|
Sida 6 av 9
|
|
|---|---|
|
Jag tror att det ingår nivåreglering när man väljer till sju-sits så det finns redan på bilen. Om nivåregleringen i sig gör bilen mer bekväm och inte bara ser till att den inte "sackar" vid tung last vet jag ej... Jag har inte offerten framför mig men ser ut ungefär så här: M-sport Komfstolar Aktiv styrning Drag Hifi Navi prof Sju-sits 20"-fälg Fjärrstyrd bränslevärmare Funderar att komplettera med: Adaptive drive Aut baklucköppning Stolsvärme bak Rattvärme Hifi-prof Bilen är vit med svart skinn. Ska dock erkänna att jag börjat fundera på om man inte borde vänta in den nya modellen. Bilen ovan tillverkas i maj med leverans i augusti. Alltså samma månad som nya modellen börjar tillverkas. Jag brukar få bra rabatter via företaget (10-12%) men självklart är det mindre än de ca 20% jag får på utgående modellen. Någon annan med liknande tankar..? zeejay |
|
|
Jag var också sugen på att slå till på en x5 40d nu när den reas men efter en testtur övertygades jag om att avvakta till den nya kommer då jag inte gillade stötigheten och ljudnivån i kupen och hoppas att den nya är lika mycket bättre som F10an är vs E60. |
|
|
Den nya blir ju säkert ännu bättre, men kommer även bli större vad jag förstår. Vet någon något om ev prisbild? 10% upp eller mer? Nu har jag byggt en X5 40d med listpris ca 905', hoppas kunna få den för ner mot 700 eller i bästa fall under... Det gör dealen för mig. Å andra sidan kör jag ingen F11 i nuläget direkt... ;-)) |
|
|
Om man jämför en rabatt på 20 procent på utgående modell mot 10 procent för den nya snackar vi om uppåt 90.000 kronor i skillnad. Detta är absolut ingen obetydlig summa men om man adderar till ett garanterat högre andrahandsvärde på den nya modellen samt i bästa fall något lägre driftskostnader (lägre vikt, optimerade motorer etc) så är frågan om den utgående modellen verkligen är ett bättre köp rent ekonomiskt..? Självklart tror jag inte att nya modellen kommer sakna värdefall men det kommer helt klart bli prispress på bilar av gamla modellen som kommer ut på begagnatmarknaden i nästan samma veva som nya modellen( vilket min offererade bil lär göra...). Huruvida den nya modellen kommer att bli snyggare än den nuvarande återstår att se. Jag har sett en del bilder på nätet som eventuellt är korrekta bilder av nya modellen och jag kan inte säga att jag blev jätteimponerad... Sen är det en sak med bilder på nätet och hur man upplever bilen irl. Det kanske slutar med att jag ändå klipper till på en utgående 40d med Aaptive drive och massa annat godis men för tillfället velar jag oroväckande mycket...:) |
|
|
Blir det inte en prishöjning på nya modellen? Säg 5% med 12% rabatt på allt, då får jag det till ca 120000 kr skillnad (905'x1,05x0,88=836,220 resp 905'-189'=716000). (189 i rabatt har jag i en offert på en ngt lägre spec summa.) |
|
|
I nuläget finns i princip noll info om nya modellen vad det gäller priser. I bland blir det kännbara prishöjningar utan att man höjer standardutrustningen och i bland blir det mindre justeringar med ytterligare höjd utrustningsnivå. Jag tror man ska resonera utifrån vad som händer när bilen är tre år och ska säljas. I mitt fall skulle jag få leverans på den utgående modellen i augusti (samma månad som produktionen av ny modellen börjar) och när jag ska sälja den om tre år börjar de första volymerna av den nya modellen komma ut på marknaden. Låt oss säga att två 40d står i bilhallen med identisk utrustning. Den ena bilen är av den nya modellen som förmodligen kommer vara både större, lättare, snålare, säkrare och med ett klart högre nyhetsvärde. Hur mycket mindre ska den utgående bilen kosta för att man ska välja den...? Förmodligen kommer ingen titta åt den gamla om den "bara" är 30-40.000 kr billigare. För egen del skulle det behöva skilja bra mycket mer än så för att jag skulle överväga den gamla modellen. Så säg att det skiljer 120.000 mellan bilarna som nya så ska man dra bort det lägre försäljningspriset för den nuvarande modellen för att få en rättvisande bild. |
|
Ni 153 Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017 Mercedes v300 AMG 2020 Porsche 992 Carrera S 2020 |
Zeejay Har pratat med en säljare för ett tag sedan. De ska börja speca sina x5 or f15 I maj för att sedan kunna premiärvisa dem i aug eller september. Vet ej sedan när det är leverans för allmänheten? Jag går och väntar på att få besked om när jag får leverans av min för jag ska ha en. Tror det blir en 40d |
|
Nils-Johan Med risk att väcka irritation kring trådens ursprungliga syfte vilket handlar om frågan om vilken utrustning man ska ha på nuvarande X5:a så fortsätter jag att spinna vidare på nuvarande kontra utgående modell... Om övriga i tråden vill slippa denna fråga ska vi kanske börja en ny tråd...? I veckan kommer jag bestämma om det blir till att vänta in nya modellen eller trots allt slå till på utgående modell. Personligen tror jag att alla spekulanter på denna tråd kommer bli grymt nöjda oavsett vilken man satsar på. I nuläget anser jag inte att de bilder som cirkulerar på nya modellen ser bättre ut än nuvarande... Kanske växer designen över tiden men den nuvarande modellen är helt enkelt grymt lyckad ur ett designperspektiv... anser jag. Vidare kan man undra om nya modellen kommer vara lika lyckad rent kördynamiskt...? Om nya modellen som bygger på F10 chassit kommer fokusera på komforten på samma sätt som nya fem-serien har gjort finns risken att man kanske tappar lite av körglädjen på vägen... För egen del är jag smått besatt av tanken på maximal komfort men plågas samtidigt av fåfängan som syns i tillvalet 20"-fälgar så för min del ger jag gärna upp några procent körglädje för motsvarande förbättring på komforten... zeejay |
|
| Jag återkopplar till min tidigare fråga.. Vilken exterörfärg tror ni passar bäst med mörkgrått läder (individual Skiffer)? Titansilver, Spacegrå eller kanske Djuphavsblå?? Någon som sätt individual läder Skiffer i verkligheten? | |
|
WGN om du skall ta individual skinnet så skulle jag isåfall av alternativen ovan välja Djuphavsblå och Merino champagne/svart, alternativt Spacegrå och skiffer, men hellre då Platinum grå och skiffer i min smak. Varför "nöjer" du dig inte med nappaskinnet? För övrigt så tror jag inte att man kan räkna med att få samma komfort i en X5 vad gäller fjädringen som i en F11. Jag tror inte den nya X5-an kommer upp i F11 nivån. Av bilderna som finns hittills så föredrar jag looken på E70 framför den nya modellen. Men det är förstås en smaksak, den verkar se ut som en förstorad X3. Jag tycker för övrigt inte att det är något fel på komforten i X5 E70, har kört med 20" och 22" vinterdäck, men allt är ju relativt förstås. Men man måste ändå jämföra äpplen med äpplen. Det är två helt olika biltyper X5 och F11. /Anders |
|
|
Nu drar det ihop sig, väntar flera offerter med följande spec 40d Business port Edition Spacegrå Svart Nevada läder Adaptive drive Dragkrok inkl förhöjd dragförmåga Eluppvärmd ratt Automatisk bakluckeöppning Ej modellbeteckning Backkamera med Topview Solskyddsgardin bakre rutor mekanisk Aut avbländbara speglar Skidsäck Stolsvärme bak Klimaautomatik med 4-zonreglering Tredje sätesrad Kupévärmare med fjärrkontroll Extra 12 voltsuttag Helljusassistent Internetförberedelse Musikanslutning smartphone BMW apps Individual audiosystem 913´i konfiguratorn Saknar möjligen panorama, men måste sätta stopp nånstans ;-) Planerar inkorporera mattor, skydd bak, stänkskärmar, får se hur det går... Bästa offert hittills 715´, OK?? |
|
|
Jag skulle verkligen ta mig en funderare på att vänta in nya modellen oavsett om den skulle visa sig vara fulare när den är så nära inpå. Jag tror att skillnaden som måste till om 3år på en beg E70 mot en F15 kommer att vara ungefär den rabatt man får nu. Materialisten i oss vill alltid ha det senaste och det är klart mer status i det senaste än det näst senaste även om det är en enklare modell. Jag skulle idag speca min E70 med paketet F15. |
|
|
Ditt resonemang förutsätter att jag är beredd att punga ut med mer, väntetiden blir väl längre, Sverige prioriteras väl inte vid en lansering? Om 3 år köper jag nog ut bilen från företaget, senaste köpet V70 har jag haft i drgt 8 år, planerar inte ha denna så länge, men bilbyte oavsett ser jag ej som aktuellt efter 3 år... |
|
|
I dag sätter jag mig ner med säljaren för att bena ut för och nackdelar med nya respektive utgående modellen... Rhino69 För mig har du en drömspec på bilen..:) hade själv som målsättning att hamna kring 650 men det blir svårt med de tillval du har. Min säljare sa att sjusits är ett klockrent tillval även om man inte ska starta dagisverksamhet... Tydligen finns det många som hellre skulle köpa X5 istället för Q7 om bilen hade sjusits så de bilarna är "högvilt" enligt säljaren. zeejay |
|
| Anders: jag tycker om grått läder och som jag förstått det är skiffer-lädret morkgrått (?). Nappa är väl svart? | |
|
7-sits eller ej är inte superviktigt. Det går mycket lätt normalt att sälja även en 5-sitsig X5. Det går nämligen bort en del lastutrymme med 7-sits och att sitta där ger nästintill klaustrofobi för de stackars barnen som skall hamna där. Jag tog inte 7-sits till min bil utan valde istället annan utrustning. Q7 är lite rymligare än X5 men jag tror inte att det är så mkt konkurrens mellan dessa bilar då det är olika typer av köpare enligt min uppfattning. X5 köper man främst för att man vill ha en läcker körglad SUV, där konkurrerar inte alls Q7 enligt min uppfattning. WGN ja nappa är svart eller beige. Nu gör du mig osäker på om jag borde byta till Individualskinnet, för det ser läckert ut och kostar bara några få tusenlappar mera i UK. /Anders |
|
|
Skall du ha den som förmånsbil får du verkligen ta och bena ut sakerna med din säljare. Är det inte en modell som är specad till skatteverket så kommer du att få betala förmånsvärde för vad den egentligen skulle ha kostat. Dvs den blir lika dyr för dig som en F15. Jag skulle även överväga att ta en mindre motor och en F15 än en utgående E70 40d om det är så att du måste betala en del av anskaffningen. Tänk också på att om du skall köpa ut den privat och ha den ett antal år är det kanske minst lika viktigt med bra driftsekonomi som inköpspris och skatt och bränsle lär inte bli billigare med åren. |
|
| Tycker jag du ska :) snyggt med mörkgrått läder! I Sverige verkar det kosta 13' mer än vanligt läder. Vet du vad som skiljer individual läder mot vanligt, Anders? | |
| rhino69: Skulle du vilja avslöja vilken handlare det är som ger 198´i rabatt? =) | |
|
Jag hade i början på februari lite offerter på X5 40d, en låg ex vis brutto på 863 tkr och rabatten var då cirka 183 tkr, så 198 tkr låter väldigt bra men det kanske har ändrats på två månader? /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.