är. Får kränga på dom och se hur det blir, det blir säkert bra. Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor. Jag återkommer. :) | |
|
Vinyl: mina dimensioner är standard för E60/E61 Länk Dock så kör jag med ett något lägre ET för att det ska se lite bättre ut. ET12/ET17 är standard på M6 E63. ___ //Ulf |
|
|
Ska köra med ET12 bak och ET18 fram, 245/35-19 runt om. Hade tidigare ET12 fram men det var tajt med min sänkning. Så när oturen var framme och två fälgar gick sönder passade jag på att byta ET. Spännade att se hur det blir. /Rikard |
|
| 235/35-19 kommer se smått ut på en osänkt E61. Gå upp till 245/35 åtminstone, helst 235/40. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.