|
Sida 5 av 9
|
|
|---|---|
|
Jag har Hifi dsp professional som jag tycker låter riktigt bra, saknar inte något bättre ljud. Kupevärmare är kanonskönt men om du inte åker några längre sträckor och använder värmaren dagligen finns risken att batteriet tar slut. Panoramataket ger ett härligt ljusinsläpp, framförallt om du har svart inredning. Skönt att tilta upp nu i vårvädret också. Klokt med adaptive drive, ett givet val för den som gillar att köra bil. Det är stor skillnad mellan normalläget och sportläget. Lycka till! |
|
|
Adaptive verkar givet. Finns det några problem med panorama soltaket? Läckage etc, kan inte ännu bestämma mig, har tom börjat funderat på 3:e stolsrad... Jag trodde kupévärmaren gick på diesel. |
|
| Jag skulle absolut välja till panoramataket till en bil som X5. Är en av de tillval som är trevligt att ha året runt och blir det för mycket ljus är det bara att dra för innertaket. | |
| Jag har inte haft läckageproblem med mitt panoramatak, tror det var främst äldre E91 och E61 som haft problem - däremot så kan det knarra lite på vintern när is lagt sig på taket när man kör över ojämnheter och fartgupp. Detta försvinner så fort isen smälter - och är man riktigt känslig är det bara att dra för innertaket så är det som en "vanlig" bil. | |
|
Panorama nog insålt igen...;-)) |
|
|
bunf: Kupévärmaren går på diesel. Panoramataket är kanon. Kan inte säga att jag har det öppet särskilt ofta, men ljuset som det släpper in gör en annars mörk inredning ljus. |
|
| Jag funderar på att välja Individual läder Skiffer.. Vilken exteriörfärg gör sig bäst med det valet tror ni?? | |
|
Värmaren går på diesel men den tar en hel del ström för att hålla igång luftflödet tyvärr. Panoramataket har jag inte haft några problem med alls, tycker det verkligen gör effekt i X5an. Lite synpunkter kring jämförelsen med F11. Det är rätt stor skillnad i kvalitetskänsla, F11an går tyst och känns väl ihopskruvad medan X5an har relativt hög ljudnivå och knarrar och skramlar i jämförelse. F11an känns också avsevärt modernare och bjuder på mer körglädje. Det positiva med X5an är utrymmena, man sitter högt med bra sikt och färdas kungligt. Jag har samma dieselmotor i bägge bilarna men X5an är avsevärt mycket törstigare, framförallt i högre farter. F11an däremot imponerar med sin bränsleförbrukning. |
|
|
Individualtonade rutor skulle jag föreslå. HUD? Har för mig att den fått den nya 4-färgs versionen från 2013 även på X5. Den i kombination med hastighetsskylts läsaren är toppen! Jag har borstad alu i min och de är otroligt känsliga för hack och repor. Mitt panoramatak har jag haft rätt mycket problem med. De hade vänt en list fel väg på fabriken för taket så när det skulle täta mot taket så var det i stället en glipa. Så det regnade in rätt friskt. Det tog dem 3 försök och ett helt nytt tak innan de fick till det. Till adaptive drive så är nivåreglering ett fritt tillval. Jag skulle lägga till det även om det innebär bälgar och kompressor som kan bli problem med. |
|
|
Vad tillbehör nivåregleringen? Tonade rutor är NoNo från sambon, annars verkar det mesta OK... Kan någon mer utförligt beskriva Individual HiFi anläggningen, då menar jag ljudet i första hand. Med 4-zons klima, baksätesvärme och eluppvärmd ratt skippar jag nog kupévärmaren, prioriterar ovanstående och försöker nog klämma in panoramataket med. Det känns på sätt och vis sådär att få X5an beskriven som mindre bra ihopskruvad (jämfört 5 serien), men för att få sitthöjd, utrymme och ändå ett relativt högt mått av körglädje ser jag inuläget inga bra alternativ (för oss). Vi har ju faktiskt nu en gammal V70 (som tjänat oss väl...) Kan knappt bärga mig till veckan som kommer, väntar på ngn offert till och sedan får "spelet" börja... |
|
|
Delar uppfattningarna ovan om att du bör välja panorama. Kupevärmaren är kanon tycker jag. Tonade rutor har många fördelar. Givetvis bör du ta med skisack som är en struntsumma i sammanhanget. Ljudet är givetvis en smaksak. Hifi prof dsp är ett fullt godtagbart system för de flesta, individual är ännu bättre. Jag tog sistnämnda på min bil som är beställd. Delar uppfattningen om att F11 är tystare, mjukare och bättre hopskruvad men det är två totalt olika biltyper som båda har sina fördelar. När jag kör F11 så saknar jag ibland X5 och tvärtom. Båda bilarna är dock riktigt bra. Det skiljer ibland en del mellan olika X5-or när det gäller kvalitetskänslan medan på F11-orna så har alla känts klockrena. För att hålla andrahandsvärdet bra och vara lättsåld så "krävs" rätt spec på en X5. Svart bil är då plus. Svart/svart alt svart/oysterskinn. Spacegrå/svart bör också vara ok. Finns inte längre Platinum grey? Den tycker jag personligen är snyggare på X5 även om jag tycker spacegrå är en av de snyggare färgerna men tycker den passar bättre på F11 med m-sport. Snyggt med svarta performance njurar. Jag har f.ö aldrig haft ngt problem med panoramatak på någon av mina bilar. /Anders |
|
| När det gäller byggkvaliteten på X5 är den ändå ljusår bättre än de flesta andra SUVar. Sen skall man inte heller glömma att X5 oftast rullar på kraftigare däck (ger mer buller) och är som redan påpekats en äldre konstruktion än F11. | |
|
Tack för ännu mer svar! Om tonade rutor behövs solgardin? Finns det ngn bra skyddsmatta för bagaget, samt tex hundbur? Har inte sett det senare någonstans Hur har ni andra gjort med vinterhjul? V223 19" känns gjutet, men friktion eller dubb. Har hört mkt gott om Hakka, men då ej runflat. |
|
|
Har du barn som åker i bak? Tonade rutor räcker rätt långt men solgardinerna är förstås bättre. Bagagerumsmatta finns hos BMW och testa att säg till din åf att den vill du ha på köpet. Kostar väl annars knappt tusen kr. Hakka 7 är ju suveräna dubbdäck. Jag kör alltid dubb. /Anders |
|
|
Om du har personer som åker bak i bilen är solskyddsgardinerna bra. Tonade rutor skyddar egentligen ingenting mot solljuset. Jag har rullat med 19" friktionsdäck hela vintern och tycker det har fungerat utmärkt, vi har även varit en tur i fjällen utan problem. Men det är förstås en smaksak, nackdelen med dubb är väl på barmark då det känns som bilen är skodd med skridskor. Som Anders nämnde finns det ju ett stort utbud skydd för bagaget i olika prisintervaller. Hundburar har jag ingen erfarenhet av. Beträffande alla måste krav på utrustningsnivån är det ju väldigt individuellt. Ta exempelvis dragkroken som jag själv är en flitig användare av, men att påstå att bilen blir osäljbar utan är väl egentligen löjligt. Det kostar lika mycket att eftermontera en original avtagbar dragkrok till både X5 och F11 som att välja en i tillbehörslistan. Som köpare skulle jag inte låta detta avgöra ett eventuellt köp, om säljaren dessutom sänker priset med motsvarande är väl problemet ur världen. Visst finns det en del tillval som bör finnas med, speciellt på de dyrare modellerna men samtidigt är det ju tråkigt att speca en bil för att den ska passa nästa ägare. Rätt pris vid försäljning brukar oftast vara en avgörande faktor som kan väga upp avsaknaden av tillval för många. |
|
| Jag hade skippat panorama och lagt till dieselvärmare. Helt oslagbart när det är kallt. | |
|
På en X5 är det som många säger drag och uppgraderingen för ökad dragkapacitet mer eller mindre ett måste. Du får garanterat tillbaka pengarna den dagen den skall säljas och med god ränta. Samma som med avstängbar airbag, kostar massor att eftermontera. Jag vet inte ens om det går att eftermontera kittet för utökad dragkapacitet. Tonade rutor gör stor skillnad på tempen i kupén på sommaren. Fabrikstonade rutor är färgade och toningen blir inte repad som om det är film. |
|
|
Jo, den utökade dragkapaciteten känns enormt viktig. Du kan istället för 2700kg dra 3500kg! Troligtvis faller den största potenta köpgruppen bort direkt. Jag ställer mig faktiskt tveksam till att majoriteten av användare öht innehar tungt släpvagnskort, än mindre använder det. Jag menar mera att solskydden bak skyddar mot direkt bländade solljus i ansiktet vilket tonade rutor inte hjälper mot. |
|
|
Hej på er! Verkar vara bra priser på utgående X5:an nu innan nya modellen kommer ut. Jag köpte själv en 320 xd av gamla modellen precis innan de togs ur produktion och är grymt nöjd! När det gäller X5:an undrar jag om det bara är M-sport som det är riktigt bra priser på eller om det även gäller "vanliga" bilen..? Kan inte riktigt förlika mig med utseendet på M-sport men det kanske "växer" på en med tiden... Jag har sett en hel del inlägg om adaptive Drive på tråden och jag har en liknade fråga. Jag är ute efter en så mjuk och bekväm sättning som möjligt och undrar då vad ni tror om adaptive drive kontra standardchassit...? Spontant känns det som mycket stålar för AD men om man får ett ännu skönare chassi med komfortläget tror jag att det blir AD... När det gäller ljud kommer jag ta HiFi-proff då min erfarenhet av vanliga HiFi från min 320 xd inte är positivt vilket resulterat i nya högtalare runt om med baslåda i skuffen... Bilen jag fått offert på börjar närma sig 700 papp med bl.a AD, sju-sits komfortstolar, navi prof, m.m. zeejay |
|
|
Det är rabatt på x5 Sport edition, 30d eller 40d. Normalpris 725, 556 nu respektive 763 och 590, men det gäller business varianten, för privatpersoner 599 resp 639. Då ingår M Sportpaket, 20' fälgar, aeropaket, lister mm läder, komfortstolar, aktiv styrning, Navi prof, USB paket, Bliuetoth prof, belysnpaket. Vad har du mer begärt i offerten? Som jag förstår det kanske du skulle lägga till nivåreglering (luftfjädring) för att få ytterligare komfort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.