AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.650

Motorproblem 523i LCi -2007 N53?

Sida 2 av 2
St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Har bytt i princip samma saker som Karl Hilding. Efter att jag fick alla tändspolar bytta förra året samt att jag uppdaterade mjukvaran så har bilen gått hur fint som helst, aldrig ngr ryckningar och jag kör på 95.

BMW 4ever
STi
Hmm... Förstår tanken med att motionera, men känns som läget är fel att stressa motorn när den inte mår bra.

Kan nämna att jag har ett högfrekvent ljud i starten som låter som ett tjut. Håller i sig kanske 30sekunder och slutar precis samtidigt som motorn går ned i felsäkert läge. Aldrig hört nått liknande innan....
STi
Någon som vet vilken som är den senaste programvaran för bilen?
Karl-Hilding
Du skall inte stessa bilen!
Stampa plattan i golvet ett par ggr i mån.
Växla manuellt el sportläge och varva till 5000 varv. En gång /vecka.
Det mår motorn bra bra av.
Tänk på att BMW nygger bilar för hastigheter 200+ och inte för svenska
60-70-70-90 vägar tenderar att bli fler och fler.
Dessutom är din 523 relativt högt växlad vilket betyder lågt varv vid 80-90.
De är ju underbart att köra i 200 med låga 4000 varv och det blir inte rött förrän vid 7000 varv. Mumma!!
Men man når väl inte till mer än 5200 cirka på högsta.
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Har råkat ut för samma sak med min 530i -08. Bilen gick hur fint som helst innan jag rök på att byta alla tändspolar samt batterikabel förra året. Sen började skiten. Bmw:s diagnostik ger jag inte mycket för. Ena gången säger det lambda sonden, denna byttes men fortfarande samma problem. Sen sa den 1:ans tändspole. Bytte den men fortfarande samma fel. Därefter 4:ans tändspole. Samma fel. Sen 5:ans tändspole, samma fel. Mellan gångerna felkoder för spridare, bytte de flesta av de, samma fel. Har även omprogrammerats för 3000kr.Näe som sagt var diagnostiken verkar vara ett lotteri. Är uppe i reparationer för 15000 och felet finns fortfarande kvar. Nu har Bmw Sverige tack o lov stått för en del i form av goodwill, annars hade det blivit dyrare. Ska tillägga att jag kör 98 och gasar ur den de gånger bilen är körbar.
STi
Mina senaste larmkoder efter bytet av tändspolen

* insprutningsventil, kalibrering - sannolikhet
* Bränsletrycksgivare, (lågtryck) - permanent
* Kväveoxidkatalysator, åldring - permanent

Vad tror ni? Högtryckspumpen eller?
he
110
henrick
523 Touring -07
Går den länge på startmotorn om den stått stilla i någon/några dagar?.
Gör den det så kan det absolut vara högtryckspumpen som håller på att ge upp.
Har märkt att min gör det när den stått ett par dagar.
Jag kör min bil mycket lite ca 600 mil om året, så det tar nog en stund till innan jag får felkod för högtryckspumpen. (Hoppas jag)
Hadä/Henrik
STi
Jag har ofta ett högfrekvent ljud från motorn just när jag startar den. Och det kom i samband med att jag började få problem :/
he
110
henrick
523 Touring -07
Jag har inte hört något ljud från min motor.
Har ingen aning om vad det kan vara.
Det skulle kunna vara högtryckspumpen.
BMW borde kunna kolla om den är ok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.