AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
35.500

Hjälp mig speca X5 40d M-sport

Sida 2 av 9
Har en x5 40d med sportpaket tilll låns ett par dagar för att se känna hur dom är men tycker att den är extremt hård även vid lite högre farter på halvtaskiga landsvägar. Någon som vet hur den blir med Adaptiv drive? Tycker öven att vägljudet är väldigt högt bilen rullar på blizzak friktionsdäck.
Som det känns nu kommer jag nog att avvakta till den nya kommer och hoppas att den är ett par snäpp bättre.

Med adaptive drive kan du ställa om chassiet från sport till comfort med en knapp vid växelspaken. Tekniken är också mer effektiv för ojämnt underlag. Googla adaptive drive på youtube, finns en vettig serie klipp där om hur det funkar.
Lycka till!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag har inte provkört någon med M-chassie så jag kan jämföra, har bara kört bilar med adaptive-drive. Enligt mina preferenser så tycker jag att AD chassiet funkar bra för vanlig körning, lagom gungigt i normal och lagom hårt i sport. Med 333 hjulen och sport så blir det hårdare än i 520n med M-sport men det behövs för att hålla en så stor och tung bil på rätt kurs om man pressar lite.

Upplever också att X5an är bullrigare i vissa situationer än 520n, men då har jag dubbat på X5an och friktion på 520n så jämförelsen haltar lite.

Jag har prologic7 i min, men jag skulle säga att Hifi räcker.
Jag upplever den som väldigt studsig i landsvägsfart jämnfört F10 med m-paket som sväljer landsvägsojämnheterna på ett helt annat sätt och är ju ända ganska hård i setupen.
Ljudet kommer väl med det ökade vindmotståndet och de stora däcken men jag trodde inte det skulle vara så markant skillnad och då går ändå F10 på dubbdäck o X5 på friktion.
annars är ju billen fantastiskt kompetent när man pressar den med tanke på att det är en suv och vikten.

På landsväg tycker jag X5:an gör sig som allra bäst. Har i vinter kört Gbg-Sälen två gånger, första gången med min pre-facelift 09:a och andra gången med en faceliftad 12:a. Båda med sportchassi. I den trafiken, lite halvtaskig väg samt med lite tidspress skulle jag inte kunna tänka mig någon annan bil som klarar uppgiften bättre än en X5. Fantastiskt skönt att sitta lite högre upp dessutom. När man kör X5 på landsväg infinner sig "king-of-the-road-känslan" som allra mest.

Att 5-serien är lite tystare är väl inte någon större överraskning. Det är ju två olika sorters karosser. Femmans smäckrare kaross plöjer ju vinden bättre. Jag har dessutom hört (obekräftat) att femman ska vara bättre ljudisolerad än X5:an. I analysen ska ju även tas med att femman är en tre-fyra år nyare modell.

Med dagens erbjudande på X5 så landar priset på nästan exakt samma nivå för X5 40d och 535xd med likvärdig utrustning. I det valet hade jag helt klart gått på X5:an. Efter att ha kört SUV i några år skulle jag som bor utanför stan inte vilja vara utan en i bilparken. Just nu tycker jag att X5:an, med dess oslagbara helhetslösning, är den bästa SUV:en på marknaden, trots att den snart går i pension.
Jag har ju vandrat en del mellan F11 och X5 sista två åren och det är lite som att jämföra äpplen och päron. Två totalt olika biltyper. Det ger inte rättvisa till varken den ena eller andra att jämföra. Men...

F11 är ju för det första en av de absolut mest komfortabla bilar man kan äga i normala prisklasser. Även med M-sport och 20" så har den en otrolig komfort både fjädrings- och ljudmässigt.

X5 är betydligt "hårdare" i fjädringen, även sämre ljudisolerad anser jag. Den byggs ju även i USA och har ibland haft lite sämre kvalitetskänsla i materialvalen tycker jag. Den blir bullrigare och stötigare att åka i.

Däremot är ju X5 en sällsynt bra bil ur olika användningsområden och man får ändå en rapp, körglad och för bilstorleken "kul" bil att köra. Baksätet är rätt så suveränt när man som vi nu har hustru och barn som åker där. Betydligt rymligare för ben och luftigare än F11. Dock lämnar ännu bagageutrymmet en del att önska. Önskar det vore lite bredare (gäller även F11) och lite längre, men höjden är ju suverän. Däremot ingen önskebil när man skall in med en stor liggvagn som vi nu har behov av. Det slutade med att jag igår kväll beställde en ny smidigare combivagn från England.

Just nu åker jag 530d X-drive F11 -12 och jag måste säga att den bilen är helt underbar nu vintertid. I fortsättningen skulle jag aldrig drömma om att köpa en F11 utan X-drive. Den har varit helt suverän nu den månad jag ägt den med en hel del snömodd och is. Vi bor 10 km utanför stan och vägen är bitvis både hal och moddig och bilen bara glider igenom och man har full kontroll hela tiden (känns det som iaf).

Valen mellan F11 och X5 är inte lätt eftersom båda bilarna har helt olika fördelar och nackdelar. Det beror helt på vilket bilbehov man har. Det är rätt skönt nu när jag vant mig att åka högt i X5, skönt när man varje dag mer eller mindre ser lite vilt vid sidan av eller nära vägen, bra sikt och lite mera "trygghet". Däremot är ju F11 en helt suverän körmaskin. De 6 cylindriga dieslarna hos BMW är helt suveräna.

För min familj känns dock X5 bättre för våra behov och därför har jag beställt en ny X5 från England med leverans i juni.

/Anders
Ro
972
Robert J
Kan bara hålla med om allt!

Det är också därför man ser till att ha en X5 och en F11. :)
Me too Robert :)

/Anders
ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Tjena, lånar denna tråden lite med liknande funderingar.

Vad tror ni om Safirsvart med Sadelbrunt läder?

Hur dumt är det att inte ta med:

- Backkamera
- Dieselvärmare
- Dragkrok

? :-)

Tack!
garpenrud: Är väl en helt ok kombination, förutom att sadelbrunt läder inte finns till X5 längre. =)
ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Hmm? Går ju bygga i konfiguratorn? Bug?
Du skall aldrig beställa en X5 utan dragkrok. Där får du senare problem när du skall sälja den och det är mkt dyrare att eftermontera. Backkamera med topview är också ett väldigt bra tillval till en X5 som jag aldrig skulle välja bort. Värmaren är ju jättebra men även dyr så den åker väl bort isåfall om du vill ta bort något.

Nevada cinnamonbrun kan du välja men det var säkert den som du menade? Helt okay kombination med safirsvart även om jag inte skulle välja den själv.

/Anders
ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Du har rätt Anders, Nevada cinnamonbrun heter den. Ber om ursäkt för det. Är det en svårsåld kombo tror ni?

Misstänkte att jag skulle få det svaret om dragkrok. Känns så förbenat trist att lägga 9200 på något jag ALDRIG kommer använda :-(

Tack!
Men du har igen varenda krona av de 9200 kr kan jag lova dig för en X5 utan dragkrok är tämligen kall, du bör även lägga till utökad dragkapacitet.

Jag tror inte den kombon är direkt svårsåld, det finns alltid någon/några som den tilltalar men bilen måste då vara svart. Däremot så får du en bredare kundkrets på svart/svart och alternativet är svart/oyster som är rätt poppis. Den sistnämnda är dessutom väldigt fräsch med kontrasterna. Själv valde jag dock safirsvart och svart exklusiv skinn till min bil men hade valt oyster om den funnits i exklusiv skinnet.

/Anders
ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Ok, tack för din feedback Anders.

Bilen är tänkt såhär då:

BMW X5 3.0D
Safirsvart Metallic
Nevada Cinnamonbrun
M-Sport med 20"
Komfortstolar
Nav Pro
Bluetooth
Aktiv Styrning
Internet
BMW Apps
BMW Live
HiFi DSP
USB
Musik för Smartphone
Tonade Rutor
Dragkrok
Förhöjd Dragkapacitet

Känns detta ok? Det är egentligen bara backkamera och dieselvärmare som jag egentligen vill ha, men det börjar närma sig smärtgränsen vad jag mäktar med.. Båda grejerna är dyra.
Inget att be om ursäkt för garpenrud. Jag hade själv velat ha sadelbrun som är ljusare brun än cinnamon. Synd att det inte går att beställa längre.

Fin kärra. Auto-baklucka? Värme i baksätet? Värme i ratten? skönt om man inte har kupévärmare..
du har det som "bör" finnas med anser jag. Men jag håller med WGN om att du åtminstone bör ha automatisk baklucka också för luckan är rätt tung till X5, givetvis är det skönt med även rattvärme och värme i baksätet men det beror ju på din budget.

/Anders
Ro
972
Robert J
Jag skulle överväga internet, apps mm mot backkameran. El-luckan är ett måste. Kniper det verkligen skulle jag överväga aktivastyrningen och även 20" fälgarna. 20" är det som är enklast att eftermontera så det skulle jag överväga först mot options som är mer eller mindre omöjliga att eftermontera.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Har du barn så kommer du ångra att du inte tog läslampor bak. Går iofs att eftermontera men det är ett nedrans pyssel. Vet av egen erfarenhet...
ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Efter diskussioner med ÅF (Fantastiska Gustaf Åkesson på Autopartner i Skövde), blir det både backkamera och dieselvärmare. Där stänger vi nog butiken dock. Så oavstående spec plus backkamera (med beroenden) samt dieselvärmare.

känns det bra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.