AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
35.502

Hjälp mig speca X5 40d M-sport

Sida 1 av 9
Har velat fram och tillbaka om jag ska beställa en ny X5 med den nya fina rabatten. Om jag blir av med min nuvarande X5 för en rimlig peng blir det troligen aktuellt, jag är mycket sugen..

Jag skulle vilja ha synpunkter på nedanstående spec. Inte för att jag tänkte speca med syftet att sälja, men en spec som tilltalar fler är väl ändå bra då det blir aktuellt med försäljning.

BMW X5 40d

M-sportpaket

Azurite black metallic (eller Citrin black metallic, eller Deep Sea blue??)
Läder Nevada Oyster
20" LM M-sport
Aluminium borstad interiörlist

Aktiv styrning
Dragkrok
Förhöjd dragkapacitet
Sportchassi
Automatisk baklucköppning
Shadowline högglans fönsterlister
Shadowline högglans takrails
Ej modellbeteckning
Rattvärme
Kupévärmare med fjärr
Panorama glastaklucka
Solskyddsgardiner sidorutor
Velourmattor
Automatiskt avbländbara inner- och ytterbackspeglar
Komfortstolar
Förvaringspaket
Stolsvärme bak
PDC fram och bak
Belysningspaket
Helljusassistent
Navigation Professsional
Hifi högtalarsystem

Vad tror Ni??
Ser bra ut tycker jag. Enda jag saknar är professionell Bluetooth som man kan streama musik från tex spotify eller liknande. Eller det kanske ingår ihop med stora navin?

Hade nog valt en svart. Gillar visserligen mörkblått men tycker den passar bättre ihop med beige interiör och med kromlister. Men det är min smak :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En mycket trevlig spec. Är inte så insatt i vad som är standard och vad som finns att välja till men två saker som jag uppskatt på min egen bil och som inte finns med i din spec är Head up display och Comfort access.

___
//Ulf
Delar Kristoffers uppfattning angående färgen. Safirsvart känns bäst på en X5 även om jag själv var i tankarna på att ta en deep blue metallic och oyster, men körde safirsvart och svart exklusiv skinn som jag tycker är väldigt mkt skönare än det vanliga skinnet. Sen gillar jag också HU och Comfort access. 4-zons klima passar bra i en X5 där ofta någon åker bak. Adaptiva kurvljus? Adaptive drive. Backkamera med topview skulle jag satsa på. Skibag? Tonade rutor.

Läge kolla i England om en alternativ offert tycker jag.

/Anders
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Tonade rutor tycker jag är ett måste även om du valt gardiner.

Alu dekoren är mycket känslig för repor och får lätt skador av spännen. Inte så mycket att göra något åt, bara något man får leva med.

Jag har backkamera och top-view, fantastiskt att ha då det är lite knepigt att baxa in och ut en så stor bil. Rekommenderas även om det är dyrt.

Väljer du en mörk färg skulle jag fundera på satin-silver lister.

Tänk också på att välja till stänkskydd eller vara medveten om att tröskellådor och skärmbreddare kommer att bli blästrade.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Hej.

Deaktivering Passagerarairbag 500:- missa inte det.
Adaptive Drive är underbart
Backkamera saknar jag ibland
Larm ?
Skidsäck. (Bra att kunna ta bort luckan vid armstöd för annan last med)
Extra 12 voltsuttag (Såg att man får det med baksätesvärme
Nivåreglering (Fick det gratis i kombo med adaptive drive på min)
BMW Apps. (har ej, men många vill nog ha det)
Musikanslutning för smartphones
Individual tonade rutor saknar jag. (Hund o barn bak)

Slutsats

Välj det du vill ha, men deaktivering passagerarairbag ska med, och borde vara standard.

/G
Min uppfattning är att ca 80% av alla X5 är svarta med svart skinn. Med risk för att trampa på flertalet tår, kombinationen svart/svart är oerhört trist. Egentligen tycker jag mörk bil=ljust skinn, ljus bil=mörkt skinn.

Då jag även tycker safirsvart är en alltför vanlig färg utan någon egentlig spänning i nyansen (har den dock på Z4:an) hade jag tänkt mig en individual svart (azurite eller citrin), djuphavsblå eller titansilver. Vilken av dessa fyra färger tror Ni på?

HUD är väl inte den nya i färg? Då går den bort direkt. Tycker inte den tillför något egentligen, skulle varit den nya i färg för att det var lite häftigt i så fall...

Comfort access har jag inget behov av, jag tycker om att använda nyckel - då vet jag var jag har den. Jag saknar de gamla nycklarna där man vred om för att starta, betydligt mycket mer känsla..

Backkamera har jag alltid klarat mig bra utan. Jag kan förstå backkamerans funktion på lastbilar, men inte på en förhållandevis normalstor personbil. Nu finns ju t.o.m. backkamera till 1-serien. Löjligt.

4-zons klima har jag inget behov av. Har dock alltid velat ha baksätesvärme.

Adaptive Drive är svindyrt, men säkert bra. Tycker dock att sportchassit fungerar utmärkt.

Bluetooth ska naturligtvis vara med.

Tonade rutor är jag lite kluven till, har det nu men tvekar lite..

De andra småprylarna (deakt airbag, skidsäck, etc.) är med, missade bara skriva det.

Anders: Hur ska du göra angående blästringen? På en mörk bil tror jag det funkar med stänkskydd fram, kanske även foliera utsatta partier?
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Våga satsa på en färg, det är så förbenat tråkigt att se svart svart svart !!!

Håller själv på att jaga den nya modellen x5 som kommer till vintern och där skall bli färg på den

Glöm ej adaptive drive
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Tänk på att M-sport saknar de breda trösklarna vilket leder till att hjulsprutet från framhjulen hamnar direkt på bakre skärmbreddare och trösklar. Om denna "designmiss" finns mycket skrivet på amerikanska forum. Så extra stänklappar tycker jag är ett måste. Och även foliering när bilen ändå är ny.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Oj, såg nu att det redan var omnämnt.
WGN: jag tycker du skall köra isåfall på en djuphavsblå med oyster. Jag var själv otroligt nära att ta den kombinationen på min X5 M50d som jag beställt i England men jag fegade och körde safirsvart, även delvis pga att jag ville ha exklusiv lädret och det fanns inget ljus läder i exklusiv i England och jag vill inte ha blå bil och svart skinn, så då blev det svart/svart istället och sen lite för att det är det "säkraste" när man skall sälja. Men djuphavsblå och oyster blir kanon tror jag. Jag tog det som jag vet är säkrast när man skall sälja och då vet jag att svart/svart alltid fungerar. Inte ofta man ser en blå X5 och vill inte bli stående med den pga färgen den dagen jag vill sälja.

Angående blästringen så har jag inte tänkt så långt ännu. På den X5 35d M-sport som jag körde några månader nu på vintern så gick det bra utan trots att jag hade 22" vinterhjul. Men det beror förstås på var man kör. Jag kollade även lite angående möjligheten att foliera vissa delar och vill minnas att jag hittade en firma i Upplands-Bro som hade hyggliga priser. Kanske tar jag den nya dit när jag får den i sommar. Stänklapparna har jag inte tänkt på heller, kanske en bra idé. Fick bilder av en annan AP medlem här i vintras och det såg helt okay ut.

Jag tycker def att du skall ta backkameran. X5 är en rätt klumpig bil och du får säkert kommentarer den dagen du skall sälja om det inte finns med. Tonade rutor skulle jag def lägga till.

På den jag beställt så har jag tagit i princip allt utom 7-sits och adaptiv farthållare.

/Anders
ni
17
nicklas1980
730d facelift 08a
Polaren har en x5a som han köpt ny och bytte in sin gamla, Det jag tycke va verkligen värt är servotronic vet inte om det ingår i aktiv styrningen men det var en enorm skillnad på att ratten va mycket lättare att styra gjorde hela bilen. Men ingår i aktiv styrning om jag inte minns fel, Samt så tycker jag att DSP ljudet är ett måste om man gillar musik :-)
Anders; Det går inte att få extra säte till M-Paket eller M50d. Åtminstone inte i Tyskland. Jag vet inte om alla känner till det men med extra säte har X5 andra bakdörrar och sista sidoruta. Det var polaren på BMW som upptäckte det när det stod två olika bredvid varandra.

WGN; Jag hade valt Azuritschwarz av de du listar, M-paket passar inte alls i ljus färg då ser X5 ser kladdig ut, som om någon efterlackat allt. Svart pianolack hade jag också valt och aktiv farthållare, jag har svårt att se mig köpa en bil över 150tkr som inte har aktiv farthållare.

Mvh Stephan
Stephan för en gångs skull harvdu fel. Det går att beställa både här och i England.
Länk
Länk
Länk

Har aldrig hört talas om dörrarna som du skriver. Däremot så tappar man lite utrymme under bagaget i bak med 7 sits.

/Anders
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Läslampor bak. Eller ingår det i "Belysningspaketet"?
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Min är Carbonsvart med Oyster. Funkar riktigt bra och med M-sport skulle jag inte välja svart/svart då hela insidan då blir svart.

Hade jag specat från fabrik idag hade jag nog valt sadelbrunt och någon grå eller vit-metallic/pärlemor. Hatar att tvätta bilen...
Jag tycker vitt funkar utmärkt med M-paket men kräver stora hjul och tonade rutor. Håller med om djuphavsblå och oyster - riktigt läckert men det kräver nästan att man skippar M-paketet och tar det vanliga sportpaketet med kromade side steps tycker jag. Likaså med titansilver eller spacegrått, blir snyggare med den svarta plasten än nedlackeringen. Återigen, smaken är som baken :-)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Anders: Ser att det verkar fint att beställa i england nu. Vill du berätta lite mer om detta?
Verdi
Läs englandstråden jhellstrom. :) Det mesta står där.
Exakt som Trådskaparnas trådskapare: Verdi, skriver :-)

/Anders
Det tveklöst bästa tillvalet enligt mig är adaptive drive vilket förutom att styva upp chassiet även påverkar styrningen. Tycker även Hifi-prof är värt pengarna.
Ventilation i stolarna är faktiskt också ett udda tillval som jag gillar.

Personligen tycker jag den svarta inredningen i X5:an är rätt trist. Jag såg faktiskt en djuphavsblå X5 häromdagen, den var riktigt fin och gör sig bra med alu rails och chromade lister.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.