AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.520

Köptips och råd 335i eller M3?

Sida 1 av 2
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Hej!

Nu går jag i tankarna att byta upp mig en smula från min gamla pärla och står då i valet och kvalen mellan 335 och M3. Jag har siktat in mig på 08-10 modeller som verkar kosta runt 400.000 kr oavsett modell, så rent ekonomiskt går dom ju nästan på ett ut.

Det jag snöat in mig på mest är en M3 cab eller cupé från runt 08-10.
Anledningen till cab är att jag har det idag och älskar känslan, dock ger ju detta bilen ca 200 kg extra att släpa runt på samt ett vekare chassi (hur det är med det i en modern BMW vet jag ju dock inte men har erfarenhet av den gamla Volvo C70 cabben som var som en disktrasa på vägen, dock tycker jag att min gamla E36 cab sköter sig riktigt bra.)

Alternativet är ju den, till design sett tråkigare, 335i som ju dock har en turbomotor vilket kanske gör den till en mer lämplig vardagsbil då man inte måste köra den lika hårt för att få ut prestandan ur den... Dock är det ju "inte en M3a"...

Jag är ute efter en åretruntbil som inte kommer rulla många mil och självklart inte skall användas i saltigt snöslask, även om den får rulla på vintern, så vilket val hade ni gjort?
En fin välvårdad 335 är ju en otroligt fin bil, men en M3 är ju alltid en M3. Jag har i stort sett ingen erfarenhet av någon av dessa modeller än så det blir till att försöka få till testkörning, men vad skall man tänka på och är det några fallgropar eller problem man kan råka ut för när det kommer till dessa modeller?
Satsa på en M3 E93 med DKG låda. En underbar bil och bara känslan att höra vrålet från motorn och avgasljudet en solig sommardag nedcabbat gör att man får gåshud. Du får då minst två bilar i samma förpackning.

/Anders
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Ja en M3 är ju alltid en M3 =)
Men finns det anledning att vara tveksam till att köra runt i en M3 på vintern t.ex?
Har hittat en potentiell 335i cab 08a som ligger bra till før bara 319k. Dock har den steptronic-lådan som väl är lite tröttare än den nya DKG kassen?
Har som sagt inte kört någon av dom än men det känns ändå som att en 335i med bi-turbo och 306hk gott och väl bör kunna slå en M3 i vardaglig körning....eller?
om du har chansen provkör båda. Själv så blev jag helt såld på min 335 vid första provkörningen, det är en underbar motor(har aldrig kört e9x M3 men säkert helt brutal motor den också och i en klass för sig)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Beror ju på vad du menar med att "slå" en M3. Jag har inte kollat, men antagligen är försäkringskostnader och annat lägre för 335i. Troligen är den mjukare avfjädrad och därmed bekvämare. Mer praktisk för vardagsbruk helt enkelt. Prestandan i 335i räcker mer än väl, men naturligtvis är M3 vassare. Hur man värdesätter det är upp till var och en.
Visa användare
789
johmei
335i E92
M3 är M3 men 335 är en härlig maskin som kostar betydligt mindre att äga. En vettig tune och den är även snabbare på vägen. Inget snack att M3 är bättre å snabbare på bana dock. Men ska du ha Cab så lär inte bana vara aktuellt. Med allt detta sagt så har du pengarna så är en fullsmetad M3 E93 oslagbar. Har en polare som säljer en sådan svart 2011. Kanske lite dyr för dig men riktigt härlig maskin. Motorn med DKGn är porrigt att åka med taket nere kan jag säga. Lite frisörvarning men jäkligt härligt..
Visa användare
789
johmei
335i E92
M3an har bromsad diff å tar sig fram bättre vintertid även om den är något lägre kanske. Effektmässigt är båda monster som klarar det bra med hjälp av dtc/dsc.

Jag vill också tillägga att polarens M3 var anledningen att jag köpte 335an. Nu när han vill sälja och jag har betydligt mer effekt än honom och lite M3 delar så känns valet att behålla min 335 helt rätt!
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Hej och tack för att ni delar med er av era tankegångar!

Vad jag menar med att 335an slår en M3a är helt enkelt att jag tolkar den som mer allround. Det är en turbomotor med rejält bottenvrid och bra klipp i även om M3 är en riktig racermaskin. Som du säger så är det väl troligtvis en cab jag är ute efter och då är ju inte prestandan i topp på någon av dom även om man nog kan skrämma ihjäl svärmor med bägge två =)

själva driftkostnaden är väl inte så intressant, försäkringen skiljer bara en tusenlapp i månaden, dock tror jag nog att det lutar åt en 335 för tillfället. Väntar jag ett par år kan jag köpa mig en nyare M3 istället för att hamna precis på fel sida modellskiftet.

Får helt enkelt testa båda och se hur det känns! Tror dock att det är en enkelbiljett att sätta sig i en M3 då man väl lär bli såld direkt =)
Visa användare
789
johmei
335i E92
Inte nödvändigtvis att du blir såld direkt om de har likvärdig utrustning för insidan är densamma förutom någon M knapp om det är aktivt chassi o.s.v. men M3an är precis lika allround om du har DKG och aktiva chassit som är lika skönt i mjukläget som m-chassit på 335an.

Jag upplever endast skillnaden i motorkaraktär, ljud och utseende när man beskådar bilen med glassen i handen.

Om ägandekosten (försäkring skiljer 1000kr/månad?!?!, förbrukning, service) inte avskräcker alls så kör på M3an då den kommer hålla värdet betydligt bättre än 335an och varför vänta och sukta OM det är M du vill ha! Den kommer inte vara besvärligare i vardagslivet än 335an, dvs den kommer fungera (vara en njutning) i alla lägen förutom när du vill lasta mkt eller ta dig fram i nysnö, då är båda bilarna kass varför man bör ha en till kan jag tycka.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Jag gör kanske inte valet enklare men gör det kanske mer och mer klart att du får köra några av varje helt enkelt. Mkt likvärdiga men ändå helt olika. =)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Du menade väl att försäkringen skiljer en tusenlapp om året? För en tusenlapp i MÅNADEN är väldigt stor skillnad.

I övrigt är det en intressant tråd du startat men jag måste fråga dig om en annan tankebana du inte varit inne på: Du har nämligen konstaterat att takkonstruktionen i en E9X plåtcab väger över 200 kg, (280 kg faktiskt har jag för mig!) och att det här påverkar vägegenskaperna.

Varför inte titta på en 135i cab? Den har ju nämligen tygtak, som lär vara både bättre och mer isolerande än en e36-cab. Jag har en själv som du ser och värme- och ljudisoleringen är fullt tillräcklig. Dessutom väger ju en tyg-konstruktion bara en bråkdel av vad plåtcaben väger.

335 i all ära, men en M3 är alltid en M3. Har du råd att äga en så är det inget att snacka om.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
+1 på den Kristoffer_L!

Fakta från BMW.se angående vikter:

135 Coupé: 1530/1545
135 Cab: 1665/1685 (med o utan DKG)

335 Coupé: 1460/1475
335 Cab: 1810/1825

M3 Coupé: 1655/1675
M3 Cab; 1885/1905

Så: 1:ans cab väger c 140 kg mer, 3:ans 350 kg (!!) och M-bilens 230 kg.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Det är ju inte bara själva cab-taket som väger. En stor del av viktökningen kommer från förstärkningar av chassit som ska klara sig utan tak. Om taket på en M3-cab skulle väga 230 kg mer än ett coupe-tak så skulle det bli väldigt lustig väghållning.
Visa användare
789
johmei
335i E92
335i E92 Coupe väger mer, 1600 kg tror jag det är som tjänstevikt. Men visst är det ganska stor skillnad i vikt till cabben och jag ser inte ens att man funderar på Cab om det är prestandan man är ute efter. Visst Pagani kanske lyckas göra likvärdiga eller snabbare cabbar/roadsters men för en BMW coupe/cab så är coupen klart sportigare och cabben klart glassigare helt enkelt. =)

Smaken är som baken men 3-seren tycker jag är mer bil och designmässigt helt annorlunda än "1an". Plåt måste ju vara tåligare än tyg och på så vis bringa bättre andrahandsvärde och mindre servicekostnad, men ren gissning från mig.
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
När det gäller försäkringen är det faktiskt ungefär en tusing i månaden som skiljer när jag gör en beräkning på BMW originalförs. Där går M3 på 23-24k om året medan jag för en 335i får betala ca 1100 i månaden. Dock är allt billigare än hos Folksam som vill ha närmare 50k om året för en M3. =) Är det någon som har koll på vilka som är bra på försäkringar till dessa bilarna? Vissa verkar inte ens vilja försäkra dom...

Visst finns det en ekonomisk faktor i valet även om jag har råd med bägge.. Jag vill kunna betala bilen kontant vilket en M3 inte riktigt tillåter förrän lite senare och det är nu jag vill handla. Visst kan jag ta ett litet lån på de sista tusenlapparna som skiljer bilarna åt men det är något jag helst vill slippa.

Oavsett vad så är det bilarna som avgör i slutändan! En M3 är då enligt vissa minst lika bra vardagsbil som en 335i med M-paket om jag förstår det rätt, vilket är den 335i jag jämför med.

Att det är hardtop på dessa är anledningen till att jag kan tänka mig dom som cab. Jag har en E36 med softtop nu och även om den är i kanonskick så känns det bättre med hardtop. Audi kör fortf med softtop, och det är anledningen till att jag inte vill ha en A5 cab även om dom nya modellerna är otroligt snygga och trevliga att köra, och moderna softtop är säkert väldigt bra.

Det står alltså mellan 335i och M3, så jag får väl helt enkelt försöka testa båda och se. Det lär ju vara enklare att komma över en 335i att testa än en M3, men jag får göra mitt bästa! Dock är väl kanske handlarna lite rädda för däcksparkare och allmänt löst folk som vill sitta bakom ratten på en M3. Jag har i ärlighetens namn aldrig var och testkört en prestandabil hos handlare, så det återstår att se om dom släpper ut mig på vägarna, eller om dom bara låter medelålders män med monockel och cylinderhatt prova dom...

Du svarade nog på frågan själv - att bolagen ger dig en premie på 50kkr är precis detsamma som att de inte vill ha dig som kund. Trist men en Man<30 år är en högriskgrupp i trafiken och med en M3 tänds alla varningslampor hos försäkringsbolaget...

Finns inget "billigast bolag" utan du får kolla vad som är billigast för just dig då premien beräknas individuellt. Ett bolag som är svindyrt för vissa kan vara tvärtom billigast för en annan.

Skiljer det så mycket i försäkringskostnad hade jag nöjt mig med en 335 M-sport. Det kommer troligen inte bli din sista BMW ändå :-)
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Ja det blir till att ringa runt, men BMW verkar faktiskt ha bra pris på sina försäkringar. Försäkringskostnaden är inte hela världen då jag ställer av bilen varannan månad, utan det är helt enkelt bilen som får avgöra. Dock skall den ju vara prisvärd och det tror jag nog bägge är i dessa årsmodeller.
Dock varierar priserna en hel del. De billigare är oftast privatimport, men varför dessa skulle stå lägre i pris förstår jag inte. Bilar av denna kalibern och med ett par år på nacken känns som om dom vore minst lika bra tyskkörda som svenska..

Någon som har uppfattning om detta? Jag funderade först på att importera en men känner att det inte är värt besväret. Men hur bör prisbilden ligga på en 335i i sverige?
Hittat allt från 250-420.000 på årsmodell 08-09. Kom det en facelift 09, eller vad kan motivera en eventuell tröskel vid detta årtal på både 335 och m3 som jag tycker mig märkt av?
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Åker M3 E93 med DKG sedan sommaren 2011. Innan hade jag en 325D E93 (med M-paket i samma färg som M3an) samt att jag har haft E91 335ix. 335an går jättebra men när man ställer en E93 med M-paket bredvid en M3 E93 så ser ju M3an så mycket grymmare ut, den vanliga E93 ser nästa "tråkig" ut. Men till vardags så funkar nog en 335 bättre, jag själv skulle aldrig komma på tanken att använda min M3 E93 till vardags året runt, åker dock med den till jobbet de dag som vädret tilllåter detta, dvs strålande sol med noll risk för regn.
Betalar ca 1000 kr / månad i försäkring för M3 hos BMW original.

Visa användare
789
johmei
335i E92
Hur fungerar 335an bättre än M3 till vardags? Är det inte bara att du är omotiverat rädd om din M3. En M3 lär väl klara regn lika bra som 335 eller har jag missat något? Likaså snö..
Den är ju betydligt dyrare att köra, så kanske därför, annars klarar ju en M3 med glans det vardagliga. Cabben har ju dock nackdelen att det blir väldigt lite plats för bagage om man nu behöver det när man har nedcabbat. På vintern och andra icke-cab tider så fungerar dock bagageutrymmet väldigt bra.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.