AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.649

Motorproblem 523i LCi -2007 N53?

Sida 1 av 2
STi

Har ett problem på våran bil som jag skulle vilja byta lite tankar med er om.
BMW har inte tid att kolla på bilen förräns om 2,5vecka :(
Så man börjar ju fundera lite på vad som kan vara fel.

523i LCi 190hk tror motorn heter n53?

Felet som så är att bilen går mycket oroligt på tomgång med pendlande varvtal. Vid gaspådrag så misständer den lite till och från. Och motorlampan tänds. Bilen ryker också mer än det vanliga som är när bilen är kall. När bilen blir varm så nästan försvinner detta problem helt å hållet å bilen känns nästan som normalt och motorlampan försvinner.

BMW har de senaste 2 åren bytt samtliga tändspolar och motorstyrningen. Samt batterikabeln som var utskick från BMW.

Någon som haft liknande problem och kan säga vad det är som kan vara fel och vad det kan tänkas kosta att åtgärda.

Har alltid kört BMW och vill alltid köra det, men det är inte kul när man ska lägga
20 000 om året bara för att laga motorn på konstiga fel. Bilen har givetvis ett par år på nacken men ändå. Tycker ändå sånt här inte borde komma riktigt än.

Hoppas att det är någon som har lite tankar och idéer

Med vänlig hälsning, Jimmie
bm
187
bmwjim
523im -05
Luftmassemätaren?

Vad säger felkoderna?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Bästa o göra en diagnos
Istället för att köra gissning leken.

Sen kan man ju spekulera mer på vad de kan va.
När du har gjort diagnos
STi
Får tyvärr inga felkoder förräns om lite mer än 2 veckor. Surt att behöva vara utan bil så länge. Ganska jobbigt med två barm som ska hit och dit.
Det är därför jag spekulerar lite just nu i väntan på verkstads besöket...
bm
187
bmwjim
523im -05
Vad bor du i för stad?
Jag bor i en liten skitstad o här läser nästan varenda liten hemmapulare av felkoderna för par hundringar.
Visa användare
2.660
dicka o
Tänkte säga de samma
Men du han före
Brukar ge en 100 för att läsa av koder om de behövs
Bmw vänder jag bara till om jag har garanti kvar där jag också köpt bilen
Så nu är de sällan man är där,om man inte provkör några nya modeller som har kommit ut.
STi
Update...

...tändspole cylinder 5. Var felet.
Verkar vara pissig kvalité på dessa. Mina är bara 6 månader gammla :S
Visa användare
2.660
dicka o
Tack för update!

Var de bremi eller bosch som satt i?
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
mkt konstiga problem med dessa motorer! därför är jag glad att jag har en e61 525 med den hederliga m54 motorn stabil motorkonstruktion och drar inte mkt mer soppa än dom nya som sitter i n53 o dom krångelmotorerna.
STi
Update 2

Problemet är tillbaka. det är alltså inte tändspole som felmeddelandet säger.
Någon som har någon tanke på vad det kan vara istället?

//J
he
110
henrick
523 Touring -07
Kan det va högtryckspumpen till soppan?
För övrigt så har jag också en 523 med n53 motorn,
11000mil går som en klocka inga problem.
Jag tankar enbart 98!!!!
STi
Kan det stå olika felkoder beroende på vilket program man använder för att läsa av?
Hpumpen, men varför just larm på tändspole cylinder 5?
Visa användare
2.660
dicka o
Har du provat bränsle rengörning
När byttes soppafiltret
Har bilen gått mycket på reservtank???
STi
Bilen har aldrig i våran ägo gått på reserv. Brukar alltid tanka när range är runt 150-200km. Bilen har i övrigt servats enligt boken så antar att det ska räcka med marginal för att förhindra sådanahär problem...
Har inte provat någon form av rengöring. Ska man behöva göra det på en bil som gått 14000?
Karl-Hilding
Här finns mycket att läsa om N53 motorn.
Jag har bytat högtryckspump, Nox-sensor och el-termostaten.
Även bytat alla tändspolarna i samband med batterikabeln.
Sedan sommaren 2011 kör jag enbart på 98 okt och snålden i princip aldrig vilket betyder att deb går sällan på riktigt mager/skiktad blandning.
Ja att tanka 98 kostar 50 öre mer per liter och att "stå på " ibland kostar också. Har för närvarande 0.90 blandat förbrukning enl färddatorn.
Men så går bilen som en klocka och inga extra utgifter ännu.
Men skvätte i 15 liter Shell 95 okt en gång. Aldrig mer. Den började protestera med att hacka 15-20 ggr under 12 mil.
Efter full tank 98 okt och 2-3 min körning så försvann alla hackande och den gick som den skulle.
Men jag tror att det är den magra blandningen som är sartboven i detta.
En del kör ju på 95 okt utan att klaga men förmodligen så kör det aktivt också. Kan ju vara förklaringen.
Alltså hellre lite mer soppa per mil än stora verkstadsfakturor!
Karl-Hilding
Edit:

Snålkör den.
Startboven.
Visa användare
2.660
dicka o
Viktigt är dessutom o varva ur motorena lite då och då.
Själv kör jag 95 oktan o inga problem alls med hackande eller ojämn gång.
Bränsle rengörning kör jag ca va 6e tank
Då använder jag red line produkter o ingen stp skit.
STi
Ska man behöva köra med rengöring?
he
110
henrick
523 Touring -07
Jag har aldrig kört med rengöring.
Min bil funkar kanon.
Visa användare
2.660
dicka o
Ja varför behöver man det
Det kan man ju fråga sig ;)
Hej,

Som några ovanstående skrev att man skulle göra och som jag också skulle ha gjort före verkstads besöket nästa vecka -

Det är nog bra för motor och övrig drivlina om bilen får gå extra hårt en längre tid emellanåt så hela motorn blir riktigt riktigt genomvarm, och det med bensin 98 i tanken.

Kör bilen med högre varvtal på de högre växlarna så motorn blir motionerad, typ en längre motorvägskörning med mycket fullgas/kickdown vid varierande varvtal på 3 4 5 6-ans växel.

Det kan vara en eventuel lösning på problemet och du ska förhoppningsvis se att bilen får en jämn tomgång nästa gång du startar bilen kall.

PS. Kolla om någon verkstad har tid innan den ordinarie verkstaden, som ligger säg en 20-40 mil från din stad. Då kan du göra denna "konditionstest" på bilen på vägen dit och se om det har hjälpt.

Lycka till! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.